Slutt på kvalitetsjournalistikken?

I jula har jeg sett på Julenøtter med Roald Øyen. Dette korte programmet inneholder innslag fra steder verden rundt.

Roald Øyen filmes på Færøyene og i Sør-Amerika, over alt står han midt i tv-bildet og sperrer utsikten til severdighetene. Han kunne like gjerne brukt arkivbilder, og spart hundretusener i reisebudsjett.

Slikt tar vi oss ikke råd til på internett. Sjangeren nettjournalistikk, for det er en egen sjanger, er blitt formet under forhold med lite penger der gratis ressurser på nettet er blitt tatt i bruk for å rapportere fra verden.

Mange er selvsagt kritiske til denne sjangeren, som de mener er siterende, stjelende, kopierende. Men slik fortsetter det nå ufortrødent, bildet som er lagt ut under Creative Commons-lisens publiseres hver dag, mms-foto, innlegg i debatter endrer artiklene, liverapporter fra Twitter brukes, bilder fra Facebook, ekspertblogger, onlinearkiv. I den nye journalistikken er leserne mer delaktig, det er mindre enveiskommunikasjon. Lesernes delaktighet kan veie opp for mindre tilstedeværelse fra journalister og klassikeren skjebnefortellingene.

Nettjournalistikken påvirker de tradisjonelle medienes journalistikk, gir nye verktøy til alle, mens de som ikke behersker dem kommer bakpå.

Denne billige måten å produsere  journalistikk på truer dessuten det tradisjonelle, kostbare opplegget man har kjørt etter lenge nå.

Nettet kommer ikke til å overta papiravisenes tungrodde organiasasjonsmodell når vi blir voksne, og det er bra. Det er tvert om de tradisjonelle mediene som vil komme til å måtte legge om, skjære ned og bli mer effektive.

Bortsatt fra et par dotcom-bobler, har dagliglivet på nett bestått av vurderinger av om vi bør kjøpe et bilde til 1500 kroner, mens papiraviser betaler 50 000 for ett bilde.  Ingen trykkerikostnader. Ingen fotografkorps er blitt ansatt på nettet, heller ingen korrespondenter.  Det lønner seg ikke lenger, med leserne på lag.

Den gamle forretningsmodellen til papiravisene fungerer som kjent ikke lenger.  Eksklusivitet er blitt umoderne, siden det ikke går an å være eksklusiv i mer enn fem minutter uansett hvor proteksjonistisk man opptrer.

Internettøkonomien vil påvirke tradisjonell TV-produksjon og papiraviser framover, og nå med trippel effekt, siden finanskrisen og annonsekrisen har slått seg sammen med den struktruelle mediekrisen.

Produksjon som vi tidligere så på som helt essensiell må kuttes ut. Man må spørre seg en gang til om man virkelig må ha det man alltid har ment er nødvendig.

Mange sier at kvalitetsjournalistikken trues av disse utfordringene, at det ikke blir penger på å lage god journalistikk lenger.

Det vil sikkert bli slik for en del medier. Men jeg ser positivt på det.

Jeg synes mye kvalitetsjournalistikk lages av de med dårlig råd. Jeg liker mange nettaviser med lave budsjett, Spiked for eksempel, er bra med sine mange kloke hoder. Mange blogger likeså. I Norge har vi Klassekampen, av og til Morgenbladet, lille Weekendavisen i Danmark.

Det skjer ofte at de med dårlig råd slår knock out de store som ettersigende har penger til å lage den høyt savnede kvalitetsjournalistikken. Til og med kjedelige og fattige Dagsavisen skryter av å være mest sitert i Norge.

Noe av det vi leverer i Dagbladet.no gir meg fylleangst, men av og til synes jeg vi klarer å få til bra ting uten å bruke mye penger. Det er ikke alltid pengene det kommer an på, men metodene og folkene.

Kanskje det ikke alltid blir dårligere journalistikk selv om mediene blir litt fattigere? (DN Magasin er et godt motargument)

Disse tankene er ikke helt ferdigtenkt, men det hadde vært interessant å høre hva andre tror.

Merknad til Konsern Sjefen fra de ansatte!!! Nå høres du ut som en av disse dustete medielederne som hevder at kvaliteten skal bli like bra selv om vi sparker 40 og de 30 som er igjen skal jobbe for 100! Gjøk!

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Slutt på kvalitetsjournalistikken?

  1. Pat

    Jeg har i hvert fall satt pris på flere av dine hos Dagbladet, nesten så jeg sendte mail med kompliment.

    Og jeg boikotter feministavisen på papir… ; )

  2. Så hyggelig å høre, Pat! Det må ha vært før jeg ble sur og desillusjonert. I 2009 skal jeg bare gjemme meg bort i et hjørne og se hvor lenge det tar før noen oppdager at jeg ikke jobber. Hvor lenge tar det? To uker? Mer enn det, tror jeg.

  3. Hva? Jobber du ikke?
    Jeg hengte meg mest opp i innledningen din. Jeg har nemlig lagt merke til at det er et usannsynlig høyt antall NRK-ansatte som ikke brukes til noen verdens ting, men plutselig dukker de opp på skjermen med programmer som ikke kan være noe annet enn påskudd for å se verden mot at jobben betaler. Hvordan skal man ellers kunne forklare Roald Øyen, Torkjell Berulfsen osv?
    Det samme gjelder papiravisene. Hva i huleste skal Stavanger Aftenblad ha et reisebilag hver lørdag der de eldste og minst oppdaterte journalistene skal skrive om reisemål på de merkeligste stede og fortelle oss hva vi skal se og hvor vi skal spise i Puntas Arenas i Chile? Hvor sannsynlig er det at flere enn 3 av Aftenbladets lesere skal besøke Puntas Arenas de nærmeste fire årene? Og hvor mange av de kommer til å ha Aftenbladjournalistens artikkel som grunnlag for turen sin?
    Reisejournalistikken er en måte å stue vekk ubrukelige journalister som vet å utnytte sin status som veteraner på.

    Overdriver jeg nå?

  4. Jeg tror i alle fall reisejournalistikken i breddepublikasjonene er for kostbar til å opprettholde framover. Hva skal man, som du sier, med svake artikler fra verden, når man har tripadvisor og all verdens andre nettjenester og guider som skrives av folk som virkelig har peiling og som har vært på stedet mer enn 48 timer. (En kollega ble sendt til NY for å lage reisesak, fikk 48 timer). Reisejournalistikken avsløres lett som dårlig, med internett som alternativ.

  5. Clay Shirky er inne på det samme resonnementet i dette intervjuet»: «A lot of working journalists, and especially print journalists, are in the position of being sort of kept women. They don’t really understand where the money comes from but, you know, their particular sugar daddy seems pretty flush, so they just never gave it much thought. And then one day the market crashes and they suddenly discover, “Wait a minute, we were a business? And our revenues had to exceed our expenses every year? Why wasn’t I informed?”»

  6. Astrid Meland: «Reisejournalistikken avsløres lett som dårlig, med internett som alternativ.»

    Mitt tips: Dropp reisen, og bruk heller Google Street View, Google Earth, YouTube, Wikipedia og lignende til å skrive «reisejournalistikk».

    Jeg er nesten seriøs. Antagelig ville reportasjene blitt mer informative.

  7. Hehe, dette er som en bekjent, vil jeg si, som ikke gadd å dra til Eiffeltårnet da hun var i Paris, det gikk jo an å se det på postkort.

    Problemet for reisejournalistene er at de som skriver på Wikitravel, legger ut filmer og fyller ut div. guider antakelig kjenner reisemålet svært mye bedre enn en stakkars journalist som føyk innom stedet i 40 minutt. En annen ting er at de nesten alltid vinkler reisereportasjen positivt, for ellers føles det vel som begrunnelsen for å trykke den faller bort. Herlige Hellas, Dampende Durban og Frekke Frankrike. Blir ofte ikke så bra, siden reisejournalistene i breddeaviser ofte bare er allroundere, og ikke verken historie- eller reiseeksperter.

  8. «som ikke gadd å dra til Eiffeltårnet da hun var i Paris, det gikk jo an å se det på postkort»

    Det tror jeg ikke jeg heller ville ha giddet. Jeg skjønner iallefall ikke folk som tar bilder av turistattraksjoner.

  9. Bernt

    Jeg har en mistanke om at reisebilagene vil forbli, ikke fordi reisereportasjene er noe spesielt bra, men fordi de selger masse masse reiseannonser..

  10. Det har du selvsagt helt rett i. Det er hele grunnen til at de lager reisebilag.

Legg igjen en kommentar

