«Urolige sosionomer i nord sier nei»

HAHAHA! Pål Veiden har lest gjenneom alle årgangene av Ny Tid fra 1975 til 1990. Artikkelen hans finnes hos Minerva. Ingress:

Alt er krise. Alltid. Samfunnet går til helvete. Garantert. I hvert fall hvis man skal tro på sosialistene.

Hans favoritt-tittel er den med sosionomene i nord.

Min favorittoverskrift fra Ny Tid den gang er ”Urolige sosionomer i nord sier nei”. Og da tenker kanskje du på EU (EF)? På ingen måte, de sa nei til alt som skjedde. Helt generelt. De var bekymret for alt.

Veiden drister seg frampå med en fortolkning:

Det ligger en understrøm av mørk reaksjon i norsk sosialisme. Det er den romantiske sosialismen, som aldri stopper å drømme om små steder, før-industriell produksjon og et stort samtun der folk leikar saman.

Litt om vilkårene for barn og unge, ifg Ny tid:

Ifølge Ny Tid var det å være barn eller ungdom i Norge et sant mareritt. Fritid? Grusomt og helt uten tilbud. Da er det lett å bli kriminell. Det virker som om ungdomsklubber var noe som ble opprettet utelukkende for at høyrefolk skulle ha noe å nedlegge. Og hva i all verden skal man finne på hvis kommunen ikke har et tilbud til deg? Nei, ungdommen fremsto som riktig triste i Ny Tid. Studenter hadde det forøvrig ikke bedre, for maken til nedskjæringer! Elendige stipender, dyre lærebøker. Kort sagt alt som dagens studenter vil kunne kjenne igjen. Den gang var det i tillegg et grusomt arbeidsmarked som ventet der ute. Ingen hadde brukt for noen til noe som helst, virket det som. Inntrykket fra datidens sosialistiske hovedorgan var at man krevde arbeidsplasser, men trivdes sjeldent hvis man faktisk fikk en arbeidsplass.

Ja, det er mye mer snaks i artikkelen, anbefales!

Forresten skrev jeg en sak om dette prosjektet i fjor: «Sovjet en fredspioner.»

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “«Urolige sosionomer i nord sier nei»

  1. Britt Åse

    På sett og vis hysterisk morsomt. I mot alt, ønsket seg tilbake til forgangne tider. Trist og leit. Stokk konservative. Hihihi!!
    (som representant for «standen» vil jeg påstå at det er er litt mer nyanserte tanker og holdninger som har hegemoni hos sosionomer nå for tida. Heldigvis.)

  2. Så hyggelig å høre fra en moderne sosionom. Jeg har en venninne som er klinisk sosionom. Hun er nøye på å ikke bruke klær og øredobber som kan føre til sosionom-mobbing, og ser for øvrig alltid veldig stilig ut. Jeg vet ikke helt når og hvorfor «sosionom» ble noe alle så for seg var papegøyeøredobber og stygge sko? Kanskje de i Ny Tid bidro? Jeg vet i alle fall at dere er veldig stilige nå til dags.

  3. kvalitetssynsing

    Veidens mange personlige essays fungerer godt som underholdning, men dessverre ikke som saksfremstillende tekster.

    Dessverre ønsker han visstnok å bli tatt på alvor. I så fall må han lære ordet «stråmann» først.

  4. Jeg har en følelse av at du ikke synes de er underholdende heller, egentlig? Det er selvsagt helt i orden for meg, selv om jeg synes det er kjempemorsomt. Gjennomlesningen av Ny Tid er sikkert er mer fristende for en Minererva-fyr enn en Manifest-tenketanker. Jeg tror nok likevel han har gått seriøst til verks i jobben. I dag er mange av funnene hans kuriøse og morsomme i etterpåklokskapens lys. Hvor politisk viktig det er i dag at noen mente rare ting i 1972, vet jeg ikke, men morsom historieskrivning er bra.

  5. kvalitetssynsing

    De siste ti årene har de ultrarasjonelle kreftene som rådet rundt 1972 vært uglesett.

    I det samme tidsrommet har vi hatt det stikk motsatte utgangspunktet – ukritiskhet; spontanitet; å gi blaffen i kjedelige, saklige diskusjoner og langsiktig planlegging, og regne med at ting ordner seg av seg selv.

    Situasjonen Norge og verden er oppe i om dagen er et direkte resultat av en slik bevisstløshet. Jeg synes derfor det er lite progressivt å henge ut den mer årvåkne 1972-generasjonen, som sosionomene her er representanter for. Kanskje det faktisk er noe å lære av hvor kritiske disse personene var.

  6. Britt Åse

    Så hyggelig å høre fra en moderne sosionom. Jeg har en venninne som er klinisk sosionom. Hun er nøye på å ikke bruke klær og øredobber som kan føre til sosionom-mobbing, og ser for øvrig alltid veldig stilig ut. Jeg vet ikke helt når og hvorfor “sosionom” ble noe alle så for seg var papegøyeøredobber og stygge sko? Kanskje de i Ny Tid bidro? Jeg vet i alle fall at dere er veldig stilige nå til dags.

    Takk 😀
    Vet ikke jeg heller, men jeg skal innrømme at jeg faktisk tenker over hva jeg har på meg når jeg «tilstår» at jeg er sosionom.
    Det foresvever meg at ordet «snillisme» i sin tid ble koblet tett til «sosionomsk». Det har nok satt spor.

  7. Tilbaketråkk: Stein Ørnhøi har ikke lest aviser de siste årene « Astrid Meland

Legg igjen en kommentar