Khat – en grønnsak

I dag snakket gutta i FK Fotball blant annet om rusmiddelet khat, som man sliter med å få vekk på jemenittiske fotballbaner (sammen med blant annet maskingevær).

Jeg ville fokusert på maskingeværet.

Khat er mye omtalt i mediene, og får skylda for den somaliske dagdrivergjengen på Grønland i Oslo. Ifølge psykiater Hans Olav Fekjærs bok «Rus» er virkestoffene i khat svært svake. Det er snakk om de milde, sentralstimulerende stoffene cathin og cathionin, og virkningen kan sammenlignes med kaffe. Khat gjør at man føler seg mer våken, men det er enklere å konsentrere kaffe slik at man får i seg farlige mengder, enn khat. Det er bare Norge og noen få, andre pussige land som klassifiserer stoffet som narkotika og har forbudt det (de andre er sikkert Island og Lichtenstein).

Khat tygges av de fleste menn i Øst-Afrika (Somalia, Eritrea, Etiopia) og sørvest på den arabiske halvøy (Jemen). De som blir arrestert for slik bruk i Norge synes antakelig det er rart at khat-tygging skal være ulovlig, mens skrå og alkohol er tillatt.

Hos grønnsakshandlere i London kan man kjøpe khat helt lovlig.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Khat – en grønnsak

  1. Mm .. kaffe. Jeg lurer på når vi får en fornuftig rusmiddelpolitikk, hvor ufarlige stoffer er lovlige, farlige stoffer reguleres som gift, og avhengighet behandles som en sykdom. Men selv har jeg nok med kafferusen. Jeg ville ikke savne alkohol så mye, men å leve uten kaffe .. (jepp jeg har prøvd). Det er litt morsomt med alle som drikker kaffe hver dag uten å være klar over at det gjør dem til rusbrukere, (og i noen tilfeller misbrukere). Tro om man burde gjøre noen razziaer mot de mange koffeinbulene i Oslo, hvor et skremmende antall nordmenn tilbringer timevis i sentralstimulerende rus hver uke? (Hvor stort misbruket er innenfor hjemmets fire vegger, eller i «kaffehjørner» på arbeidsplasser, kan vi bare spekulere om!)

  2. Interessant, dette visste jeg ikke. Trodde Khat var narkotika, jeg… Så merkelig denne politikken er i Norge. Jeg har trodd det var forbudt i de fleste land, men så er det altså ikke det.

    Kaffeavhengigheten er sterkt utbredt, det finnes jo kaffebarer på hvert gatehjørne snart. 😉

  3. tomprat

    Glimrende innlegg! I Israel tygges det også khat (lovlig) av jemenittiske jøder i forbindelse med religiøse studier.

  4. Men er det ikke slik at endel somaliske kvinner ønsker khat kriminalisert fordi mennene står og tygger hele dagen?

  5. -o

    …og for de som vil lese mer om khat: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:65963::1:5647:37:::0:0

    Bruk av rusmidler er kulturelt betinget og hva som er tillatt/ikke tillat styres av hva som er vanlig i det aktuelle samfunnet. De fleste rusmidler gir problemer på sikt ved høyt forbruk eller misbruk. Å forby khat har ikke bøtet på de soio-økonomiske konsekvensene bruken har for den gjeldene gruppen i Norge, somaliere. Og helsetilstanden blandt en del av de som bruker mest er vel rimelig laber vil jeg tro. En relativt større andel i det somaliske miljøet rammes hardt av denne bruken sammenlignet med f.eks alkoholforbruk i den norske befolkningen, muligens, det synes å være enighet om det uten at det er undersøkt veldig nøye i Norge tror jeg? Dette kan være fordi somaliere ikke fordeler seg jevnt på inntektsskalaen og avspeiler det norske samfunn sånn sett. Å tillate khat vil sannsynligvis heller ikke gjøre så veldig mye for integreringen av somaliere og deltagelse i arbeidslivet. Så ja, dette er tomprat og egentlig lite interessant hvis poenget er at det er en grønnsak og ufarlig. Det er jo en sannhet med modifikasjoner uansett. Det er en haug med andre interessante aspekter både ved en etnosentrisk rusmiddelpolitikk, konsekvenser av forbud/ikke forbud, høye avgifter/ingen avgifter, er det riktig å sammenligne khat/kaffe og hva bør i så fall en erkjent likhet resultere i osv. som kunne fått dette til å bli mer enn tomprat.

    …men nå var dette ment som tomprat så man skal kanskje ikke klage. Teksten din sier minimalt, den har noen retoriske poenger uten å kamuflere at den er for legalisering av sikkert mer enn khat. Jeg syns at dette er en veldig interessant diskusjon og jeg tror at det med khat i yemenittisk fotball og i det yemenittiske samfunnet generelt faktisk er et reelt problem på lik linje med khatmisbruk blandt norsk-somaliere. Moralen er at tomprat i seg selv er kjedelig med mindre det ansporer til tenkning, og det gjorde det gitt. Jeg som hadde tenkt å slutte med det.

  6. Jeg har også hørt at khat får skylda for at somaliske menn ikke gjør noe, og at konene deres ikke syns noe om det. Kan hende er det noe i det, på den annen side kan det også hende khat det minste problemet til noen av dem som sliter.

  7. -o

    …og det blir jo bare en endeløs diskusjon om symptom og årsak. Personlig mener jeg khat er et symptom på lik linje med annen rusmisbruk men fordi det er vanedannende så er det nok ikke det minste problemet. Og jeg antar at legalisering er det minst viktige man kan gjøre for å komme problemet som tygginga skaper til livs, for den skaper problemer, det tror jeg kan sies å være udiskutabelt? Og jeg syns det er synd at khat koblet mot somaliere som delvis bestående av en gruppe menn som ikke gjøre annet enn å tygge drøv skal brukes når en snakker om legalisering. Det er med på å skape fordommer mer enn noe annet. Men jeg skjønner at det blir sånn…

  8. Anonym

    Å kalle det «et narkotisk stoff» er helt villt ja. Jeg tror forbudet fører til at somalere kommer mer i trøbbel enn om det hadde vært lovlig. Det er undertrykking og kriminalisering av normal oppførsel, og det for et mildt stimulerende middel.

    Cannabis burde være lovlig også, det er mindre skadelig enn alkohol (for ansvarlige voksne, vel å merke) og det er merkelig at det er forbudt. Det blir nok lovlig i løpet av de neste 10 årene en gang.

Legg igjen en kommentar

