Jesus! Velsignet homo

Bibeltolkning VK1.

Jeg jobber med en artikkel om ekteskapets historie. I en sving kom jeg over noe som kanskje er litt gøy.

Noen mener Jesus godtok homofili.

I en fortelling i Det nye testamentet Matteus 8,5-13 holder han sin hånd over en romersk offiser som er bekymret for sin syke pais, som på gresk gjerne var begrepet for den yngre part i et forhold mellom to menn.

Jesus holder offiseren opp som et forbilde for oss alle, fordi tror så sterkt på Jesu evne til å helbrede sin «tjenestegutt», som oversettelsen lyder i den norske utgaven.

Enhver antikk leser ville trodd han var homo, er jeg blitt fortalt (ikke alle er enige). Kanskje Jesus syntes homofile forhold var greit, men det vet vi ikke. Homofili var ikke institusjonalisert i det jødiske samfunn.

Her er den homovennlige teksten i sin helthet, i norsk oversettelse:

Offiseren i Kapernaum
5 Da Jesus gikk inn i Kapernaum, kom en offiser til ham og ba om hjelp.  6 «Herre,» sa han, «tjenestegutten min ligger lam hjemme og har store smerter.»  7 Jesus sa: «Jeg skal komme og helbrede ham.»  8 Offiseren svarte: «Herre, jeg er ikke verdig til at du kommer inn under mitt tak. Men si bare et ord, så vil tjenestegutten min bli frisk.  9 For jeg står selv under kommando og har soldater under meg. Sier jeg til én: ‘Gå!’ så går han, og til en annen: ‘Kom!’ så kommer han, og til min tjener: ‘Gjør dette!’ så gjør han det.» 10 Jesus undret seg da han hørte dette, og han sa til dem som fulgte ham: «Sannelig, jeg sier dere: En slik tro har jeg ikke funnet hos noen i Israel. 11 Det sier jeg dere: Mange skal komme fra øst og fra vest og sitte til bords med Abraham og Isak og Jakob i himmelriket. 12 Men rikets barn skal kastes ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.» 13 Til offiseren sa Jesus: «Gå. Det skal skje, slik du trodde!» Og tjenestegutten ble frisk i samme stund.

Den samme historien finnes også i Lukas 7, 2-9 Her står det jaggu «Han satte stor pris på denne tjeneren».

Gerard_van_Honthorst_002Under på under: Mora var jomfru, da er det nok også mulig at Jesus digget homoer, tror Meland-bloggen. Her finnes flere bibelske tegn på det.

(Jada, kilden jeg linker til over her er en homoaktivistside, jeg rakk ikke finne noen flere i farta, det er derfor jeg BLOGGER, gi meg fri i kveld!)

1 kommentar

Lagret under Uncategorized

Ett svar til “Jesus! Velsignet homo

  1. Synes det går fint, jeg, Astrid.

Legg igjen en kommentar

