De krangler om tretyper

Det foregår en stor ombygging på Oslo S, det er blitt katastrofalt forsinket og mye dyrere enn planlagt, ikke overraskende.

Aften skriver i sin leder i dag om en av årsakene til at området ikke åpner før påske 2009. Det har vært mye krangling mellom forskjellige etater.

Ett eksempel er en lengre diskusjon om beplantning. Mens Oslo Sporvognsdrift ikke vil ha trær langs trikketraseen, er trær sterkt ønsket av både Friluftsetaten og Plan- og bygningsetaten.  Etter flere runder ble det til slutt funnet frem til en tretype som alle parter kunne godta.

Det fikk meg til å lure på hvilke folk som jobber i disse etatene? Diskuterer de treslag med kona og ungene ved middagsbordet? Jeg sa klart i fra om at det blir dverbjørk!

Hvordan samler de energi til å krangle i lange perioder om hvilke trær som egner seg? Men douglasgranen er jo eviggrønn!

Hvordan  motiverer man seg til å gå på jobben om morran? Edelgran, edelgran, edelgran!

Det er prosjektleder Harald Rapp Nilsen i Statens vegvesen som trekker fram trekrangelen som en av årsakene til forsinkelsene.

Meland konsernet går for nordmannsedelgran, det er viktig at det er norsk!

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “De krangler om tretyper

  1. Nå kjenner jeg ikke den konkrete diskusjonen, men hvis Sporveien er mot trær langs linjene mistenker jeg at det ikke bare er rent plantehat. Det kan være feks sikt for trikkeføreren, vedlikehold av trærne (som koster en del, hvem betaler?), og vedlikehold av trikkesporene. Bladene faller jo ned, og blir det mange nok kan de vel skape trøbbel for trikkehjulene, så noen må betale for å feie det rent. Når man går inn for edelgran kan det jo tyde på dette siste?

  2. Jeg kjenner ikke til den konkrete diskusjonen jeg heller, men jeg skulle ønske jeg gjorde. Det høres underholdende ut. Edelgran fant jeg opp. Jeg aner ikke hva slags tre de vil ha. Men å krangle i månedsvis om tre er pussig.

  3. Ah, jeg er ny her, så det med at det var «Meland-konsernet» som uttalte seg på slutten der fikk jeg ikke med meg i farten..:-) Jo, enig at tre år høres mye ut. Er sikkert et pengespørsmål i bunnen, pleier å være det.

  4. Må bare kommentere at dvergbjørk er helt av moten, og støtter edelgran fullt ut.

    Har selv hatt edelgran periodisk i stua i flere år, og rent estetisk er det veldig bra. Odøren var jeg skeptisk til første året, til jeg fant ut at det var naboens katt som hadde blandet seg inn.

Legg igjen en kommentar

