– Jeg stiller igjen, inshallah, bare jeg lærer meg norsk

Meland-konsernet rekrutterer og har bruk for folk som 1) både kan engelsk og 2) kan skrive for «INTRA NETTET» vårt. Vi vurderer å hente over folk fra VG Nett. De skriver i kveld om Sarah Palin i saken «Palin stiller igjen- hvis Gud vil».

– Ok, Gud hvis det er en åpen dør for meg i 2012 eller fire år senere, så er det det jeg alltid ber for, ikke la meg gå glipp av den sjansen. Hvis det er noe som vil bli bra for familien min for delstaten og nasjonen, og en mulighet for meg, stiller jeg opp, sier Sarah Palin til Fox News.

Effektiv. Ingen unødig kommasetting som forstyrrer lesbarheten. Slik var sitatet på amerikansk:

«I’m like, OK, God, if there is an open door for me somewhere, this is what I always pray, I’m like, don’t let me miss the open door,» Palin said in an interview with Fox News on Monday. «And if there is an open door in ’12 or four years later, and if it is something that is going to be good for my family, for my state, for my nation, an opportunity for me, then I’ll plow through that door.»

Her er et sitat til, fra en tydelig verbalt utfordret Palin (også fra den samme saken på VG Nett):

– Jeg tror den økonomiske kollapsen hadde forbasket mye mer å gjøre med at valgkampen kollapset enn min person, sier hun til tv-showet «Today» på den amerikanske kanalen NBC.

(I think the economic collapse had a heckuva lot more to do with the campaign’s collapse than me personally.)

Oversatt: Finanskrisen var årsaken til at valgkampen kollapset.

Jaja, ikke rart Palin er dårlig i norsk, hun er jo fra Alaska. Denne er også bra, fortsatt fra samme sak:

– Jeg bestilte ikke klærne. (…) Men dette er en snodig sak, en snodig valgkampsak etter hvert som ting ble virvlet opp om hvem som bestilte hva, sier hun til NBC.

(But that is kind of an odd issue, an odd campaign issue as things were wrapping up there as to who ordered what and who demanded what.»)

Oversatt: Sårri, dette er Linear A, språket som aldri er blitt tydet.

Jeg har forresten ikke særlig sans for Palins konservative kristentro. Hun sier visst stadig at hun legger skjebnen i Guds hender. Akkurat i denne saken kan det forresten se ut som det er en vanlig talemåte det dreier seg om, heller enn de kristnes svar på inshallah.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “– Jeg stiller igjen, inshallah, bare jeg lærer meg norsk

  1. Kristentroen har jeg ikke problemer med, ikke i seg selv ihvertfall. Men damen har jo gjennom valgkampen greid å utmerke seg med ekstrem skittkasting og hvordan skal vi si det, en heller ukristelig omgang med sannheten fra tid til annen.

    Hennes forståelse av verden og mer komplekse saksforhold som blant annet den finansielle krisen, slik det kommer i utrykk gjennom hennes kommentarer til mediene, gjør imidlertid at jeg ikke har problemer med å slutte meg til din totalvurdering.

    Tror ikke vi ser henne som president i 2012 nei. InshAllah.

    🙂

  2. Nå kom jeg til å tenke på at inshallah, og at det kanskje bare er et vanlig uttrykk å hekte på det også, som Palins «om gud vil».

    Ja ja, uansett, jeg likte ikke så godt vinkelen VG, som i likhet med alle andre norske aviser liker å fremstille henne som en kristen-freak, i enhver situasjon.

    Palins kristentro har jeg ikke noe med, men det blir vanskeligere å svelge når hun gjør seriøse fremstøt mot maktposisjoner. Selv om hun nok ikke ville fått bestemme dette som viseprez, mener hun visst at man bør undervise i evolusjonslære, hun er imot abort selv ved voldtekt OG hun har fått utført eksorsisme.

    Ikke særlig rasjonelt, altså. Jeg antar mye er temmelig karikert av mediene. Men halvparten er i grunnen nok.

    Jeg vet forresten ikke om hun snakket så mye mindre sant enn de andre som var med i valgkampen. På factcheck.org tok de begge kandidatene i løgn stadig vekk.

  3. Joda, i norske aviser har det vært en tendens til at de vi ikke liker i USA er dumme, og når man først har bestemt det kan man ofte vrenge og vri sannheten for å få kart og terreng til å passe sammen.

    Den referansen til Gud er veldig vanlig i amerikansk engelsk. Så, overskriften på saken du tok opp innledningsvis var absolutt kritikkverdig!

    Flott å se at andre også er oppe til disse tider da 🙂 På jobb?

  4. Conrad Holm

    Inshallah, eller på alminnelig amerikansk, if God wants….

    En relativt vanlig utrykksform der borte, så dette er en «språkgreie» for amerikanere som har et kristent ståsted i sin takling av hverdagen. Og dette er jo FY, FY i Norge, må vite.
    Det er som jeg nesten kan høre den hånlige latteren fra «opplyste» bedrevitere i Norge. Nuvel, enhver blir salig i sin tro, men det er tydelig at mange «tror» på Obama og hans løfter om en bedre verden. Hans oppslutning minner om en sterkere «religiøs overbevisning» enn hva den mindre urbane Palin har å fare med, hvis noen gidder å spørre meg.
    Det som dog er påfallende er hvor raske massemedia (inklusive norske sådanne) var til å grave opp dritt å kunne skrive om Palin. OK, det var tydelig hvem son var media-favoritten (Obama), men at massemedia skulle være så lynraske til å «avsløre» Palin var jo nesten skummelt! Men antipati/sympati var nok kraftig medvirkende, også for norske aviser. Joe Biden fikk knapt nok omtale i det hele tatt, og en stund så kunne man nesten tro at presidentvalget sto mellom Obama og Palin, og ikke mellom Obama og McCain. Problemet for Obama og hans forlengede armer i massemedia var at Palin hadde mediatekke, og som sådan utgjorde en langt større trussel mot Obama enn hva McCain gjorde. Palin måtte derfor «tas» så fort som mulig, før den republikanske valgkampen kom i siget igjen… Venstreorienterte i Norge bør ellers være forsiktige med å uttale seg om hvem som er mest ekstreme i «religiøse» retninger.
    Antirasisme, feminisme og abortsaken er «religioner» som er mer enn kraftige nok til å redusere saklighetsnivået når våre egne sofasosialister fyrer seg opp. Men når det er sagt, hvem gidder ellers å bry seg særlig om hva vi i Norge mener om det amerikanske presidentvalget? Norges befolkning utgjør bare ca halve New York, og selv Palin er snart glemt borte i USA allikevel…

  5. Håvard

    Jeg kjenner ikke Melandgruppens policy mht. konsulentbruk, men vil med dette opplyse om at mitt selskap kan tilby tjenester blant annet innen religionsvitenskapelig/teologisk analyse. Vi teller referansene våre ikke i tosifrede, men i tresifrede tall, og våre kunder beskriver oss gjerne som presise, raske, konstnadseffektive og entusiastiske, selv om det siste noen ganger går på bekostning av det første.

    I den aktuelle saken må jeg først berømme konsernledelsen for den kritiske holdningen til den gjennomgående norske pressetrenden om å hele tiden presentere Palin som en Jesusfreak. Når det gjelder selve saksinnholdet synes jeg nok anaylysen treffer litt på siden, selv om det langtfra er helbom.

    inshallah er en muslimsk talemåte, som henviser til Allahs forsyn, som nok er sterkere betont i islam enn i kristendom. Denne døren som Palin snakker om er nok en ganske vanlig uttrykksmåte i de kristne miljøene hun kommer fra, men kanskje ikke så vanlig i den allmenne kulturen rundt. Utrykket henviser nok hit. Jeg har lagt ved en lenke til online-Bibelen, da Melandkonsernets tilholdssted i Dagbladets lokaler sannsynligvis gjør Bibeltilgangen vanskelig, og hvis du mot formodning skulle være så heldig å finne en, kan jeg nesten garantere deg at det vil være en utgave tidligst fra 30-tallet (svært få av de toneangivende mediene i Norge er nemlig klar over at det har kommet oversettelser til norsk også etter den tid) som i tillegg sannsynligvis er nedskriblet med slagord av typen «Hallesby er en dust», «Kvarme hater homoer», «Indremisjonen sucks» og lignende, for ikke å snakke om alle understrekningene i rødt under vers i tredje mosebok, raskt nedskrevet av hender skjelvende av latter over alle de håpløse budene, selvmotsigelsene og inkonsekvente mørkemannsversene som er så opplagt for alle oppegående mennesker å avsløre selv med et raskt og overflatisk blikk på teksten.

    Puh.

    Men altså: Det Palin nok her gjør er å gi en kristen tolkning av den allmenne livserfaringen av «gyldne øyeblikk» eller en «skjebnestund» – de tidspunktene i livet da en spesiell mulighet står tilgjengelig bare for en kort tid. En slik dør kommer gjerne bare på ett tidspunkt, før den lukker seg. I en kristen kontekst forstås ikke dette som en tvang eller instruks fra Gud, som man av og til kan få inntrykk av med uttrykket inshallah i Islam (som imidlertid nok ofte må forstås mer nyansert enn som så), men som en mulighet som man kan benytte seg av eller la være. Palin gir med andre ord utrykk for det som de aller fleste kristne nok vil tenke, at Gud leder, hjelper og veileder i livets mange små og store valg. Av og til blir vi gitt muligheter, og da må velge å enten si ja eller nei. Hvis ting ligger til rette for det, kan det godt være hun søker presidentembetet på nytt.

    Så kan man selvfølgelig være enig eller uenig i hennes politiske standpunkter i forskjellige saker. For det første er de nok, som det blir påpekt av representanten for Melandkonsernet, noe karikert i pressen. For det andre er jeg rimelig overbevist om at et Palinsk presidentembete vil respektere alle grunnleggende demokratiske spilleregler og verken overstyre lærere som underviser i naturfag eller leger som gjennomfører aborter. Hvordan ville det vært annerledes fra Obama? Kanskje noe mindre veltalende, men mer folkelig, i praktisk politikk substansielt nokså likt, men med enkelte forskjellige verdimessige markeringer, uten at verden nok for noen går under av den grunn.

Legg igjen en kommentar

