Daily Archives: november 24, 2008

Innvandrerne skylda for finanskrisen

Klassekampen har lest det innvandringsskeptiske nettstedet HonestThinking, og der fant de en ny forklaring på finanskrisen:

(…) finanskrisen har med subprime-markedet å gjøre, og at dette i sin tur handler om (den feilslåtte) minoritetspolitikken i USA.

Nettstedet, som i likhet med Meland-bloggen nok ikke er skarpest på økonomisk analyse her i landet, mener dette er hovedforklaringen på krisa, men at det underslås i mediene.

Subprimelån er altså boliglån gitt i USA til personer som ikke kvalifiserte til ordinære lån, blant dem mange minoritetsgrupper. Politikerne (mest demokrater) jobbet hardt for å gjøre slike lån mer utbredt, for å gi de med mindre penger mulighet til å kjøpe bolig. Flere på høyresida i USA sier derfor noe det samme som Honest Thinking.

Men:

Subprime utgjør cirka sju prosent av amerikanske boliglån, eller cirka 800 milliarder av et 12.000 milliarder dollar stort marked.

Av subprimelån er kanskje 25 prosent misligholdt. Det betyr at 75 prosent betjenes normalt.

Et par hundre milliarder dollar i brutto mislighold er selvfølgelig mye penger, men ikke uhåndterbart.

Halvparten av boliglånsmarkedet er verdipapirisert, en annen viktig årsak til finanskrisa.

(Petter Berge, styreformann i Northern Capital as. i DN i oktober)

Kåre Willoch skrev her om dagen, som svar på Carl I. Hagens kronikk om finanskrisa:

– Ingen vil benekte at det er amerikanske myndigheters ansvar at de oppfordret til enkelte typer lettsindige utlån. Men man kommer ikke bort fra at det var markedskrefter som førte til at de mest aggressive finansinstitusjonene økte sine utlån til opptil 30 ganger egenkapitalen.

Meland-bloggen stoler mer på Willoch enn Hagen, men mest av alt tror vi på Victor Norman.

Finanskrisen har som kjent mange årsaker. Vi tar med noen litt mindre kjente her:

Jødene. (Hamas)

Etniske lobbyister, ulovlige innvandrere og Bush-administrasjonens åpne grenser. (Journalist og forfatter Michelle Malkin)

Testosteron (Shannon Rupp)

Community Reinvestment Act (Vedtatt under Carter 1977)

De rike (Fattige land)

USA (Pressen)

Les også: Are Minorities to blame? Newsweek (oppsummert: nei)

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

Chaudhrygate

Meland-bloggen vet ikke helt hva vi skal mene, bortsett fra at kampen mellom Heikki Holmås og Akthar Chaudhry om hvem som skal få andreplassen på lista til Oslo SV, er juicy.

VG har ringt til 100 av 385 nye medlemmer meldt inn i november. Minst fem av Akhtar Chaudhrys nyinnmeldte tilhengere har ikke betalt kontingenten selv. En av dem sier han er en god kamerat av Chaudry. Flere aner ikke hva SV står for.

Chaudhry avviser at han har kjøpt stemmer. Heikki Holmås avviser at han har lekket listene over de nye medlemmene Chaudhry har vervet.

Syndere kan finnes i begge leire, og det kan godt hende både Chaudhry og Holmås snakker sant.

Så langt har Heikki Holmås klart seg best i mediene.

Mange i hans sko ville hakket løs på motstanderen sin i pressen, men Holmås har vært forsiktig, og snakker mest om hvorfor han bør få andreplassen på Oslo SVs liste til stortingsvalget.

Det kan jo selvsagt være fordi Holmås er bekymret for at det er noen i hans leir som har sendt medlemslistene til VG.

Chaudhry derimot, mener det er Norges Watergate det er snakk om.

Det er å ta kraftig i. Det er ingen som brutt seg inn i SVs kontor og hengt opp avlyttingsutstyrt.

Han raser over at hans støttespillere er blitt oppringt av pressen. Men medlemslistene er jo ikke hemmelige. Det å melde seg inn i SV er ikke som å bli frimurer.

Om Chaudhry ikke har noe å skjule, gjør det vel ingen ting at vi får vite hvem hans nye støttespillere i partiet er. Reaksjonen kan føre til spekulasjoner om han er gått for langt i sin verve-iver.

På den andre siden er jo listene kommet til VG, og noe i SV ser ut til å ha lekket dem. Det kan ikke være Akthars folk.

Oslo SV er opprørt, for informasjonen kan se ut til å være tillrettelagt for oppslag i Norges største avis.

Det kan det dreie seg om en velplassert drittpakke. Noen kan ha har sendt listene over de nye medlemmene Chaudhry har vervet til VG i den hensikt å skade ham.

Chaudhrys «synd» kan begrense seg til at han har vært veldig flink til å nominere nye medlemmer. Det er helt lovlig og foregår på begge sider. Det er heller ikke noe krav til at medlemmene må vite noe om SVs politikk. Det ikke ulovlig at andre betaler medlemskontingenten heller, men uetisk.

SV skal nå granske om Akhtar Chaudhrys støttespillere ikke har betalt medlemskontingenten sin selv og hvem som kan ha lekket medlemslistene.

Chaudhrygate er det uansett allerede, for å bruke Akhtars terminologi.

9. desember avgjøres det om Holmås eller Chaudhry får andreplassen etter Kristin Halvorsen.

Oppdatert: Nå vil SV ha slutt på vervingen av nye medlemmer. Lurt, synes Meland-bloggen.

Oppdatert 2: Chaudhry snakker ut om vervekampanjen. Som han satte igang bare fordi Heikki gjorde det sist gang. Andre SV-medlemmer snakker også, og de er skeptiske til kampanjen hans. Kampanjelederen til Chaudhry er noe for seg selv.

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

Grr, alle de andre ansatte på jobben er duster!

Meland Media pleier å lese rettespaltene i avisene.

I det siste har Dagens Næringsliv rotet med tall. Dagens rettelse handler om tull med millioner og milliarder, fort gjort, til og med for en finansavis.

DN RETTER 24.11.08

I en kommentar lørdag kom vi i skade for å skrive for (sic) at oljefondet er på rundt 300 millioner dollar. Det korrekte er cirka 300 milliarder dollar.

Milliard-million-feilen skjedde tre dager før også:

DN RETTER 21.11.08

I løpet av første halvår i år ble nordmenn svindlet for 83 millioner kroner ved misbruk av kort – ikke 83 milliarder som DN skrev igår.

Et søk i Atekst gir over 1000 treff på «DN retter» (en del er andre ting enn rettelser).

En av de morsomste er denne:

22.09.2004

Ved en glipp kom DN i skade for å trykke et bilde av Peter Hermanruds kone, Anne, i stedet for Hermanrud selv på forsiden av tirsdagens avis. DN beklager feilen.

Bildeforvekslinger er lattervekkende:

29.11.1995

DN brukte bilde av BI-professor Göran Persson i stedet for hans navnebror, Sveriges finansminister, i utenrikskommentaren på side 19 i gårsdagens avis. DN beklager forvekslingen, og trykker her bildet av den «riktige» Göran Persson. Red.

Familiefeil er mer underholdende enn tallfeil, til og med i DN:
03.09.2003

I forbindelse med at Grete Faremo er ansatt som direktør i Microsoft, kom DN i skade for å skrive at Microsofts sjef i Norge, Birger Steen, er sønn av den tidligere Ap-politikeren Reiulf Steen. Dette er ikke riktig. DN beklager feilen.

Damefeil:

DN trykket forrige mandag et intervju med pr-nestoren Harold Burson (86), grunnleggeren av Burson-Marsteller. Burson var i flere år rådgiver for president Reagan. Det var imidlertid ikke president Reagan som hadde langt flere damebesøk enn Clinton i Det hvite hus, slik DN kom i skade for å skrive. Burson presiserer at det var president Kennedy han snakket om.

Feil der man skjønner hvem som har krevd rettelsen:

02.12.2006

Dagens Næringsliv gjenga fredag en rekke uttalelser fra spalten «På nattbordet», i anledning at Per Bang slutter som spaltens forfatter. En av dem gikk ut på at Trygve Hegnar skulle ha svart «Et dukkehjem» av Knut Hamsun. Det medfører ikke riktighet, og DN beklager det inntrufne.

Når den som må skrive rettelsen er sur på den som har gjort feilen:


10.10.2003

Dagens Næringsliv kom igår i skade for å skrive feil navn i omtalen av feiden i Holta-familien. Under overskriften «Bitter familiefeide» skrev Dagens Næringsliv at den langvarige striden sto mellom Emil Aubert og Bjørn Holta. Det er slett ikke riktig. Det var Emil Aubert og nå avdøde Hans Holta som kranglet i rettssystemet. Bjørn Holta har ikke vært innblandet i striden og har et utmerket forhold til Emil Aubert. DN beklager feilen.

Når hele saken er feil:

04.11.2008
Innholdet i intervjuet med sentralbanksjef Svein Gjedrem ble feilaktig gjengitt på førstesiden i lørdagens Dagens Næringsliv. I intervjuet inne i avisen svarte Gjedrem et klart «Nei» på dette spørsmålet: «Kan vi ende i en situasjon her i Norge med skyhøy ledighet, høye renter og høy inflasjon?». Dessverre ble spørsmålet formulert feil på førstesiden ved at bindeordet og var byttet ut med eller. Det gir et helt annet meningsinnhold, og Gjedrem har ikke svart på dette spørsmålet. DN beklager feilen.

Når man ikke klarer å la være å si hvem som har skylda:

24.06.1993
Ved en lapsus i redigeringsprosessen ble ordet devaluere brukt i stedet for revaluere i saken om at
kommunene ikke lenger kan ta opp valutalån.

Når noen har vært fulle på jobb:

09.10.2007
Ved en helt uforståelig og beklagelig inkurie i gårsdagens leder, ble Odd Roger Enoksen omtalt som nærings- og handelsminister. Det er helt feil. Enoksen er forlengst tilbake på sitt hjemsted Andøya etter sin innsats som olje- og energiminister. Regjeringens nærings- og handelsminister heter selvfølgelig Dag Terje Andersen.
Når rette-skribenten er morsom (med vilje):
04.12.2003
Det gikk litt hett for seg da avisen igår plasserte Jøtul på Karmøy. Riktig øy er så klart Kråkerøy utenfor Fredrikstad.
Og når retteren ikke orker å være diplomat:
31.01.2004
Av helt ubegripelige årsaker er børsdirektøren omtalt med feil navn i gårsdagens leder. Det beklager vi sterkt. Han heter naturligvis fortsatt Sven Arild Andersen. Red.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized