– Utfra mitt nåværende syn var jeg terrorist

Den tidligere Rote Armee Fraktion (RAF)-terroristen Peter Jürgen Boock (57) har skrevet bok om kidnappingen og drapet på den tyske næringslivslederen Hanns-Martin Schleyer.

Det er som en drabelig kriminalroman, som er skrevet av morderen selv, skriver Weekendavisen, som har intervjuet Boock.

I 1977 var ham med på å kidnappe Schleyer for å få frigitt fire RAF-terrorister som satt fengslet. Forbundskansleren ga ikke etter, og dermed kom den palastinske terrorgruppa PFLP på banen. De kapret med RAFs godkjenning et tysk fly med 100 turister om bord for å presse tyske myndigheter. Men flyet ble stormet at tysk antiterrorpoliti. De fire RAF-fangene tok sine liv morgenen etterpå og Schleyer ble drept i fangenskap.

– Jeg gikk inn for det, ja. Jeg deltok i beslutningen om å kapre Landshut, sier Boock, og fortsetter:

– Ut fra mitt daværende synspunkt var jeg frihetskjemper. Ut fra mitt nåværende syn var jeg terrorist.

I dag angrer han, skriver han i forordet. Han forteller ikke hvem som drepte Schleyer, men sier han også stemte for.  Han anser seg som en av hans mordere.

Boock er i dag  journalist. Han sonet 18 år i fengsel.

Forresten tar han livet av venstre-konspirasjonsteorien om at de fire RAF-fangene ble drept av tyske myndigheter. Han sier han er 100 prosent sikker på at de tok sine egne liv. Han smuglet selv våpnene de brukte inn i fengselet.

Boock ble også nylig intervjuet i Information. Boka (Bortførelsen og henrettelsen af Hanns-Martin Schleyer) er fra 2002, men nettopp oversatt til dansk.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

