Blogging blir trendy – IGJEN!

Siden jeg er vokst opp i en tid uten internett, føler jeg meg nok ikke så avslappet og ubeskjeden som internettgenerasjonen når jeg blogger, går på Facebook, svarer på kommentarinnlegg på nettet, er på Underskog eller legger ut bildene mine på Flickr. Jeg er redd det skal bli for mye. Kanskje folk tror jeg lever i cyberspace, som man ville sagt for 10 år siden.

Det er fortsatt en viss skamfølelse knyttet til å sjekke opp kjæresten på nett, skrive for mange kommentarer i en sak, ja, til og med å surfe for mye en kveld. Jeg vil ikke være nettnerden uten venner med colamage og ditto brilleglass som drømmer om å vifte med lightsticks og danse til housemusikk.

For unge lesere som ikke forstår: Ny teknologi er flaut. Da mobiltelefonen kom var vi svært skamfulle over å bruke den også, vi himlet enormt med øynene over folk som snakket i vei på gata, vi baksnakket dem som ikke gjemte seg vekk for å snakke, eller i det minste bøyde seg litt. Å rope i 80 decibels styrke i fasttelefon var helt ok.

Takk da, for trendanalytikere, verdens nest dummeste yrke, muligens etter «intra nett redaktør». I dagens DN uttaler de seg i saken «Slik blir trendene i krisetider».

(Journalist må forresten være verdens tredje dummeste yrke.)

Dette sier de er INN:

Gjenbruk (urk)

Enkel mat (bra, appelsinskysaus har aldri vært tingen for meg)

Blogging (merk at Meland Media ble opprettet i oktober 2008, det kaller jeg god krisetid-timing)

Opplevelser (HERLIG, gleder meg til å kunne oppleve ting igjen.)

UT:

Sløsing (fint, det blir slutt på «skjem deg bort»-overskriftene i pressen)

«Fancy» mat (her har DN satt fancy i anførselstegn, det elsker jeg også)

Kjendiser (om de gjenbrukes, er det ok da?)

Produkter (dopapir da eller?)

Mer: Å leve «kjedelig», blir trendy, enten det gjelder klesstil, interesser eller uteliv. Å være ukul, blir kult.

– Vi får en oppblomstring av normalitet. Jakten på det nye og kule vil dabbe av. Det blir for slitsomt, sier Marius Jensen i Bengal as.

Bengals trendanalyser avdekker at vi lenge har vært misfornøyde med å lese om kjendiser, deres luksusforbruk og meninger, står det i DNs sak.

Jøss. Bengal tror faktisk på det folk svarer på slike undersøkelser. Folk sier alltid at de er lei kjendiser. Har de sjekket klikktallene på kjendisnettstedene? Blogger blir motvekten her, sier Bengal. Verdens mest populære blogger er jo kjendisblogger, går det?

En annen trend, ifølge Bengal, er at vi heller kjøper ny sofapute enn ny sofa, og at vi heller maler kjøkkeninnredningen enn å bytte den ut.

No shit. Dårligere råd fører til…lavere forbruk?!

I tillegg må vi kunne slå fast at DN synes anførselstegn er trendy.

Meland Media beklager at vi valgte den enkleste utveien i dag, å gjøre narr av trendanalytikere er gammeldags og utslitt. Konsernet var ute på byen i går.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Blogging blir trendy – IGJEN!

  1. Dette er jo flott for deg, som tydeligvis er så utrendy at du synes det er trendy å være trendy, men hva skal vi individualistiske motstrømsfolk gjøre? Bør jeg legge ned bloggen nå? Eller kanskje begynne å skrive om ting som er så sære at ingen skjønner noe av det?!

  2. Å skrive om ting som er så sære at ingen skjønner det er juks. Alle vil gjennomskue deg, de skjønner at du gjør det bare fordi du vil være utrendy. Alle vet også at det å ville være noe for hardt er utrendy og at du veldig gjerne vil være utrendy, som jo er trendy. De vil avsløre at du egentlig er trendy, og bare skinn-utrendy. En for enkel utvei!

    Å legge ned bloggen er også dumt, for alle dem som prøver så hardt å være trendy ved å følge med på blogger.

    Jeg ser ingen annen utvei enn at du går ut åpent og innrømmer at du er trendy. På Meland Media?

  3. Hva hvis man innrømmer å være «trendy», samtidig som man klart signaliserer at man vet at bruk av anførselstegn er svært utrendy, om enn på en ganske trendy måte?

  4. «Jeg ser ingen annen utvei enn at du går ut åpent og innrømmer at du er trendy. På Meland Media?»

    Hm .. ja, fordi det er ikke trendy å være trendy. Dermed er jeg utrendy, noe som er trendy. Men blir det ikke utrendy igjen når jeg står fram som trendy kun for å framstå utrendy og dermed trendy?

    Allikevel, jeg gir det et forsøk: Jeg er trendy. Jeg er en hipster. Jeg driver et avant-garde multimedia hypertekstprosjekt. Jeg er så kul at mine blogglesere ikke trenger kjøling på PC’en sin.

    Nei dette ble ikke trendy i det hele tatt. Men det var jo poenget. Eller var det det?

  5. Jeg synes det var kjempetrendy! Altså på den bra måten. Særlig det med kjøling på PC.

  6. Tilbaketråkk: Eg kan tippe trendar og « Jazzyhal

  7. Didrik Søderlind

    Bengal kommer stadig med grensesprengende avsløringer om samfunnsutviklingen. Jeg minnes en dristig spådom fra det holdet om at vi i fremtiden ville bli mer individualistiske, men også mer opptatt av fellesskap.

    Dessuten kan vel Bengals påstander om hvor trendy det blir å være utrendy utløse søksmål fra denne mannen: http://www.youtube.com/watch?v=F_byVtHrGEM

Legg igjen en kommentar

