Blogging er så 2010

Det måtte selvsagt en kollega til, for at denne bloggen skulle få MSM-omtale. Hurra! Les saken til Norges beste mediekommentator Jan Omdahl:

Blogging er så 2004.

Han mener ikke det altså. Det er et viktig sitatstrek der. En eller annen fyr i Wired har sagt at blogging er ut, sosiale nettverk er inn.

Jeg for min del, som born again-blogger, tror like gjerne bloggene kan erstatte de sosiale nettverkene, eller i alle fall leve godt ved siden av dem.

Siden web 3.0 i større og større grad betyr at du kan ta med deg innholdet ditt dit du vil, kan bloggen fungere som ditt hovedsted på nettet, vel så gjerne som Facebook.

Jeg tar for eksempel med meg RSS-feeder, Flickr-bildene mine til denne bloggen, del.icio.us-lenkene, videoer, kommentarer jeg skriver andre steder mm.

Til Facebook-profilen min kan jeg ikke ta med Flickr-bildene mine.

Jeg er altså medlem av en rekke netttjenester for å få disse fuksjonene, men jeg orker ikke gå innom hver dag. Jeg vil gjerne ha det samlet.

Få klarer å være aktive medlemmer av 10 sosiale nettverk. De som vinner er de som er villig til å åpne opp, de som lar deg bestemme over ditt eget innhold og flytte det dit du vil.

Om bloggene blir så fleksible som vi ønsker oss, kan vi som bruker dem fornye dem, pimpe dem, bygge om, redesigne så ofte vi vil, noe som er mer fleksibelt enn Facebook per i dag. Vi blir selvsagt fortsatt medlem av nye tjenester, men vi tar med oss innholdet til bloggen vår.

De sosiale nettverkene er mer effektive til å skaffe nye venner, men med tjenester som Twingly, har jeg allerede fått mange nye bloggvenner her hos meg. Og gjør man det riktig, blir det mulig å ta med seg Facebook til bloggen sin også.

Den som går av med (midlertidig) seier kan like gjerne våre en bloggplattform som et sosialt nettverk.

Bente Kalsnes skriver forresten at vi gjør mer av alt på nettet. Det har hun rett i.

Legg igjen en kommentar

Filed under internett, Nettaviser, teknologi, Uncategorized, web 3.0

Legg igjen en kommentar

