Innlegg om meg i Aftenposten i dag! Jeg må lære av mine feil

Carl-Erik Grimstad skriver om meg. Han bekymrer seg over presseetikken. Men det er ikke de det økende antallet «nettaviser, TV/radio-kanaler og nærgående blader» han bekymrer seg for.

Det er større grunn til å bekymre seg for den etiske standarden i et stadig stigende antallet (sic) «nesten- eller liksom-publikasjoner», blogger, private hjemmesider og næringslivsdrevne medier (..) som hører hjemme (…) det redaktørtomme rom.

Dessverre ser det ut til at mange som pryder seg med journalisttitler er i ferd med å ta bolig i dette rommet (det er her han skriver om meg: Blogger OG liksomjournalist, fydda).

Bransjen må rydde opp, ifølge Grimstad.

Snodig, hvilken bransje? Multimillionbransjen Blogg? Er Bloggfaglig utvalg (BFU) opprettet?

Vanlige bloggere liker han helt sikkert ikke, men dem er det lite han kan gjøre med. Journalistene, derimot, redaktørene bør stoppe deres tøylesløse blogging, mener han visst.

Jeg kjenner mange journalister som også blogger, og de er ikke frekkere enn hvilken som helst minileder i DN. Det er mulig Trine Grungs fadese har skremt Grimstad, men der fungerte jo selvjustisen, om man vil, hun fikk sparken, og kommer ikke til å blogge mer.

Dernest kommer Grimstad, som ser ut til å søke jobb i PFU, med mange råd om hvordan PFU bør omorganiseres og styrkes. Han skriver om hva PFU bør gjøre ved etiske overtramp på avisforsidene, hvor rettelsene skal tas inn, om bøter til TV-kanalene som trår over, at redaksjonenen må starte presseetikk-kurs osv.

Hva har dette med blogging å gjøre?

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Innlegg om meg i Aftenposten i dag! Jeg må lære av mine feil

  1. Mina

    Hahahahaha! Ja, det er dessuten folk i pressen som mener det er svært betenkelig at journalister deltar i debatter på sine egne nettsider og artikler. En utilgivelig rolleblanding visst.

    Så når vi blir bedt om å rette en feil eller redegjøre for valgene vi tar av leserne, må vi for all del ikke si noe. Utilgivelig rett og slett, det der å ytre seg i offentligheten på oppriktig vis.

  2. Ja, Grimstads skriblerier skummet jeg så vidt over i natt, og tenkte at jeg nok måtte komme tilbake til når jeg var ferdig på jobb, for her så det ut til å være ting jeg kunne harselere over i egen blogg.

    Det ser ut som om det var riktig oppfattet.

    Ellers så skulle jeg bare si at det var kjekt å oppdage bloggen din. I motsetning til Grimstad er jeg glad i journalister som har oppdaget at nettet kan brukes til noe mer enn å kopiere og oversette saker fra Washington Post.

  3. Tilbaketråkk: Ny fyr prøver å få seg jobb ved å skrive debattinnlegg om Internettet « Astrid Meland

  4. Det morsomste av alt er om Carl-Eirik Grimstad så denne bloggen så ville han synes han fikk bekreftet at han hadde helt rett.

  5. Mina

    Herregud Astrid, det virker som bloggen din har forhåndsmoderering? Hva har du å si til ditt forsvar? 🙂

Legg igjen en kommentar

