Blablablablablablablabla

Jeg har forståelse for at ansatte i avisenes kommentaravdelinger av og til tyr til litt for nærgående betraktninger om seg selv og egen familie, når det er en time til deadline og ideene er få.  Avisene har faste spalter som «På kornet», «Slik lever vi nå» og «Byliv», og de skal fylles. Selvironi, evnen til å gjøre narr av seg selv, kan være morsomt, og er bedre enn når de blir riktig desperate, har en halvtime til deadline og ender med å skrive om barna sine og sin egen alder, evt. hvor gamle de føler seg, igjen.

Jeg leser ofte ikke disse små petitene, jeg synes privatlivet til journalistene bare er sånn middels interessant, om de da ikke er riktig dyktige skribenter. I dag leste jeg likevel Benedicte Ramms «The Hair Nazi» i spalten «Slik lever vi nå» i Dagens Næringsliv.

Hun skriver altså om frisøren sin. Skallet mann med puddel som røyker.

Hun hadde bestilt time tre uker tidligere.

Han er forsinket, og slarver i tillegg med en kunde, slik at hun først slipper til en halvtime på overtid. Grusomt irriterende.

Lang beskrivelse om mannen. Og «Da jeg var ferdig lignet jeg mest på Limahl»

Jeg antar at Limahl-sveis ikke er bra.

Så:

Et par måneder senere var det på tide med en stuss. Jeg fikk time en lørdag klokken 11. Men klokken 11 den lørdagen var frisørsalongen låst. Det var mørkt bak vinduene. Jeg ringte nummeret til salongen. Det eneste jeg hørte, var telefonen som ringte på innsiden. På opplysningen fikk jeg mobilnummeret til frisøren.

Enden på visa var at hun ringte ham opp, den samme frisøren med skallet puddel eller hva det var. Hun vekket ham, han sa «faen» og ga henne beskjed om å vente en time.

Det får være grenser for selvironi. Med mindre Benedicte Ramm bor i et kommunistisk land uten valgfrihet, er masochist eller av en annen rar legning er det pussig at hun ikke skiftet frisør. Om det ikke var stygg på håret og sur hun ønsker å bli.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

