Bokbransjen kritisk til misjonærstillingen

edouard-henri_avril_13

Snøft. Historieløst!

Jeg overlater til min kollega i Dagbladet.no, teknologikommentator Jan Omdahl, å si mer om dette innlegget fra Bjarne Buset, informasjonssjef i Gyldendal, som også har et sekundærbudskap, nemlig forsvar for kopisperren. Hovedbudskapet er at samleie i den posisjonen er som hvalbiff, eller «noe annet som vi la bak oss i forrige århundre.»

Les i mellomtiden mer om misjonærstilling hos nynorsk Wikipedia.

Tulla. Her er den på engelsk.

Misjonærstillingen er forresten ikke underlagt DRM-løsning. Det ser ut til å ha medvirket enormt til dens popularitet.

Visse likheter med den mest nedlastede filmen i år, Dark Knight, en av de mest solgte og sette på kino verden over.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Bokbransjen kritisk til misjonærstillingen

  1. Hm .. spennende strategi. «Det fungerte ikke for filmbransjen, det fungerte ikke platebransjen, men for dette helt nye produktet som folk ikke engang er sikre på om de vil ha, der kan det hende det fungerer med tung kopibeskyttelse.»

    Selv tror jeg ikke at jeg vil ha ebøker i det hele tatt, (ja jeg har prøvd). Papirboken er en nesten perfekt oppfinnelse. Lydbok derimot, det tror jeg blir stort. I motsetning til ebøker så gjør lydbøker at du kan lese på helt nye måter. Det tilfører noe. Ebøker er bare dingsifisering.

  2. Jeg har ikke prøvd ebok annet enn at jeg har tittet på kollegaer sine. Det har vært ganske dårlig kvalitet på noen av dem. Men de blir vel bedre. Hvor blir det av dette oppskrytte epapiret?

    Det jeg savner med papirbøker er muligheten til å søke i dem, det er ofte helt umulig å finne igjen gullkornene man glemte å merke av. Jeg pleier av og til å få bøkene på PFD (urk), det hjelper jo litt.

    I tillegg savner jeg en måte å holde de tunge bøkene oppe når man leser på senga. Kanskje eboka kan være løsningen her.

    Men jeg tviler på at jeg gidder å kjøpe en kostbar innretning bare for å løse dette problemet. Papirbøker er da absolutt brukbare dingser som de er. Lydbøker sovner jeg bare av. Akkurat som argumenter for kopisperre.

  3. «Lydbøker sovner jeg bare av. Akkurat som argumenter for kopisperre.»

    *spredd humring*

  4. Jan Flibustier

    Jeg reiser mye og derfor ble lydboken noe jeg alltid hadde med meg. Deretter kom leseplaten. Kona og jeg investerte i hver vår og satte igang med å lese. Bøkene… ja se bøkene uteble. Leseplaten kunne jo ikke ligge ubrukt. Dermed begynte jeg å lese engelske bøker i stedet. De engelskspråklige bøkene er faktisk like bra, ja endog bedre enn mange norske… og så er det så mange flere… Nå har jeg hatt leseplate i snart to år og den fungerer like bra. Støtteprogram til PC for å konvertere mellom ulike formater har også blitt svært så bra. Det er forøvrig oversatt til norsk også.

    Papirboka er fin å notere i, men ærlig talt… fordelene med å ha med seg mange bøker i stedet for å bære seg ihjel er mange. Dessuten koster e-boka mindre. Du laster den ned der og da, når du ønsker, så kan du begynne å lese umiddelbart.

    Jeg klarer liksom ikke helt å kritisere dem som laster ned bøker ulovlig, når alt legges til rette for at det er det som skal skje. Etterspørselen finnes, bøkene uteblir, men finnes tilgjengelig «all over» som piratkopier. DRM, vannmerking, konvertering mellom ulike formater… ja alt kan fjernes, redigeres, med enkle tastetrykk i pc-program, som forøvrig er gratis. Til og med bokomslaget lastes ned og legges til en piratkopi med ett tastetrykk.

    Våkn opp bokbransje! Dere bæsjer på leggen igjen og igjen…

Legg igjen en kommentar

