Grr, alle de andre ansatte på jobben er duster!

Meland Media pleier å lese rettespaltene i avisene.

I det siste har Dagens Næringsliv rotet med tall. Dagens rettelse handler om tull med millioner og milliarder, fort gjort, til og med for en finansavis.

DN RETTER 24.11.08

I en kommentar lørdag kom vi i skade for å skrive for (sic) at oljefondet er på rundt 300 millioner dollar. Det korrekte er cirka 300 milliarder dollar.

Milliard-million-feilen skjedde tre dager før også:

DN RETTER 21.11.08

I løpet av første halvår i år ble nordmenn svindlet for 83 millioner kroner ved misbruk av kort – ikke 83 milliarder som DN skrev igår.

Et søk i Atekst gir over 1000 treff på «DN retter» (en del er andre ting enn rettelser).

En av de morsomste er denne:

22.09.2004

Ved en glipp kom DN i skade for å trykke et bilde av Peter Hermanruds kone, Anne, i stedet for Hermanrud selv på forsiden av tirsdagens avis. DN beklager feilen.

Bildeforvekslinger er lattervekkende:

29.11.1995

DN brukte bilde av BI-professor Göran Persson i stedet for hans navnebror, Sveriges finansminister, i utenrikskommentaren på side 19 i gårsdagens avis. DN beklager forvekslingen, og trykker her bildet av den «riktige» Göran Persson. Red.

Familiefeil er mer underholdende enn tallfeil, til og med i DN:
03.09.2003

I forbindelse med at Grete Faremo er ansatt som direktør i Microsoft, kom DN i skade for å skrive at Microsofts sjef i Norge, Birger Steen, er sønn av den tidligere Ap-politikeren Reiulf Steen. Dette er ikke riktig. DN beklager feilen.

Damefeil:

DN trykket forrige mandag et intervju med pr-nestoren Harold Burson (86), grunnleggeren av Burson-Marsteller. Burson var i flere år rådgiver for president Reagan. Det var imidlertid ikke president Reagan som hadde langt flere damebesøk enn Clinton i Det hvite hus, slik DN kom i skade for å skrive. Burson presiserer at det var president Kennedy han snakket om.

Feil der man skjønner hvem som har krevd rettelsen:

02.12.2006

Dagens Næringsliv gjenga fredag en rekke uttalelser fra spalten «På nattbordet», i anledning at Per Bang slutter som spaltens forfatter. En av dem gikk ut på at Trygve Hegnar skulle ha svart «Et dukkehjem» av Knut Hamsun. Det medfører ikke riktighet, og DN beklager det inntrufne.

Når den som må skrive rettelsen er sur på den som har gjort feilen:


10.10.2003

Dagens Næringsliv kom igår i skade for å skrive feil navn i omtalen av feiden i Holta-familien. Under overskriften «Bitter familiefeide» skrev Dagens Næringsliv at den langvarige striden sto mellom Emil Aubert og Bjørn Holta. Det er slett ikke riktig. Det var Emil Aubert og nå avdøde Hans Holta som kranglet i rettssystemet. Bjørn Holta har ikke vært innblandet i striden og har et utmerket forhold til Emil Aubert. DN beklager feilen.

Når hele saken er feil:

04.11.2008
Innholdet i intervjuet med sentralbanksjef Svein Gjedrem ble feilaktig gjengitt på førstesiden i lørdagens Dagens Næringsliv. I intervjuet inne i avisen svarte Gjedrem et klart «Nei» på dette spørsmålet: «Kan vi ende i en situasjon her i Norge med skyhøy ledighet, høye renter og høy inflasjon?». Dessverre ble spørsmålet formulert feil på førstesiden ved at bindeordet og var byttet ut med eller. Det gir et helt annet meningsinnhold, og Gjedrem har ikke svart på dette spørsmålet. DN beklager feilen.

Når man ikke klarer å la være å si hvem som har skylda:

24.06.1993
Ved en lapsus i redigeringsprosessen ble ordet devaluere brukt i stedet for revaluere i saken om at
kommunene ikke lenger kan ta opp valutalån.

Når noen har vært fulle på jobb:

09.10.2007
Ved en helt uforståelig og beklagelig inkurie i gårsdagens leder, ble Odd Roger Enoksen omtalt som nærings- og handelsminister. Det er helt feil. Enoksen er forlengst tilbake på sitt hjemsted Andøya etter sin innsats som olje- og energiminister. Regjeringens nærings- og handelsminister heter selvfølgelig Dag Terje Andersen.
Når rette-skribenten er morsom (med vilje):
04.12.2003
Det gikk litt hett for seg da avisen igår plasserte Jøtul på Karmøy. Riktig øy er så klart Kråkerøy utenfor Fredrikstad.
Og når retteren ikke orker å være diplomat:
31.01.2004
Av helt ubegripelige årsaker er børsdirektøren omtalt med feil navn i gårsdagens leder. Det beklager vi sterkt. Han heter naturligvis fortsatt Sven Arild Andersen. Red.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Grr, alle de andre ansatte på jobben er duster!

  1. Det aner meg at ikke alle journalister har sluttet å drikke i arbeidstiden. I alle fall ikke på desken i DN.

  2. Det stemmer nok, som i mange andre yrker. Desken på DN tror jeg ikke er verre enn i andre aviser. Det er flott at de er så nøye med rettelser. Også blir det ganske morsomt. Men det aner meg at et søk på VG og DB retter kanskje er like gøy. Nytt prosjekt, taste..taste.

  3. Tilbaketråkk: Dagens beste sak « Astrid Meland

  4. Tilbaketråkk: Verdrens Gnagn reter « Astrid Meland

  5. Tilbaketråkk: Ørliten feil der igjen fra Norske Intelligenz-Seddeler (aka VG) « Astrid Meland

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s