Noen som kan plombere TV’n min?

Jeg betaler TV-lisensen (2038 kroner i 2008), eller dvs. Konsernet dekker den (enn så lenge). Kjæresten min, en av disse konservative raddisene, sier «vi» betaler med glede. Jeg for min del, enser ingen glede. Jeg ser nesten ikke på TV. Jeg er ikke interessert i verken reklamepauser eller dumme debattprogrammer. På den tida det tar deg å se Dagsrevyen kan du lese en hel avis, bortsett fra at du får en mye mer komplett oppdatering i avisa, selvsagt. Himmelfall, Kvaler, Dan Krølle  og what not, norsk TV er like elendig som norsk film.  Jeg tilbrakte en av disse sjeldne fredagskveldene foran TV for en stund siden. Jeg var ganske sikker på at noen drev gjøn med meg,  jeg trodde programmet som gikk var en parodi på primetime-TV. Men ingenting skjedde. Mølet bare fortsatte. Det gikk det opp for meg at NRK faktisk sender barne-TV døgnet rundt.

Til tross for at jeg ikke er interessert i TV, trenger jeg et TV-apparat, for jeg ser ganske mye på film.

Nå ser det ut til at løsningen er her. Jeg kan slippe å betale lisens framover. Det er bare å få TVen min plombert. Av en en autorisert TV-reparatør. Eventuelt kan jeg kjøpe meg en monitor, en TV uten mottaker.

Hvor får man kjøpt det? Og hvor finnes disse plomberingsekspertene?

Dette er altså det visstnok seriøst mente forslaget fra NRK, som ikke lar deg slippe unna lisens selv om din TV bare tar inn de gamle, analoge singalene, som nå er slått av i store deler av landet. Du må altså betale lisens for å se DVD, som Harriet gjør.

hardware.no er det en som spør hvordan han får utført plombering. Han får svar:

– Jeg hørte med flere butikker som selger TV-er og alle sa det samme; Det gikk ikke an å plombere tunerene. Dermed kjøpte jeg meg en 32″ LCD-«TV» uten tuner.

På diskusjon.no forteller en at han har fått gjort det, det kostet 750 kroner.

– I følge forskriftene er det fortsatt slik at TV-lisensen er knyttet opp mot det å ha et TV-apparat, uavhengig av hva det brukes til, og uansett om mottakeren i TV-en kan ta i mot digitale TV-signaler eller ei, forklarer NRKSs talsmann til Aftenposten.

Det er åpenbare svakheter ved lisenssystemet, noe som før eller siden vil føre til at lisensen vil forsvinne. Det vil ikke NRK, fordi de er redd for at bevilgningene skal bli mindre og mer kontrollerte om de får pengene direkte fra statskassen. Lisensdiskusjonen er forresten mange tiår gammel. Førde var blant dem som kjempet og vant.

Mange har skrevet om dette før, så jeg bare nevner noen få problemer:

Den aller tyngste innvendingen er at lisensfinansierte NRK tar inn annonsekroner, særlig på nett og tekst-TV.

Man kan se TV på mobilen,  skal dette også ilegges lisens i fremtiden? PCer med TV-kort er allerede lisenspliktig.

Forbrukerombudet har nå skrevet brev til NRK. Han mener det er merkelig at folk må betale for å plombere TVer som i praksis allerede er ubrukelige.

Kos deg så lenge med nrk.no/lisens, der får du alle svar. Ifølge deres faq er dette utstyret lisenspliktig:

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende.

Lurer du på hvorfor de skriver «blant annet» og «lignende? Jeg tar med et utdrag fra Forskrift om fjernsynsmottakere også:

Begrepet ”fjernsynsmottaker” er såkalt teknologinøytralt . Det vil si at alle innretninger omfattes av forskriften, ikke bare de tradisjonelle TV-apparatene. Denne bestemmelsen omfatter all mottakerteknologi.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Noen som kan plombere TV’n min?

  1. Finn et stykk tang, stikk den inn i tunerhølet og vri og vend litt på det. Ta bilde og send på e-post til lisensavdelinga til NRK. Det har funket for enkelte.

  2. Kjøp en stor, widescreen PC-skjerm, en lang kabel, og en switch slik at du kan sende signalet enten til TV-kroken eller skrivebordet.

    Hvis ikke PC-skjerm er stort nok, kjøp en prosjektor til filmkveldformål.

    Ingen grunn til å eie TV i dag.

Legg igjen en kommentar

