Danske medier vil forby lenking

Etter at jeg var på et sommerkurs i Danmark i fjor i regi av Poynter, fant jeg ut at Danmark var et u-land når det gjaldt internett. I dag skjønner jeg at jeg ikke tok for hardt i.

th_wtfDanske aviser vil forby lenker til artiklene sine.

De frykter Google News (som ikke finnes på dansk) og lignende tjenester, som lenker direkte til artiklene deres, uten å betale noe for det. Danske Dagblades forening vil ifølge Global Voices at vi lenker til startsidene til mediene, ikke direkte til sakene. Også Dansk journalistforbund mener man bare skal lenke til startsidene til mediene, til og med når man sender mail. Norsk Journalistlag fremstår som astrofysikere i sammenligning.

Danmark har satset på gratisaviser i en årrekke. Det har gått dårlig. I tillegg til millionsluk, har det også gått ut over nettkompetansen i mediebedriftene. Men at det var så ille, det ante jeg ikke. Danskene sier nei takk til trafikk, blogger som diskuterer sakene deres, sitatsaker, oppmerksomhet på nettet og hele den lange halen.

Peter Svarres blog, Fiskeben.dk, Medieblogger.dkog Twingly Blog. Politikens Kim Elmose har skjønt hvor dumt dette er. Jeg behøver vel ikke gjenta deres argumenter.

Via Hjorten.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Danske medier vil forby lenking

  1. Tilbaketråkk: Generasjon telefax - dansker, idioti, og lite forståelse | junkfoodjunkie.no

  2. Siggen

    Jeg tar sjansen på å linke til Berlingske likevel. For her illustreres at danskene har et noe merkelig forhold til sine datamaskiner:

    http://www.berlingske.dk/article/20031012/koebenhavn/110120451/

Legg igjen en kommentar

