Monthly Archives: november 2008

Journalistikkens absolutte sammenbrudd

Dagbladet hadde 4.2.08 et intervju med Bondevik hvor han sa at han nylig hadde «Reddet 80 millioner» mennesker på Afrikas Horn fra livsfare som FNs utsending.

Terje Tvedt skriver om i en artikkel i siste Samtiden om bistand og «journalistikkens absolutte sammenbrudd:»

Dagbladets oppslag innebar at det var snakk om den verste sultkatastrofen i Afrikas historie. Hadde fortellingen (..) handlet om virkeligheten, ville han stått for en fantastisk bragd. (…) Artikkelen hadde ingenting, absolutt ingenting, med virkeligheten å gjøre (…) Dagbladet skrev om en sultkatastrofe som ikke fantes, og om en fantastisk redningsaksjon ledet av Bondevik som aldri fant sted.

Terje Tvedts artikkel handler om medias sentrale rolle i opprettelsen av vårt selvbilde som en humanitær stormakt. Pressen viderebringer «absurde fortellinger» fra bistandsfeltet, mener han.

NRKs TV-aksjon står sentralt i kritikken hans.

Tvedt mener TV-aksjonen har gitt autoritet til en type journalistikk som insisterer på verdien av norsk bistand, at prosjektene fører til utvikling og at pengene når de fattigste. Men journalistene aner ikke om noe av det de sier har noe med virkeligheten å gjøre.

TV-aksjonens bærende journalistiske prosjekt: Spør ikke om effekten av pengene, spør ikke om bærekraft, vær ikke opptatt av virkeligheten – bare gi!

Tvedt mener TV-aksjonen skaper fordummende stereotyper, todeling av verden og et arkaisk bilde av utviklingsland.

Eliten av journalister bidrar med sin troverdighet som propagandister for hvordan bistanden skal drives.

Lønna for oppdraget får de fra pengene som samles inn via TV-aksjonen.

SKUP-leder Håkon Haugsbø har vært programleder for TV-aksjonen to ganger. Tre ansatte i Brennpunkt har ledet TV-aksjonen, altså laget reklamefjernsyn maskert som opplysningsfjernsyn. To av Dagsrevyens nyhetsanker har gjort det samme. Folk som garanterer at pengene kommer fram til de fattige.

Organisasjonene bruker forresten opp til 30 mill. på PR i forbindelse med TV-aksjonen, og mer enn fem mill per år overføres til NRK som dekning av lønn og reiser for deres ansatte.

I realiteten har NRK i over 30 år satt inn apparatet sitt på å drive reklame for det norske statlige bistandsprosjektet, mener Tvedt. Realiteten er at ingen, aller minst NRK, vet hva de innsamlede midlene har bidratt til.

Organisasjonenes ledere, NORAD og UD vet selvsagt at penger ikke når fram og at NRKs journalister har tatt munnen for full. TV-aksjonen bryter med alle de sentrale punktene i Tekstreklameplakaten og VVP, skriver Tvedt. Programlederne lager reklamefjernsyn for Kirkens Nødhjelp osv. I andre land ville dette blitt karakterisert som korrupsjon.

Hvilket oppstyr hadde det ikke blitt om det ble kjent at NRK (..) hadde lagd et PR-program for Aker og Kjell Inge Røkke. Om det viste seg at ti journalister hadde laget skryteprogram for store bedrifter (..) på omsetning på nærmere en milliard per år.

Norsk journalistikk ofres på godhetens alter, mener han. Om journalistene vil kritisere norsk bistandspolitikk, kommer de i en umulig situasjon der de må avsløre journalistisk kollaps og NRKs årelange, systematiske utnyttelse av egen troverdighet.

Oppdatert: Saken er ute hos Dagbladet.no.

Ingerid Stensvold mener de ikke lurer TV-seerne.

– Pressefolk gjør så mye jævlig til vanlig.

——————————————————————————–

Her er orginalteksten i Dagbladet:

– Har du fått utrettet noe?

– Ja, jeg mener det. Min første store jobb etter at Oslo-sentret ble opprettet, var et oppdrag for daværende generalsekretær i FN, Kofi Annan. Jeg koordinerte mat- og vannforsyning til de tørkerammede i landene på Afrikas Horn. Jeg er veldig glad for å ha vært med på å redde 80 millioner mennesker fra livsfare. Det er et synlig resultat. De sto i fare for å dø av matmangel som følge av tørken. I fjor, da den verste krisa var over, tok jeg initiativ til en plan for å øke matproduksjonen og bedre vannforsyningen slik at landene står bedre rustet neste gang det oppstår tørke eller flom. Planen ble vedtatt på et stort møte i Nairobi, og er nå overtatt av FNs matvareprogram, sier Bondevik.

Advertisements

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

Vibeke fikk Freddy dos Santos til toastmaster (samt to fyrer du bare har hørt stemmen til)

p92819161

Etter at Vålerenga havnet på 10. plass i ligaen i år måtte VIF-spiller Freddy dos Santos og programlederne i Petreprogrammet FK Sport love å være toastmastere for en av lytterne.

I dag ble det bestemt hvem som får de tre til bords på festen sin.

De har fått inn mange forespørsler, og mange måtte forkastes:

Forbrukerombudet hadde julebord på Smia på Vålerenga, det var i går.

Konfirmasjon 9. mai neste år (det kan være kamp den helgen)

Juleselskap andre juledag. (vanskelig å få til)

50 årsdag i Molde. (Molde?)

En helg i slutten av januar i Montenegro sammen med 340 ingeniører, som har leid et hotell og chartret to fly. (Freddy tviler på om han får fri den helgen.)

Dobbelt 30-årsdag på Lørenskog som var i går.

Badmintonturnering i Sandnessjøen rundt nyttår. (bortreist da)

Julebord nyåpnet Bunnprisbutikk i Bergen. (Bergen??)

Dobbel 40-årsdag i Båstad i Indre Østfold. (indre?)

Aktuelle:

16-årsdag en dag i desember.

Tottenhamsupportere skal ha julebord. (og FK Fotball-gutta er Tottenhamsupportere.)

Vennemiddag for Stabæk-supportere

Disputasfest, en doktorand skal forsvare doktorgraden sin i basal kreftforskning og det blir middag, fest og moro på kvelden.

Disputasmiddagen stakk av med seieren etter trekning.

Det er doktoranden Vibeke som skal disputere i jan/feb. Hun er forresten Southampton-fan og Fredrikstad-supporter.

Freddy og programlederne øver nå på forsknings- og kreftforskningsvitser.

Freddy er forresten i full gang med bokprosjektet sitt. Han har skrevet 10 nye sider på selvbiografien sin, som han måtte sette igang med etter at han tapte et veddemål mot FK Sport-programlederne. Boka skal gis ut neste år, og Freddy gruer seg.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Hvem gjorde Saakasjvili til Hitler?

georgiahacked

Under krigen mot Russland i august i år ble Georgiske myndigheter og president Mikhail Saakasjvili utsatt for dataangrep.

Datakyndige la inn bilder slik at han ble sammenlignet med Hitler på nettstedet til UD, mfa.gov.ge. En rekke andre offisielle, georgiske nettsteder sluttet å fungere på grunn av angrep. Det georgiske utenriksdepartementet tok i bruk blogger som erstatning.

Ifølge DN var det første gang i historien at dataangrep dant sted samtidig med en konvensjonell militærkonflikt. De har en sak i lørdagsutgaven sin om «cyberkrig» (på tide å finne på et nytt begrep?)

Hvem som sto bak angrepet er fortsatt noe uvisst. På parliament.ge sto det at «South Ossetia Hack Crew» sto bak.

Mistanken gikk selvsagt mot russerne, men selv om georgiske myndigheter har lyst, er de litt forsiktige med å anklage russiske myndigheter for å stå bak. Kreml har også tatt forsiktig avstand fra hackingen. Likevel finnes det et georgisk offisielt dokument som sier at angrepet var av et omgang som krever ressurser bare en statlig støttespiller kan levere. Rapporten peker også på noe som heter Russian Business Network, som antas å være en mafiafasade, ifølge DN.

Men ikke noe av det ser ut til å stemme, skriver Wired, som har mer om saken enn DN. De skrev i slutten av oktober at en russisk hacker som påstår han sto bak, forteller hvordan han gjorde det. Vitnemålet ser ut til å være troverdig, men man man kan aldri være sikker på om det bare er er nerd som ønsker å sole seg i glansen.

Wired omtaler også en gruppe med nettnerder som i september satte igang prosjektet med å finne ut hvem som sto bak.

Også de mener det er russiske hackere som har operert stort sett på egen hånd, som har en stor del av skylda for det som skjedde.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

Meland-bloggen innrømmer knefall for USA-imperialismen. Kjøp Klassekampen!

Nå er det på tide at Journalisten eller lignende medietidsskrift tar en telefon til Klassekampen for å undersøke hvilket PR-byrå de har leid inn til kampanjen sin for å omvelte regjeringens vedtak om å kjøpe amerikanske jagerfly.

PR-innsatsen har vært så dominerende i de åtte dagene etter vedtaket, at avisa helt har forsømt sine vanlige kjepphester. Markedsliberalismens fall går for lut og kaldt vann, og de har heller ikke plass til de rutinemessige advarslene mot IMF, WTO og aksjemeglerne. Vi lesere krever mer forutsigbarhet!

Avisa skal ha skryt for å orke å sette seg inn i de dokumentene som er frigitt og for å ha klart å få tak i eksperter som ensidig støtter deres syn. Svensk våpenindustri må være meget fornøyd med samarbeidet.

KK har hevdet mye rart i uka som har gått.

Redaktør Braanen mener at pressekonferansen der valget av JSF ble offentliggjort, minnet om Colin Powells tale til FNs sikkerhetsråd i februar 2003, der han la fram det som ble hevdet å være bevis for masseødeleggelsesvåpen i Irak.

– Den samme desperasjonen, de samme overdrivelsene, skriver Braanen.

Ja, der sa han det: Overdrivelser.

Braanen, som vanligvis er svært kritisk til våpenindustrien, er nå sjokkert over «det åpne angrepet på svensk forsvarsindustri.»

– Et valg av Jas ville ha medført at hundrevis av norske bedrifter ville ha blitt med på et høyteknologisk eventyr, mens valget av JSF vil bety lite, skrev han denne uka.

Så ille kan det faktisk bli, mener han, at USA kan komme til å angripe oss, og vi sitter uten kontroll over jagerflyene.

– Norge må i prinsippet kunne gå opp og avskjære også amerikanske fly ved krenkelser av norsk luftterritorium. Hvis amerikanerne da har full oversikt over bevegelsesmønstrene til flyene, og i verste fall, kan kortslutte flyenes operativsystem, har Norge i praksis ikke noe nasjonalt forsvar.

Jeg er klar over at Braanen ikke ønsker USA som Norges viktigste allierte, men ikke en gang finanskrisa kan fikse på det.

KKs journalist Anders Horn mener det er grunnlag for riksrett mot Stoltenberg og Strøm-Erichsen for behandlingen av saken. Og resten av pressenorge (minus Aftenposten) har selvsagt gjort knefall for USA-imperialismen.

Det kan se ut som Klassekampens selvoppnevnte jagerflyeksperter burde snakke mer med folk som har andre syn. Når alle er enige og ingen stiller kritiske spørsmål, oppstår det en boble i redaksjonen der man uimotsagt kan begynne å fantasere om at USA kan komme til å angripe Norge. (Meland-bloggen kjenner til dette problemet, da det er svært få i redaksjonen, og alle synes å være enige.)

Men det blir ikke riksrett. Klassekampens kampanje lykkes ikke. De har blant annet for lite oppplag og for obskurt ståsted.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

Danske medier vil forby lenking

Etter at jeg var på et sommerkurs i Danmark i fjor i regi av Poynter, fant jeg ut at Danmark var et u-land når det gjaldt internett. I dag skjønner jeg at jeg ikke tok for hardt i.

th_wtfDanske aviser vil forby lenker til artiklene sine.

De frykter Google News (som ikke finnes på dansk) og lignende tjenester, som lenker direkte til artiklene deres, uten å betale noe for det. Danske Dagblades forening vil ifølge Global Voices at vi lenker til startsidene til mediene, ikke direkte til sakene. Også Dansk journalistforbund mener man bare skal lenke til startsidene til mediene, til og med når man sender mail. Norsk Journalistlag fremstår som astrofysikere i sammenligning.

Danmark har satset på gratisaviser i en årrekke. Det har gått dårlig. I tillegg til millionsluk, har det også gått ut over nettkompetansen i mediebedriftene. Men at det var så ille, det ante jeg ikke. Danskene sier nei takk til trafikk, blogger som diskuterer sakene deres, sitatsaker, oppmerksomhet på nettet og hele den lange halen.

Peter Svarres blog, Fiskeben.dk, Medieblogger.dkog Twingly Blog. Politikens Kim Elmose har skjønt hvor dumt dette er. Jeg behøver vel ikke gjenta deres argumenter.

Via Hjorten.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

Kristensosialisme, æsj!

norgeidag
Meland Konsernet tyr til stadig enklere løsninger, vi innrømmer det. Det er dårlig gjort å gjøre narr av de håndbagasje-utfordrede, men dette er morsomt. Og det er fredag. Tilgi oss.

Finn Jarle Sæle i kristenavisa Norge i Dag raser i sin leder Skandalejournalistikken og pressestøtten. Det handler mye om hvor mye sosialisme som florerer i Vårt Land, som forresten får pressestøtte. Noe Sæles avis ikke får.

Han kaller også Bergens Tidende for en sosialistavis, som burde saksøkes for en million.

Bakgrunnen er ifølge BA at BT og deretter Vårt Land, har outet kona til Finn Jarle, nemlig Anita Apelthun Sæle, som en av søkerne til stillingen som kirkeverge i Fjell kommune.

Finn Jarle skriver i sin leder ingenting om at det er kona hans saken dreier seg om:

Også rene yrkesetiske retningslinjer bryter Vårt Land ned i sin artikkel når de offentliggjør en konfidensiell stillingssøker på en ubetydelig kirkevergestilling i Fjell kommune. Den ville aldri fått noen oppmerksomhet, om søkeren ikke var en betydelig kjendis. NRK fulgte henne i ett år, i Norge og i Israel, og laget program om henne før nominasjonsrundene.

Legg merke til nett-oppslaget til Vårt Land om denne søknaden. Legg merke til alle taper-vinklingene de har lagt inn. Samtidig som de bryter yrkesetiske spilleregler. De har tatt det fra sosialistavisen BT – som burde saksøkes for en million.

Det vi trenger er:

Nye kristne medier som sier nei til venstrepressens skandalejournalistikk og ja til en ny faktajournalistikk, som ikke er styrt av en sosialistisk stat.

Meland-bloggen legger merke til at sosialist-skjellsord ikke bare er for hyppig i bruk i Høyre, men også blant kristenkonservative. Det er ustilig og avslører dårlig ordforråd. Det er da også helt uriktig. Hverken VL eller BT er sosialistaviser. Hvilke skjellsord skal de forresten ta i bruk om de skulle være så uheldige å komme i nærkontakt med ekte sosialisme?

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Skjellsord og godord i SV

Det er forvirrende for utenforstående å vite hva som er skjellsord og godord i SV.

I dag skriver Klassekampens Anders Horn at Heikki Holmås i SV kan ha sjanse til å seire over Akhtar Chaudry i nominasjonskampen, blant annet fordi han kan være en aktuell lederkandidat i partiet, og at han fremstår som «noe mer folkelig og mindre akademisk enn de to nestelederne», altså Bård Vegar Solhjell og Audun Lysbakken.

Nå har hverken Audun eller BV slått Meland-bloggen som utpregede akademiske typer. Meland-bloggen vet dette, siden lederen av konsernet heller ikke er av den akademiske typen. Vi trodde forresten at «akademiker» var bra i SV.

Og folkelig? Er det ikke det ordet SV bruker for å gjøre narr av FrP?

Men en ting er sikkert. Anders Horn har langt bedre kilder i SV enn Meland-bloggen. Det ser ut til at han har best tro på Holmås. Da setter Meland-bloggen pengene på det også. Resultat kommer 9. desember.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized