Bjørn Eidsvåg – fildelernes store helt

I dag ble det meldt at fildelerne tar store slurker av platesalget her til lands.

Mulig det. Eksempelet NRK hadde på morgensendingen i dag var imidlertid Bjørn Eidsvåg.

Han har solgt bare halvparten så mange eksemplar av sin nye plate, i forhold til salget av den forrige.

Forklaringen måtte være fildeling, mente bransjeorganisasjonen.

Jeg tviler på at fildelere er interessert i Bjørn Eidsvåg. De som laster ned musikk på nettet, laster ikke ned Eidsvåg.

Kall meg fordomsfull. Jeg er fordomsfull, jeg liker ikke trøndere en gang, selv om jeg snakker som en selv. Men Eidsvåg-fans og fildelere ligner ikke en gang på hverandre.

Topplista på Pirate Bay tyder stadig på at det er folk som er bittelitt yngre enn Eidsvåg-fans som står både for opp- og nedlasting. Det kan ikke være noe annen forklaring på at alle Apatow-filmene havner på toppen stadig.

Kanskje den siste plata hans «Pust» ikke var så bra? Mindre reklamebudsjett? Det finnes mange forklaringer. For tiden forklarer nedlasting og finanskrisa Alt Som Er Galt.

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Bjørn Eidsvåg – fildelernes store helt

  1. Trønder

    Hva? Liker du ikke trøndere?! Og jeg som trodde alle likte oss… 😦

    Mange brutale sannheter blir avdekket på denne bloggen.

  2. ViggoStrømme

    Jeg ligner litt på Eidsvåg, jeg, og jeg stæler filer (ikke hester) som en nyfrelst kleptoman. Gammel er jeg også.
    Men Eidsvåg har jeg aldri lastet ned. Kanskje jeg burde gjøre det nå, så slipper jeg å kjøpe plata hans, som jeg aldri ville ha kjøpt «in the first place». Det er en vinn vinn situasjon dette.

  3. Likheten i kroppsfasongen til Eidsvåg tror jeg faktisk øker med antall nedlastede filer. Men er det ikke bare gamle damer som hører på Eidsvåg?

  4. Trønder: Når det gjelder trøndere så liker jeg selvsagt dem, bare jeg får tenkt meg om. Nordmøringer er det verre med. Hver gang jeg hører en på radioen, tenker jeg «for en dust». Så kommer jeg på like etter, at jeg er nordmøring. De samme fordommene gjør seg også faktisk gjeldene overfor damer, som jeg tror er mer dustete enn resten. Så kommer jeg på at jeg er dame selv, og skjerper meg. Menmen, alle har fordommer. Uten dem kunne vi ikke ha klart å manøvrere oss rundt i samfunnet.

  5. ViggoStrømme

    Gamle damer og unge søte tensingdamer. Grynt grynt (hilsen Bjørn).

  6. Jeg tror dette er et forsøk på å få piratene (er ikke det et mye flottere ord enn fildelere?) til å laste ned Bjørn Eidsvåg på trass, i håp om at en ny generasjon skal oppdage ham.

    Men jeg lar meg ikke manipulere så lett, og står over fristelsen. Btw, her er en fantastisk bruk av fildeling – en fyr som graver fram og legger ut bortglemt musikk fra 80-tallet.

  7. Hver gang begrepene fildeling, piratkopiering og platebransje dukker opp i samme sak, tar jeg meg selv i å tenke følgende:

    Man kunne tjene masse penger på å selge musikk i 1984. Betyr det dermed at man har en lovfestet rett til å tjene masse penger på å selge musikk i 2009?

    Men som de fleste av oss har erfart en eller flere ganger i livet: Når man virkelig har driti seg ut er det greit å ha noen å skylde på.

  8. Hæ? Er ikke du trønder?
    *uskyldig*

  9. Jo, jeg er trønder, i alle fall språklig sett, og nesten geografisk også. Også er jeg fordomsfull i tillegg.

  10. Skinnvest

    At reserve-trønderen Meland ikke liker *ekte* Trøndere bunner nok i et aldri så lite mindreverdighetskompleks…

  11. Pøh! Jeg liker trøndere bedre enn nordmøringer.

  12. Tror du bommer litt her, Nordmøre. (Ja, nå skal vi begynne å bruke Stompa-navn på hverandre.)

    Eidsvåg-tilbederne har beveget seg ut i nedlastings- og fildelingslandskapet for lenge siden.

    Mutter’n på 55 er på Facebook, laster ned musikk og beordrer sine sønner til å rippe DVDene hun har kjøpt slik at hun kan se dem selv samtidig som hun gir bort originalen i gave til venninner.

  13. 53, mente jeg, mamma. Sorry.

  14. Whatt?! Men siden hun er så kul digger hun vel knappast Eidsvågen?

  15. Joda, det gjør hun. Og den siste filmen jeg rippet for henne var Mamma Mia, selvfølgelig. Det er en ny mafia i byen: Mamma Mia-mafiaen.

Legg igjen en kommentar

