Redd for å treffe flere frimurere samtidig

Eks-frimurer Roger Aase tok sjansen, til tross for trusler om å få halsen skåret over og invollene revet ut,  avslørte han frimurernes dypeste hemmeligheter på Dokument 2 på mandag. Etterpå sa han til VG Nett at han ikke frykter for livet sitt, men det han er redd for er:

– Det er jo det å treffe flere frimurere samtidig. Jeg utelukker ikke at noen har hisset seg så mye opp at de gir meg juling. Det er jeg forberedt på, svarer han.

Unnskyld, for jeg har lattis. Dette er nok alvor for ham, mens jeg ser for meg noen hyttende, stokkoppstøttede, grånende menn som stoppes av podagraen i det de stimler rundt avhopperen.

Denne frimurerpanikken i redaksjonene er tullball gravejournalistene henter fram når det er total saktørke. Det skjer med jevne mellomrom.  Sjekker man i Atekst finner man hodeskaller og noen sabler sjokkoppslått nå og da, uten at man kommer noe lenger.

Selv husker jeg best 1994, da jeg gikk på videregående. Det var et toppår for frimurerhysteriet. Jeg ble blendet, og endte opp med å skrive særoppgave om dem. Læreren i fotformsko og lilla skjerf ga meg sekser, til tross for at jeg i løpet av oppgaveskrivingen fant ut at frimurerne var langt mindre skumle enn avisene påsto. Jeg skulle jo bli journalist, i ettertid regner jeg med at jeg for dramaturgiens skyld underslo det faktum. Jeg nevnte nok heller ikke at jeg til og med ble invitert på omvisning i Frimurerlosjen i Trondheim. Sinnsykt hemmelig og skummelt.

Den støvete hodeskallene og sablene de eventuelt måtte ha, tror jeg er særs ufarlige symboler.  Det med halsen og invollene er noe gamle avsvergelser. Det er ganske tåpelig så klart, men man kan vel finne skumlere ting i Bibelen. De sier:

«Men – skulde jeg handle mod dette mit indgangne Løfte, samtykker jeg i at min hals maa afhugges, Mit hjerte udrives, Min Tunge og mine Indvolde udslides, samt alt kastes i Havets Afgrunn, at mit Legeme maa opbrændes, og dets aske adspredes i Luften, paa det at intet af mig og min Ihukommelse mer maa findes iblandt Mennesker».

I gamle dager fikk jo frimurerne (jødene) stadig alvorlige beskyldinger mot seg. I dag er det bare graveredaksjonene som forsøker å hisse oss opp.  Jeg så ikke Dokument 2, men jeg synes dette høres oppkonstruert ut.

Generelt er losjer av denne type sterkt på retur. Det er forståelig nok ikke så mange unge som lar seg fascinere.

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “Redd for å treffe flere frimurere samtidig

  1. Birger

    Imponerende aktivitet, beste Astrid.

    Mitt første møte med frimurerne var da min daværende kullseilte, og nåværende pensjonerte lærer spurte om jeg kunne hjelpe ham å sende en «elektro-post», som han kalte det med gamle læreres umiskjennelige sorgsmil. Han var frimurer, og e-posten som jeg også måtte taste inn på skolens datamaskin var en invitasjon til nabobyens frimurere, hvor han ba dem delta på samtalekveld om muligheten for å grave opp de gamle bykanalene i Arendal. Det var med gravitet den gamle kunne fortelle meg og mottakerne av e-posten at det til og med kom en prost og bystyrepolitiker for å høre på. Dette var med andre ord selve prøven for det dulgte nettverks påvirkningskraft.

    Vel ti år etter forblir kanalene stadig tørre graver. Du kan godt si at Arendals kanaler (som i sin tid fikk tilreisende til å kalle byen for Nordens sørlige Venedig) er min kanarifugl nedi kullmina. Om de gamle praktmerkene igjen blir en del av bybildet, skal jeg vokte meg vel for å legge meg ut med losjefolket. Inntil da kan jeg ubesværet flire med av Alan Moore og hans karikaturer i From Hell.

    Håper ryggen kommer seg!

  2. Nei, vi som vokser opp/ev. har vokst opp i mer moderne tid har jo laiv rollespill og dataspill i stedet. Eller film og bøker. Mange andre muligheter for å få utløp for fantasi og brorskapstrangen.

  3. Alle rituala til Frimurerlosjen er til salgs i London, vis a vis den eldste losjen sine møtelokale. Denne Aase er riven med av eigen paranoia.

  4. Tilbaketråkk: Ikke akkurat vaktler i føtesaus « Astrid Meland

  5. PTK

    Dette med skjeletter kan jo virke skremmende på enkelte, men jeg synes kameraderiet og korrupsjonen er det verste med FML.

  6. Frimureriet er vel for de fleste medlemmene en noe høytidelig selskapsklubb.

    Men ettersom mange maktmennesker jevnlig møtes i klubben, skal en ikke se bort fra at den indirekte fungerer som en rekrutteringsanstalt for maktposisjoner og lukerative forretningsforbindelser.

  7. Bloggskriver som selv er journalist sier at frimureriet blir dratt frem da det er saktørke i redaksjonene.

    Hvorfor kan dere da ikke plukke frem fakta om esoteriske lukkede ordener i Norge? Roger Karsten Aase er den eneste som har publisert fakta. Han var tøff som turte. Ingen andre har gjort det i Norge før.

    Har man litt insikt så ser man på nett hvordan noen forfekter å ta vare på frimureriet. Jeg mener de bør fjernes fra Norsk jord. Hvorfor skal de ha de beste lokaler i Norge når ingen får vite hva de driver med?

    Så bloggskriver her er kanskje med i en esoterisk orden selv?

  8. Øyvind

    Jeg mener alle typer losjer (både de for kvinner og de for menn) er svært uheldig. Slike hemmlige klubber er forhåpentligvis en utdøende rase. Det er uheldig fordi man kan mistenke at medlemmene hjelper hverandre fram i samfunnet.
    Det skaper mye usikkerhet at man ikke får vite noe om losjenes indre liv. Men at de har mange rare ritualer er det liten tvil om.

    En annen ting, er at man må bli anbefalt for å kunne bli medlem. Det sier meg at de har et menneskesyn som er bygget på utvelgelse.

  9. DB

    Få bort losjene, skaper bare usikkerhet og ulike vilkår blant folk. Er nok mange avtaler som inngås på møtene, under serveringen etter de utgamle ritualene deres.
    Og at det er hemmlig for å ikke ødelegge gleden for nye medlemmer, det henger ikke på greip. At losjene er gift i dagens samfunn, er jeg ikke i tvil om.
    Det er helt utrolig at ellers oppegående mennesker kan finne på å godta en invitasjon om å bli losjemedlem.

  10. En del av kommentarene her illustrerer vel bare hvor utbredt konspirasjonsteorier er i ferd med å bli. Det som tidligere var reservert for en liten «lunatic fringe» er i ferd med å bli mainstream. Dette gjelder både blant voksne og blant ungdom som på flere skoler unngår «illuminatiartister»som Madcon og Jay-Z.

    For mer om dette kan jeg anbefale artikkelen http://humanist.no/mellom_chemtrails_og_bakkemannskap.html, skrevet av en god venn.

  11. Bent Leinu

    synes det er ganske så søtt å lese denne sakliggjøringen fra journalist Meland. Klart Du vet Meland. Du har jo tross alt skrevet «særoppgave om dem.» på videregåendeskole, og ikke minst «invitert på omvisning i Frimurerlosjen i Trondheim.» Fy f#### noe så ignorant piss – mer er det ikke å si. Har nære familierelasjoner som er med i denne sekta, og har hatt disse frimurerrelasjonene ganske tett innpå livet. Mye svineri og dårlige folk, om ikke engang toucher innom sine fine frimurerdyder. Meland har tydeligvis ikke fått med seg noe av essensen av dette i sin «særoppgave». Forøvrig selsomt å se all denne diskreditteringen av Roger Aas, dog ikke overraskende.

  12. Johannes Herdebrei

    FM er et nettverk av «venner». Har jeg en (alvorlig) konflikt med en «venn», f eks i en rettssal, og en fellende dom vil kunne ødelegge vitale (jobb)interesser for «vennen», vil, som i andre nettverk, flere andre «venner» kunne aktiviseres til fordel for denne «vennen»s sak. Først da ser vi hvilke maktmidler disse «vennene» rår over…

Legg igjen en kommentar

