Ikke akkurat vaktler i fløtesaus

TV2.no ble relansert i år og tjenesten har klatret imponerende raskt på TNS, med 637 000 unike i forrige uke. Det er 14. plass, like bak Kjendis.no.

En av årsakene er at TV2 er så flinke til å reklamere for nettsidene sine i fjernsynssendingene. Og det er ikke tullereklamer som «Sjekk ut TV2.no!», men teasing av saker på TV med setninger som «Finn ut hvem de utatte til landslaget er på TV2sporten.no». Ikke rent sjelden sparer de godsaker til nettet, og man blir fristet til å klikke seg inn.

På nettet har TV2 kjøpt tjenesten Twingly, som gjør det attraktivt for bloggere å skrive om sakene deres. Sammen med kommentar på sakene åpner dette opp journalistikken og gjør den mer transparent. I tillegg kan man dele stoffet deres på TV2 hos Nettby, Facebook osv, noe som antakelig bare funker med kuriosa, quizer og slikt.

Mange av TV2s profilerte TV-fjes blogger. Jeg begynte å lese disse bloggene med skepsis, jeg er for eksempel uinteressert i hvordan Guri Solberg føler seg før/etter sending. Men det er flere som faktisk ser ut til å ha lyst til å skrive, og ikke bare lirer av seg noe fordi ledelsen har bestemt at fremtiden er blogging. Flere av dem skriver personlig, drister seg til å ha noen egne meninger og forteller om etiske problemstillinger knyttet til saker de lager. Kadafi Zaman skriver at faren var 70-tallets polakk. Elin Sørsdahl i Belgia blogger om en vanskelig jobb i red light-distrikt. Kjetil Løset kommenterte raskt tjenestedirektivet. Det er ikke de kuleste bloggene i Norge, men det kan fungere.

Det er også noen flere bra tilløp til nettutvikling her, blant annet har de lagt ut oversikten over de nasjonale prøvene. Frimurersaken de hadde på Dokument 2 virket ganske svak, men det er kult tenkt at de legger ut søkbar oversikt over medlemmene. Det kan se ut som journalister og utviklere av og til jobber bra sammen i bedriften, selv om det selvsagt er mye igjen å utforske for slike miljøer.

En av TV2.nos største konkurransefortrinn er video, og materialet og kompetansen de har å ta av der. Om de ikke baler det til med tungvinte synergiprosjekter, men faktisk får til samarbeidet med moderkanalen, kan det bli en stor utfordring for de andre norske nettavisene.

Så over til svakhetene. For mye av stoffet på TV2.no, også bloggene, bærer alt for mye preg av å reklamere for stoffet i moderkanalen. Bloggerne skriver ofte en teaser for sitt eget program for TV. Det er ok så lenge teksten i seg selv er interessant (det er den ikke alltid).

Det er forståelig at TV2 vil ha noe igjen av nettet. Men det gir meg av og til gi en mistanke om at viktige nyheter nedprioriteres til fordel for digre omtaler av egne realityshow. Jeg stoler ikke på TV2.no som nyhetsmedium når de slår opp noe som er helt internt fra et tv-program jeg aldri har sett og ikke aner noe om. For eksempel: «- Ragnhild fikk som fortjent» Hæ?

Reklame for egen merkevare, altså logo, navn på programmer osv, er også påfallende. Dette er verst på hovedsiden, TV2.no, der bildene på de vanlige nyhetssakene er merket stort med TV2 NYHETER, TV2 UNDERHOLDNING, TV2 SPORT. Det kan forveksles med ren reklame.

Jeg vet ikke hvordan trafikken fordeler seg på nettsidene, men på TV reklamerer de for seksjonene, altså TV2nyhetene.no osv. Der er det litt bedre, selv om høyremargen er full av det merkevaredirektøren i konsernet antakelig er svært fornøyd med at han fikk inn.

TV2.no fremstår mer som moderkonsernets prosjekt enn som et eget nettprosjekt. Konsernet har antakelig bygget opp nettside nettopp med tanke på merkevarebygging, og er sikkert happy. Men det fører til at de fremstår som lette på nyheter, i likhet med flere andre konkurrenter på nettet. Det kan slå tilbake på moderkanalens nyhetsrykte. Her er siste nyheter sakset i dag formiddag. Det var vaktlene i fløtesaus som ga meg lattis.

tv2_siste

Advertisements

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Ikke akkurat vaktler i fløtesaus

  1. Tilbaketråkk: Kysset alle snakker om « Astrid Meland

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s