Valgvake 3.0

Jeg er på valgvake på Grand Hotel i Oslo. Alle vet at Obama vinner, men det er fremdeles masse spennende å følge med på. For eksempel å se på hvilke medier som dominerer.

Vampus blogger live, et eksperimentelt prosjekt. Monticello-nerdsene sitter rett ved siden av og oppdaterer Norges mest fullstendige nettsider om valget, samtidig som de skriver siste nytt i en boks som dukker opp på en av storskjermene (OG en sånn tusjtavle). Ekspertene her bruker nettsider som Real Clear Politics på å oppdatere seg, samt bloggen til Mark Halperin hos Time, Politicalwire og Campaignespot hos National Rewiew.

Nettavisene er her med med video som legges ut live eller nærmest live. Alle har grafikker som oppdateres live. På storskjermene dominerer bloggene Drudge Report og Huffington Post på den ene skjermen. Gawker er også oppe av og til.

I tillegg er selvsagt CNN på storskjermen, med deres uslåelige grafikker og oversikter, det skal ikke underslås. Og mange her surfer antakelig på mainstream-medier.

Men til tross for dette, de superinteresserte leser siste nytt fra valget hos rekke medier som ingen hadde hørt om/ikke eksisterte for 10 år siden. Og de rapporterer videre herfra.

Det er fordi noen av disse mediene er raskere, bedre informert, har flere kilder, rapporterer rykter uten blygsel, har noe annet, skjønner nettet, tar imot innspill fra de som følger med, har debatt på sakene sine og mye annet.

Det er store endringer i forhold til valgdekningen for noen få år siden. Nå er riktignok bloggosfæren kommersialisert og profesjonalisert i USA, blogging er en jobb, og mange av bloggerne har tatt jobb i mainstream-media.

Men hvorfor leser valgnerds Politicalwire.com? Ikke fordi de skriver så mye selv, men fordi de har de siste ryktene og lenker ut.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s