Muphrys lov

Jeg hadde ikke hørt om Muphrys lov da en kollega gjorde den oppmerksom på den her om dagen. Den lyder ifølge Wikipedia:

if you write anything criticizing editing or proofreading, there will be a fault of some kind in what you have written.

Oppkalt etter en mer kjent lov, altså. Også så treffende.

Det morsomste er når språkretterne – som jo ofte har helt rett – tilføyer «(sic!!!)» etter å ha påpekt min skrivefeil. Også plumper de uti selv rett etterpå. Jeg tror livet hadde vært tyngre å leve om Muphrys lov ikke hadde virket.

Selv er jeg ikke noen Finn-Erik Vinje. Jeg synes det er like risikabelt å påpeke skrivefeil som å gratulere med graviditeter. Jeg holder meg unna til vannet går.

13 kommentarer

Filed under Uncategorized

13 responses to “Muphrys lov

  1. Denne var ny, også for meg. Men like treffende av den grunn. Kjenner meg styggelig igjen. Alltid noen som skal påpeke skrivefeil, eller enda verre, logiske brister i tankerekken. Det kan man jo for så vidt bare være glad for, ettersom det skjerper tanken og trener diskusjonsevnen.

  2. Jeg er jo i grunnen glad for at folk påpeker skrivefeil også, for jeg har min porsjon av det. Men det er klart, jeg blir litt satt ut når folk sier at de ALDRI HAR LEST EN DÅRLIGERE ARTIKKEL I MITT LIV!!!!!! fordi jeg hadde tullet med å/og-feil. Sånn for nettdebattenes del er det ofte irriterende, fordi det avsporer hele debatten.

  3. irritert

    Herlig, spesielt svak for overskriften…:-)

  4. Dersom for eksempel Finn-Erik Vinje på en rolig og reflektert måte hadde plukket fra hverandre en artikkel du hadde skrevet, både hva gjelder språk, feil og logiske brister, hadde det vært grunn nok til å bli satt ut. Kanskje til og med vurdert om man har funnet sin plass her i livet. Mennesker som derimot helgarderer seg med store bokstaver og tømmer tastaturet for utropstegn er ikke verdt å ofre en tanke.

  5. Tilbaketråkk: Suldder, vås og sårpklig prik! « annspan

  6. Hm, som sproglig pirker med heller uryddig ortografi, kjenner jeg meg veldig godt igjen i dette. Fikk kjeft for det på bloggen senest i går.

    På den ene siden har jeg et svært anstrengt forhold til doble konsonanter. På den andre siden mener jeg alle som skriver «har blitt» fortjener en skjennepreken. Eller muligens en skjenepreken.

    Jeg elsker korrekturlesere. Avisene burde vurdere å skaffe seg noen sånne.

  7. Suring

    På en slik kveld er Meland Konsernet mest opptatt av Muphrys lov. Imens får vi andre more oss med den til nå mest vellykede manifestasjon av det multikulturelle masseinnvandringseksperimentet som Meland Konsernet er slik en varm tilhenger av.

    Eller som VG.no kaller det: «Her knuser demonstrantene Karl Johan».

  8. Arnfinn, det er jo slik det har blitt da 😛

  9. For mange gode eksempler der Myphrys lov inntreffer hyppig, kan man lese kommentarene til ITavisens artikler.

  10. Meland Konsernet fikk ikke med seg gatekampene annet enn på Twitter i går, siden vi var opptatt med å se ferdig Corleone på DVD. Slik kan det gå. Men vi er veldig opptatt av det nå.

    Jeg lurer på hvorfor det er akkurat denne konflikten som har engasjeret både høyre og venstresida så voldsomt de siste 20 årene?

    Det finnes ikke en debatt som fører til mer opphetet diskusjon på Dagsnytt 18 for tida, ingen krigføring som fører til så voldsomme demonstrasjoner i Norge – ser det ut til, ingenting som skaper steilere fronter på debattplass i Aftenposten og påståelighet om årsak og skyld fra begge sider. Må finne ut mer om hvordan debatten historisk har fortonet seg og hva som gjør den så heit.

  11. Suring

    Hm.. er Meland engentlig en vokal-snakker?

    Første skoledag et (visst) sted i Norge:

    Mette: «i e i a i»
    Torkil: «å? i e i a i æ!»

    Kun Konsern Sjefen kan dechiffrere innholdet av denne kryptiske konversasjonen.

  12. Å på peke skrivefeil har jeg gitt opp for lengst siden. Blant de lærerne og administratorerene jeg jobber blant, er tilstede værelse av språkforstand blottet for sitt fravær-

  13. Tilbaketråkk: HC SVNT DRACONES » Å skrive en oppgave

Legg igjen en kommentar

