Du er en dust

Min gode venn Helge ble kalt «farverik» i Morgenbladet for noen uker siden. Hele Meland Konsernet har vært indisponert på grunn av lattis fram til nå, derfor dette forsinkede blogginnlegget.

«Farverik» er en eufemisme for «gal» eller lignende. Man pakker inn at man er uenig med vedkommende, og mener vel egentlig «dust».

I dag var jeg i et møte med min gode venn Lars. Han sa «med all respekt» ca. fem ganger.

«Med all respekt» betyr det motsatte, «jeg har ingen respekt for det du nettopp sa».

Oppsummert: «Dust»

Det er mange andre ord og begreper som betyr dust.

Nå regner jeg med at Lars ikke liker dette, men det er bare å pakke inn hjerteinfarktet, for slik talemåte er helt vanlig. Alle gjør det. Her er min foreløpige ordliste over ord og begreper som betyr «dust».

«Hver sin smak» = DUST

«Original» = DUST

«Det er bra med meningsforskjeller, men..» = DUST

«Det er et veldig godt forslag, men..» = DUST

«Spesielt» = DUST

«Han er sikkert veldig grei altså» = DUST

«Virkelig?» = DUST

«Ingen kritikk, altså» = DUST

«Jeg reagerte litt på ordvalget» = DUST

«Kreativ» (avhengig av tonefall) = DUST

«Morsom» (avhengig av tonefall) = DUST

«Entusiastisk» (avhengig av tonefall) = DUST

«Jeg er forundret» = DUST

«Men han er veldig flink til å lage mat»  = DUST

«Sjarmerende» (avhengig av tonefall) = DUST

«Bra sak, men..» = DUST

«Slapp av!» = DUST

«Han var i godt humør» = DRITINGS DUST

«Misforstå meg rett» = DEN SOM SIER DET ER EN DUST

I denne sammenhengen må vi nevne Georg Apenes igjen, som ikke har lært seg den moderne måten å si «dust» på. Her om dagen sa han dette om sin motstander i Høyre:

– Jeg synes han er massivt udugelig, jeg synes han er inkompetent, selvopptatt, bornert og en skam for sitt parti.

25 kommentarer

Filed under Uncategorized

25 responses to “Du er en dust

  1. Bjørn Bore

    Du glemte «bohem». Konstant full, lukter vondt, og … DUST

  2. Hva med «Litt vill og gal.» «På en søt måte». Ohhh. Bjørn, du er en gullgruve her.

  3. «ikke at det er noe galt med det altså»

  4. Georg Apenes skulle altså sagt «Han er sikkert veldig grei altså, og han er farverik, kreativ, original og et spesielt innslag i partiet. Misforstå meg rett!»

  5. Apenes-sirkuset har vel primært avdekket at Apenes er en farverik og original mann blant … enda større duster.

  6. kvervulant

    Jepp, det er så rett, vi pakker inn våre meninger i små søte pakker og prenenterer dem på en lurmåte.

    Read me : http://jenteprat.wordpress.com/

  7. W

    Apenes sin utskjelling er old school, bruker bl.a. ord som gjør at endel folk må slå opp i fremmedordboka for å forstå om dem skal bli fornærmet eller ikke.

  8. Hahaha. Denne kommentarrekka våknet jeg opp til i dag. Jeg har fullstendig lattis. Enig forresten i at bornert er et kult ord. Det skal jeg begynne å si nå.

  9. Ann Baekken

    Med all respekt, Astrid, du sover litt lenge for tida. Men du var vel omgitt av bornerte kolleger i MGML Konsernet til sene nattetimer.

  10. Med all respekt, Baekken. Nattarbeidet i Meland Media Lab Gruppen varte lenge i natt. Lenge.

  11. Birger

    Med all respekt, sjef, men «med respekt å melde» er hakket mer vørdsløst.

  12. Han sa det også, mange ganger. Det er egentlig enda litt mer stilig, enig.

  13. DIN ORDDELER! (les: dust)

  14. «Så annerledes.» (=»Herregud, så alternativdustete.»)

    Som i: «så du fjerner negative energier fra huset til folk. Så…annerledes.» (aka «That’s different.»)

    «Nå skal vi jo være frimodige her». (=»Hold smella, din dust.» Kirkelig variant – fikk den over lunch fra en tidligere biskop en gang.)

    «Det er klart det er viktig med kritikk.» (=»Jævla skeptikerdust.»)

  15. Det finnes selvfølgelig også nisjevarianter.

    Mer nerdete:

    «Post hoc, ergo propter hoc, hva?»
    «No true Scotsman…?»
    etc.

    Universitetsvarianter fra virkeligheten:

    «Så du bruker norsk wikipedia som kilde…»
    «Skriver du av fra Wikipedia?»
    «Denne besvarelsen er 2/3 sitater fra andre. Uten sitattegn.»

    «Pensumlisten er i bokhandelen.»
    «Eksamensoppgaven ble lagt ut forrige uke.»
    «Innleveringsfristen var i oktober.»

    etc etc (dessverre)

    Akk. Hadde ikke jeg jobb å gjøre? (=»Note to self: Du er en tidsbortkastende dust.»)

  16. Ha ha fabelaktig. Unnskyld at jeg blander meg, men dette var dritgøy.

  17. Tilbaketråkk: Fremmedordkjeft førte frem « Astrid Meland

  18. Tilbaketråkk: Bra spørsmål i nettmøte « Astrid Meland

  19. Tilbaketråkk: Du er en dust 2 « Astrid Meland

  20. Tilbaketråkk: Et blogg « Astrid Meland

  21. Det må vere rom for at dei som ikkje kan ikle sine tyringar ein uklanderleg form også kan delta i det offentlege irdskiftet.

    ( = dustane)

  22. ytringar
    ordskiftet

    *ryddar opp*

Legg igjen en kommentar

