Folk er kjøtthuer

Arbeiderpartiet er imot politisk reklame på TV, og vil anke  dommen som falt i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, som kan føre til at slik reklame blir tillatt.

Arbeiderpartiet satser forresten stort på web-TV selv, men det er kanskje mindre skadelig for oss letthjernevaskede når snutten sendes på PC-skjerm og ikke på TV?

Jeg ser ikke så mye på TV, dette er ikke min kampsak nr. 1. Men når Marianne Aasen, stortingsrepresentant i AP, argumenterer som følger i dagens DN, blir jeg likevel litt engasjert:

– På kjøpt plass kan man hevde hva det skal være uten brysomme oppfølgingsspørsmål, skriver Aasen.

No shit! Også i en reklame da.

Så vidt jeg ser har ikke Aasen gått inn for forbud mot Cola- eller slankereklame. Men det samme gjelder altså der, påstandene om at du blir slank på tre uker får som oftest stå uimotsagt.

Det er Frps annonse i DN og VG som skremmer henne. Her har partiet påstått at de har støtte fra ekspertene på at skattelette vil lindre finanskrisa. Og de sleipingene i Frp, altså, de har brukt juksemiddelet tabell!

– Illustrasjonen i Frps store annonse er en tabell, og den slags virker gjerne troverdig, skriver Aasen.

Arbeiderpartiet foretrekker ifølge henne «å drive valgkamp i åpent lende der journalister, motdebattanter og velgere ikke lar oss slippe unna med lettvinte påstander og tallmanipulasjon.»

De vil fortsette med TV-debatter altså, hvor de fleste politikere juger, slenger ut lettvinte påstander og bedriver tallmanipulasjon, ofte uten at de blir motsagt, siden tiden de har er knapp.

Aasens utspill tyder på at hun tror folk er steindumme.  De må beskyttes mot reklame der Frp får påstå ting, for de kan jo komme til å tro på det Frp påstår, og det er skummelt.

Men folk har vært eksponert for tv-reklame i flere tiår. De vet gjerne at reklame ikke belyser sakskomplekset 360 grader. Og politikere har forresten full anledning til å svare på de politiske reklamene i et bredt spekter av medievarianter, slik Aasen selv gjør i dag i DN.

Det finnes flere argumenter mot politisk TV-reklame, blant annet med at TV-mediet er så virkningsfullt, og at reklamesnuttene partiene vil være svært overflatiske, mens det vi idiotvelgere i virkeligheten trenger er dypdykk i partiprogrammene.

Det kan man jo alltids ønske seg, men uansett hva man gjør stemmer nok folk helst på trynefaktor og venneråd, ikke partiprogrammer.

Et bedre argument mot TV-reklame er kanskje at bare de store partiene har råd til å kjøpe tv-reklame, og de små gruppene blir enda mindre. Men heller ikke det holder når politisk reklame er tillatt i andre medier.

Jeg vet ikke hvorfor DNA er så redd for politisk reklame. De har jo penger nok, og kan kjøpe det de vil. Men de vet kanskje, de også, at reklame er mindre virkningsfullt enn redaksjonell omtale. Og når det gjelder den redaksjonelle omtalen er de kanskje fornøyd med tingenes tilstand ?

Kjetil Try, reklame og DNA-mann, er også i mot, og bringer et pussig argument:

– Partiene kommer til å bli så livredde for ikke å være synlige på tv at de kutter ned på ungdomsarbeid og utviklingsarbeid og blir mer avhengig av rike onkler.

Det ungdomsarbeidet har allerede vært droppet i årevis til fordel for en TV-opptreden, reklame eller ei. Og rike onkler har alltid hatt førstepri.

Sjekk AP på web-tv om du klarer å holde deg våken (dette er deres mest poppe snutt, 25 000 sette)

Denne er litt morsommere, men se opp for hjernevaskeffekt!

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Folk er kjøtthuer

  1. Herregud, NEI TIL POLITISK REKLAME! Jeg orker ikke å få stotrende og forvirra politikere rett inn i stua! Videoen med Helga P er det flaueste jeg har sett. High-tech også en grå, kjedelig og gammeldags politiker som stotrer frem flaue poeng. Spar meg! Vil ikke ha det i stua, nei nei nei!

  2. Det er faktisk det beste argumentet jeg har hørt mot politisk reklame så langt! Klarer de ikke å lage noe bedre enn det de har klasket sammen så langt, vil vi ikke ha det. Helga og Kolberg på web-tv er parodisk dårlig.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s