Om haleproduksjon

Den lange halen er ikke så gjev som en skal ha det til, sier Torry Pedersen i VG til Kampanje.

Dette er nett-nerding og om det er riktig eller ei, kommer an på hva man legger i begrepet. Torry mener i denne sammenhengen det å satse på nisjer i store nettaviser, for eksempel å lage reise- eller bilseksjon.

For store nettaviser har det vært en trend å lage nisjer bla. for å få nye flater å dra inn annonsekroner på.

Det er ofte kostbare prosjekter som kan vise seg vanskelig å få til å gå i pluss. Når slike aviser forsøker å lage nisjer konkurrerer de mot nisjenettstedene. Det er vanskelig å slå Din Side på mobilstoff når man samtidig har 25 andre områder å prioritere.

Det er kanskje heller ikke så lurt å sette inn så store ressurser der man har 5 – 10 prosent av inntektene.

Store nettaviser tjener overlegent mest på hovedproduktet sitt: Forsiden, nyheter. Her er trafikken, og det er den man selger annonser på. Ressursene bør altså settes inn der, og ikke på å bygge opp bilnisjer og mobilseksjoner. (Om man får til noe tillegg på betalbare tjenester, som det heter, som VGs vektklubb, kjør på.) Men:

– Det rotes vekk vanvittig mye penger i den lange halen, sier Pedersen.

Et annet aspekt som han ikke går inn på, er troen på at de kan tjene penger på gammelt stoff. Det kommer også inn under Den lange hale-begeistringen. Teorien er at man kanskje ikke trenger så mange journalister om man kan servere på nytt det vi produserte for to år siden. (Og aller helst brukergenerert innhold. Billig!).

Vel, det er lite stoff som er interessant (for massene) ett år etter. Det kan fungere på film – og bokanmeldelser, men til og med en restaurantanmeldelse eller reiseomtale er utdatert etter kort tid.

Trafikken man får på dette stoffet, bla. ved søkeordoptimalisering, er uansett under promillegrensa, i forhold til det man har på nyheter/forsiden.  (Små nettsteder kan imidlertid tjene bedre på Den lange halen/søkeordoptimalisering.)

I en annen artikkel i Kampanje uttaler Torry seg om papiravisenes forretningsmodell, som han mener er gal.. Pedersen mener det er paradoksalt at avisene pøser på med stadig mer innhold som folk ikke har tid til å lese.

– Utfordringen nå er å omdisponere ressursene for å forstå denne kompleksiteten, men det betyr ikke nødvendigvis flere journalister. Det er sannsynligvis gode analytikere man trenger, sa Torry Pedersen.

Han spår en drastisk reduksjon i antallet avissider de neste årene i en tid hvor journalistikken stadig blir dyrere og leserne kaster 80 prosent av innholdet.

Pedersen viste til at nettet utfordrer de trykte mediene fordi nettet kombinerer hurtighet og dybde.

– Dermed utfordrer nettet magasiner og aviser på en helt annen måte enn radio og tv.

Meland Media synes dette var godt sagt.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Om haleproduksjon

  1. Torry er for så vidt en smart fyr, men han sier også mye rart.

  2. Hva rart var det han sa? Jeg så et sitat fra ham i din artikkel, og det handlet om at VG Nett må gjøre noe riktig også, siden de er Norges største nettavis.

    Det gjør de jo, de er størst og den eneste nettavisen som tjener særlig med penger.

    Aftonbladet.se ser like rotete ut, men gjør det også bra.

    Det er nok helt riktig at mye av suksessen kommer av merkevarestyrken, altså de gamle papiravisene.

    Dagsavisen fikk merket for fint design på nettet i fjor. Da la om til et såkalt rent design. De var en av de få nettavisene som gikk ned i trafikk det året.

  3. Jammen var det godt sagt, ja. Særlig det med mindre volum og kanskje økt kvalitet på innhold.

  4. Tilbaketråkk: Den kuperte halen « Astrid Meland

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s