Alarm! Politisk ukorrekt i Klassekampen

Vanligvis overlater jeg til andre å opprøres over mannsjåvinisme.  Men Klassekampen irriterer meg i dag.

Karita Bekkemellem støtter innkjøp av Joint Fight Striker-fly i VG-innlegg. Det synes Klassekampens Anders Horn er såpass tåpelig at han har brukt to ulike spalter på å gjøre narr av stortingsrepresentanten.

I «På teppet» skriver KK syrlig at Karita har landet på det standpunktet «etter en høyteknologisk aha-opplevelse hun fikk på Forsvarets høyskole i 1999».

Under overskriften «Kjøp rosa kampfly!» gjør Horn narr av henne fordi hun er med i TV Norges Studio 5, som har tatt for seg sko, moter, smykker, Great Garlic Girls og Syden. Så skriver han:

– Bekkemellom var nemlig elev på Forsvarets høyskole for ni år siden, og har lært seg ett og annet om de tekniske kravene som må stilles til nye norske fly.

Vel, om teknisk innsikt var et krav for å skrive om kampflysaken, diskvalifiseres vel automatisk nesten alle KKs egne artikler om temaet. De handler vanligvis ikke om tekonologisk overlegenhet, men gjenkjøpsavtaler, norske arbeidsplasser og nordisk samarbeid.

Videre skriver Horn:

– Når autoriteter snakker er det bare å lytte. Av Studio 5s PR-bilder kan vi tydelig se at det er Bekkemellem som har peling på det tekniske.

Hadde denne dissinga forekommet om Karita var en mann? Hadde Inga Marte Torkildsen fått samme medfart om hun hadde skrevet om temaet? Ikke om hun hadde gått inn for Klassekampens foretrukne svenske variant. Da er nok de fleste meningsberettiget, Karita også.

Her er Klassekampen ikke bare mannsjåvinistisk, de er gammelmoralister også. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, både å ha det gøy, tulle OG være seriøs. I Studio 5 er Karita sammen med grepa damer som Martine Aurdal, Vampus og Kjersti Løken Stavrum. Er deres meninger også korrumpert av deltidsjobb i showbiz?

Nå skal det til Horns forsvar sies at han nederst legger til at det kan være mannsjåvinistisk det han har skrevet. Hvorfor skrev han det da?

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Alarm! Politisk ukorrekt i Klassekampen

  1. Dette er da helt logisk. Jeg har ikke tatt noe av det du skriver på alvor siden den Minervafesten… præhæ.

    Forresten, den &#¤%}§! autolyden din holdt på å buste meg da jeg tittet på siden din mens elevene satt med oppgaver… den må du få fikset!

  2. Vel, for å holde seg på Horns nivå: Han er en bitteliten mannsling (han ER bitteliten) som finner Bekkemellem stor og uhyggelig og truende. Han frykter hennes uhyggelige slagkraft og latterliggjør henne for å fremstå som kraftfull og … nesten en meter og femti. Omlag like saklig. Men når begynte du å vente saklighet av Klassekampen?

    Og du må, selv om jeg sitter på eget kontor og derfor begrenser meg til et par små *#*, virkelig få gjort noe med den autolyden.

  3. Støttes. Anders Horn trenger et dask i bakhodet.

  4. Tilbaketråkk: Lockheed Martin-folka for dårlige til å lobbe. Buuu! « Astrid Meland

  5. Bare en kommentar: «I Studio 5 er Karita sammen med grepa damer som Martine Aurdal, Vampus og Kjersti Løken Stavrum. Er deres meninger også korrumpert av deltidsjobb i showbiz?»

    Om du spør meg – ja, åpenbart.😉

    Ellers er jeg vel stort sett enig med deg.

  6. Jeg ligger i krig med Vampus (grrr!), så jeg tar tilbake alt jeg sa. For øvrig er jeg ikke særlig fornøyd med formuleringen «grepa damer». Stønn.

Legg igjen en kommentar

