Journalistikkens absolutte sammenbrudd

Dagbladet hadde 4.2.08 et intervju med Bondevik hvor han sa at han nylig hadde «Reddet 80 millioner» mennesker på Afrikas Horn fra livsfare som FNs utsending.

Terje Tvedt skriver om i en artikkel i siste Samtiden om bistand og «journalistikkens absolutte sammenbrudd:»

Dagbladets oppslag innebar at det var snakk om den verste sultkatastrofen i Afrikas historie. Hadde fortellingen (..) handlet om virkeligheten, ville han stått for en fantastisk bragd. (…) Artikkelen hadde ingenting, absolutt ingenting, med virkeligheten å gjøre (…) Dagbladet skrev om en sultkatastrofe som ikke fantes, og om en fantastisk redningsaksjon ledet av Bondevik som aldri fant sted.

Terje Tvedts artikkel handler om medias sentrale rolle i opprettelsen av vårt selvbilde som en humanitær stormakt. Pressen viderebringer «absurde fortellinger» fra bistandsfeltet, mener han.

NRKs TV-aksjon står sentralt i kritikken hans.

Tvedt mener TV-aksjonen har gitt autoritet til en type journalistikk som insisterer på verdien av norsk bistand, at prosjektene fører til utvikling og at pengene når de fattigste. Men journalistene aner ikke om noe av det de sier har noe med virkeligheten å gjøre.

TV-aksjonens bærende journalistiske prosjekt: Spør ikke om effekten av pengene, spør ikke om bærekraft, vær ikke opptatt av virkeligheten – bare gi!

Tvedt mener TV-aksjonen skaper fordummende stereotyper, todeling av verden og et arkaisk bilde av utviklingsland.

Eliten av journalister bidrar med sin troverdighet som propagandister for hvordan bistanden skal drives.

Lønna for oppdraget får de fra pengene som samles inn via TV-aksjonen.

SKUP-leder Håkon Haugsbø har vært programleder for TV-aksjonen to ganger. Tre ansatte i Brennpunkt har ledet TV-aksjonen, altså laget reklamefjernsyn maskert som opplysningsfjernsyn. To av Dagsrevyens nyhetsanker har gjort det samme. Folk som garanterer at pengene kommer fram til de fattige.

Organisasjonene bruker forresten opp til 30 mill. på PR i forbindelse med TV-aksjonen, og mer enn fem mill per år overføres til NRK som dekning av lønn og reiser for deres ansatte.

I realiteten har NRK i over 30 år satt inn apparatet sitt på å drive reklame for det norske statlige bistandsprosjektet, mener Tvedt. Realiteten er at ingen, aller minst NRK, vet hva de innsamlede midlene har bidratt til.

Organisasjonenes ledere, NORAD og UD vet selvsagt at penger ikke når fram og at NRKs journalister har tatt munnen for full. TV-aksjonen bryter med alle de sentrale punktene i Tekstreklameplakaten og VVP, skriver Tvedt. Programlederne lager reklamefjernsyn for Kirkens Nødhjelp osv. I andre land ville dette blitt karakterisert som korrupsjon.

Hvilket oppstyr hadde det ikke blitt om det ble kjent at NRK (..) hadde lagd et PR-program for Aker og Kjell Inge Røkke. Om det viste seg at ti journalister hadde laget skryteprogram for store bedrifter (..) på omsetning på nærmere en milliard per år.

Norsk journalistikk ofres på godhetens alter, mener han. Om journalistene vil kritisere norsk bistandspolitikk, kommer de i en umulig situasjon der de må avsløre journalistisk kollaps og NRKs årelange, systematiske utnyttelse av egen troverdighet.

Oppdatert: Saken er ute hos Dagbladet.no.

Ingerid Stensvold mener de ikke lurer TV-seerne.

– Pressefolk gjør så mye jævlig til vanlig.

——————————————————————————–

Her er orginalteksten i Dagbladet:

– Har du fått utrettet noe?

– Ja, jeg mener det. Min første store jobb etter at Oslo-sentret ble opprettet, var et oppdrag for daværende generalsekretær i FN, Kofi Annan. Jeg koordinerte mat- og vannforsyning til de tørkerammede i landene på Afrikas Horn. Jeg er veldig glad for å ha vært med på å redde 80 millioner mennesker fra livsfare. Det er et synlig resultat. De sto i fare for å dø av matmangel som følge av tørken. I fjor, da den verste krisa var over, tok jeg initiativ til en plan for å øke matproduksjonen og bedre vannforsyningen slik at landene står bedre rustet neste gang det oppstår tørke eller flom. Planen ble vedtatt på et stort møte i Nairobi, og er nå overtatt av FNs matvareprogram, sier Bondevik.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Journalistikkens absolutte sammenbrudd

  1. Jeg er generelt sett enig i kritikken. Det norske selvbildet må styrkes, nær sagt for envher pris og en av metodene er å stadig fremstille oss som verdens barmhjertige samaritan, uansett hvor liten bakgrunn i virkeligheten det har.

  2. gislus

    Din artikkel her er en oppsummering av (et utdrag av) Tvedts artikkel.

    Hadde du ikke tenkt å ytre noen egne tanker om saken? Nå fungerer innlegget ditt bare som en lenke til db.no …

    … men det er kanskje det som er journalistikkens sammenbrudd?
    😉

  3. Journalistikken har hatt sammenbrudd for mange, mange år siden, både i dagbladet og alle andre etablerte media. Den er den fjerde, støttende statsmakt, ikke den korrigerende, slik de elsker å presentere seg selv.

    Det er overhodet ikke noe nytt.

  4. Nokizaru

    Selvfølgelig var Bondevik med og reddet 80 millioner mennesker, en skinnhellig liten røver som han kan jo ikke være bekjent av mindre enn dette…

    Når det er sagt, så er u-hjelp en milliard-industri. Ren business, og svært lite annet.

    IO’er/NGO’er/GO’er har selvsagt et budsjett for selve driften av arbeidet, selv om idealistiske hjelpearbeidere lokalt jobber for langt lavere lønn enn kaksene på toppen.
    De store organisasjonene (UNHCR etc) er som regel seriøse nok, men det kryr av så mye annet rart. Mediadekningen er ofte det som avgjør hvilke land og kriser det skal satses på…

    Nuvel, jeg var selv med på å bruke 5 millioner fra UD på skoler og helseklinikker i Afghanistan. Lokale midler til drift (leger, helsepersonell, lærere, skolematriell etc) var mer vanskelig å få øye på. Gudene vet hva disse bygningene brukes til i dag…
    Viktigere enn helseklinikker er dog kontroll av kloakken, og dermed også kontroll av drikkevannskvaliteten! Bedre drikkevann er lik lavere helserisiko! Men kloakk er jo ikke spesielt sexy hvis man ønsker å fremheve sin egen fortreffelighet i ettertid….

    Men bare jeg kommer litt igang her så skal jeg starte min egen NGO, og bli pisse rik relativt fort. Og jeg vet akkurat hva som skal til for å selge min organisasjon som «nyttig og produktiv». Litt skvalder om sult, hungersnød, flyktninger, og så gjerne litt visuelt om barn og vold mot kvinner. Og tro nå ikke at jeg ikke kommer til å hjelpe folk i ytterste nød, selv om jeg også hjelper meg selv en smule i forbifarten!!

    Litt seriøst, gi heller penger til organisasjoner med en lavere media-profil, og spesielt de som har lang fartstid i det gjeldende konfliktområdet. Litt større sjanse for at pengene kommer frem, som regel (men ikke alltid!)

    Nokizaru

  5. Gislus.

    Dette er bloggen min, og jeg siterer av og til bare folk som har skrevet noe interessant.

    Jeg laget et sammendrag av saken i helgen, fordi jeg syns det Tvedt skrev var bra, og fordi den ikke fantes på nett.

    Jeg visste ikke at Dagbladet skulle omtale saken. I ettertid ser jeg jo at min oppsummering ikke er så interessant lenger. Men det er fint om vi kan debattere saken.

    Jeg kommer kanskje til å mene noe mer om saken også, jeg har ikke rukket å gjøre det enda.

  6. Hans Morten Sundnes

    Tvedts innspill kan vel være en grei motvekt mot åtte timer NRK-messing. Jeg opplever den likevel mest som noe firkantet, en nedvurdering av hverdagsengasjementet og en overdreven vekt på journalistiske prinsipper. Kritisk journalistikk går ikke i oppløsning dersom en NRK-medarbeider legger vekk den kritiske distansen for en dag eller fem. Det andre spørsmålet er om denne typen innsats nytter eller virker mot sin hensikt. Utopister og ymse systemkritikere kan få lov å mene det siste. Jeg tror det uansett vil være behov for krafttak og hjelp, og at verdien av dette betyr mer enn at vi eventuelt skulle føle oss utidig bedre etter på.

  7. Tilbaketråkk: Top Posts « WordPress.com

Legg igjen en kommentar

