Stein Ørnhøi har ikke lest aviser de siste årene

I en kronikk i klassekampen i dag spør SV’eren Ørnhøi:

Hvorfor ser ikke ellers fornuftige folk hvordan det står til i USA? Det er mer enn 50 år siden USA var det landet mange fortsatt tror det skal bli. Det er ikke Bush som er problemet. Det er USA.

Stein Ørhøi har muligens bare fulgt med på Fox News de siste årene? Han gremmes over all USA-diggingen:

– Det er nærmest noe religiøst over forestillingen om USA som frihetens hjemland, og ikke minst troen på at det bare er USA som kan lede oss og resten av verden til fred, frihet og evig velstand.

Dette er såpass outrert og gammelsosialistisk at jeg ikke burde bry meg med det. Men jeg kan ikke la være. Han skriver videre:

Barack er ikke Moses (jøss, sier du det?!)

USA er ikke lenger det forjettede land (det har vel aldri Stein Ørnhøi egentlig ment.)

USA er av denne verden (enig der.)

USA var også indianerdrap, KKK, enorm kriminalitet, fattigdom, atombomben (han kan sin historie.)

Men likevel elsket vi Amerika (dette er plagiat asså, Ørnhøi!)

Irak, Afghanistan, Kyoto.

Likevel tror de som fortsatt elsker Amerika, at det er Bush og ikke USA som er problemet. (Legg ned landet!)

Vi elsker USA. (har han lest omdømmemålinger?)

Vår holdning til USA som stat er ikke av denne verden (din holdning kanskje, Ørnhøi.)

Ørnhøi minner oss på at det går til hælvete uansett, i god Ny tid-tradisjon.

Han underslår USA-kritikken som finnes i mediene i dag og er lovlig sent ute. Jens Bjørneboes essay «Vi som elsket Amerika» kom ut i 1966. Antiamerikanismen er vesentlig eldre, den er på mange måter en amerikansk oppfinnelse som ble eksportert fra USA til Norge med 68-erne. Ørnhøi selv lærte å være imot Vietnamkrigen av amerikanerne.

Det er mangt som er feil med USA.

Det som er galt i kronikkene til dem som hevder at de en gang elsket Amerika, er at de aldri hatt noe kjærlighetsforhold til landet. De samme kronikkforfatterne har også en tendens til å overdrive USAs problemer, underslå de positive sidene og glemme andre lands overgrep, der det er relevant. Noen av påstandene de kommer med er så grovt generaliserende at de nok ville blitt stemplet som rasistiske om de ble brukt om et annet lands befolkning.

PS. Jeg har lekt meg litt med å bytte ut USA med andre land i denne kronikken. Det ble rart gitt. («Det er ikke Ahmadinejad som er problemet. Det er Iran.» prøv også: Jens/Norge, Castro/Cuba. )

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Stein Ørnhøi har ikke lest aviser de siste årene

  1. Det er ikke Stein Ørnhøi som er problemet. Det er sosialismen.

  2. Stein Ørnhøi er ikke et problem. Han er et evig oppkomme av stor humor. Jeg har ikke ledd så godt på lenge. Ufrivillige komikere er fortsatt komikere.

    Og vår vertinne er herved inkludert i en tvilsom bloggrull. Høyst fortjent.

  3. Riktig morsomt. Bare for å ha nevnt det mens jeg venter på at min andre kommentar, lagt inn under feil identitet, skal bli godkjent.

  4. Djiz! Er det noen som vet 1) hvordan man skrur av forhåndmodereringen ved førstegangsinnsending 2) autoplay av videoene?

  5. Didrik Søderlind

    Ah, den gode gamle bytte ut ord-leken. Som jo har vært populær de siste årene, når man har byttet ut «muslimer» med «jøder» for å vise at ymse islamkritikere egentlig er en slags krypto-nazister.

    Ta denne overskriften fra Document.no: ”Muslimer vil innskrenke ytringsfriheten”. La oss leke bytteleken og la overskriften hete ”Jøder vil innskrenke ytringsfriheten”. Aha! Hans Rustad tenker på samme måte som antisemitter!

    La oss så ta bytteleken helt ut og la artikkelen hete ”Romkrokodiller i menneskeham vil innskrenke yntringsfriheten”. Dobbelt-aha! Hans Rustad tenker akkurat som David Icke, altå kan vi avvise alt han sier.

    Mer seriøst: Tankevekkende, dette. Jeg har de siste årene stadig havnet i den situasjonen at jeg har følt behov for å forsvare Bush-regimet. Ikke fordi jeg er så begeistret for Bush, jeg ville sannsynligvis heller amputere en arm enn å stemme på ham, men fordi den ekstreme antiamerikanske retorikken ikke bare går utover vår evne til å forstå verden, men ut over vår anstendighet.

    Jeg regner meg som Amerikavenn, men anser det som en viktig del i et vennskap å si fra når ens venner trår feil.

    PS: En del islamkritikere er virkelig en slags kryptonazister. Dog selvfølgelig ikke Hans Rustad.

  6. Strålende innlegg! Jeg synes det nesten er morsomt når opphavet til konspirasjosteoriene ytterste venstre (som han Ertresvåg og som Le Monde Diplo av og til digger) kan gjenfinnes på ytterste høyre side. Som Øystein Sørensen viste i sin siste bok, som du helt sikkert kjenner til. Ertresvåg driver i store deler av boka reklame for høyrefascistiske meninger, uten at han har skjønt det selv, selvsagt. Nå er kanskje både Ørnhøi og Ertresvåg folk jeg ikke bør bruke alt for mye tid til å fordype meg i, uten at jeg mener å sammenligne de to.

  7. Didrik Søderlind

    Takketakk!

    Joda, jeg liker Sørensens bok om Illuminati veldig godt. Jeg intervjuet ham under arbeidet og har anmeldt boka, begge for forskning.no.

    Det er for så vidt ikke noe nytt at ytre venstre og ytre høyre møtes. For oss som holder litt øye med ytre høyre, er dette en prosess som har forsterket seg de siste årene. Og når islamistene blir med, blir alle onde ting tre.

  8. Interessant altså. Har du skrevet mer om det noe sted? Hvorfor, hvor de møtes og hva de er enige om? Jeg blir veldig forvirret over at visse saker kan forene folk som før hatet hverandre.

  9. Audun Ulshagen

    «men fordi den ekstreme antiamerikanske retorikken ikke bare går utover vår evne til å forstå verden, men ut over vår anstendighet.»

    Jeg ser poenget ditt og er forsåvidt enig, men jeg mener den ekstreme antiholdningen til land kan forsvares under én omstendighet:

    Hvis det er snakk om Belgia. Fy faen.

  10. Min ekskollega Kjell M. Kaasa lager buttons med «Legg ned Belgia». Bare et tips.

  11. Tilbaketråkk: Katastrofalt lite avislesing på norsk venstreside « Astrid Meland

  12. Tilbaketråkk: Utenrikskommentar fra Ellen Stensrud « Astrid Meland

  13. Tilbaketråkk: Viktig beskjed til verden. Revolusjonerende forslag til løsning « Astrid Meland

  14. Hege O

    Stein Ø er ikke navnet på en politiker, det er en sykdom. Mannen er jo ravende sinnsyk.

Legg igjen en kommentar

