Albanske prosenter

I dag var jeg på styremøte i Konsernet (Det konsernet som faktisk er et ekte konsern der jeg må innrømme at jeg jobber).

Jeg er ansattrepresentant. Det betyr at jeg holder munn mens dressene m/ mannsalder i mediebransjen snakker. Alt er selvsagt fortrolig. Jeg kan likevel avsløre at det i dag ble snakk om «albansk prosentregning.»

Det dreide seg om en forespeilet vekst der spådommene ikke var beskjedne. Det så fint ut med vekst på både 53 prosent, 36 prosent og 43 prosent vekst.

En nærmere gransking av tallene kunne avsløre vekst fra 1 til 2, 2 til 4 småpenger. Det var da en av executivene bemerket at det dreide seg om albansk prosentregning.

Jeg humrer litt og tenker på disse forvirrede prosentene når jeg leser VG Netts sak om den enorme veksten i web-TV-titting.

Jeg har tro på web-TV. Og VG Nett skriver at i Danmark har leverandøren XStream økt med 278 prosent i unike brukere.

Jeg tror ikke dette er feil, men med tanke på at Danmark er et nett-u-land, er det ikke sikkert at de faktiske tallene er like sexy som prosentene. Utgangspunktet kan være for eksempel 78 unike brukere. Originalartikkelen i Berlingske.dk gir heller ingen hint.

Dagens Medier hadde forresten den samme saken allerede i september i år, også de uten å gå inn i tallene.  XStream sender vel ut omtrent den samme pressemeldingen med jevne mellomrom for å få omtale.

Albanske prosenter er utbredt i nettverdenen. Sjekk Meland Konsernets pressemelding om Meland-bloggens enorme vekst.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Albanske prosenter

Legg igjen en kommentar

