Fridtjof Nansen: Oppskrytt

Jeg er lei av diskusjonene til Erling Fossen om motstandsbevegelsens elendige og til og med skadelige innsats under 2VK, og lanserer herved en ny person å hakke løs på.

Fridtjof Nansen.

Nobelprisvinner. Norsk polarhelt. Du trodde han var en vi kunne være stolte av i Norge, sant?

Joda, klart vi kan. Men i boka Nansens kamp mot hungersnøden i Russland 1921 – 23 skriver Carl Emil Vogt at Nansens innsats for sultofrene i Russland er sterkt overdrevet, ifølge tidsskriftet Historie.

I 1921  – 23 var det hungersnød i Russland og Ukraina, men Lenin og Trotskij forsøkte å holde det hemmelig. Mellom 20 – 30 millioner var rammet, og mer enn fem millioner døde. Herbert Hoover og Nansen sto i spissen for hjelpearbeidet.

Nansen (med hjelp av bla Quisling) reddet ikke millioner, som vi har trodd fram til nå. Ved hjelp av tall i sovjetiske arkiv har Vogt funnet ut at Nansen og hans hjelpeorganisasjon sto for 13 prosent, mens amerikaneren Hoover sto for over 80 prosent av all utenlandsk nødhjelp. Opplysninger om at Nansen skal ha reddet sju millioner siteres fortsatt, men ifølge Vogt er det helt urimelig å påstå.

Aftenposten påsto i 1999 at 30 mill russere ble reddet av Nansens innsats. De fleste som skriver om dette gir Nansen æren for Hoovers arbeid også, de vet ikke om at amerikaneren var der. I samtiden var det mer kjent at Nansen ikke hadde lykkes i alt arbeidet der nede.

Boka kom i 2007, så det er vel liten sjanse for at Fossen griper sjansen. Sukk.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Fridtjof Nansen: Oppskrytt

  1. Pål Nordseth

    Oppskrytt på flere måter vil jeg si. Jeg gjorde som Nansen i dag; gikk på ski over Grønland (dvs fra Oslo S til Gamlebyen over Grønlandsleiret og fengselsparken) og det var piece of cake.

  2. Hehe! Er det oppkjørt løype på Grønland også nå eller?

  3. Pål Nordseth

    Nei, men det begynner å bli et bra tråkk. Jeg var ikke den første som avsatte lange paralelle spor. Og nå bærer det til Nordmarka med mr. Thorenfeldt

  4. hogrim

    Det Nansen ble påskrytt, ordnet til gjengjeld Kjell Magne Bondevik i en håndvending:

    Reddet 80 millioner
    – Har du fått utrettet noe?
    – Ja, jeg mener det. Min første store jobb etter at
    Oslo-sentret ble opprettet, var et oppdrag for daværende
    generalsekretær i FN, Kofi Annan. Jeg koordinerte mat- og
    vannforsyning til de tørkerammede i landene på Afrikas Horn.
    Jeg er veldig glad for å ha vært med på å redde 80 millioner
    mennesker fra livsfare.

    (Dagbladet 4. februar i fjor).

    Det var Terje Tvedt som påpekte selvskrytet. Jeg blogget om det her.)

  5. Jon Kåre Hellan

    Herbert Hoover ville hatt et godt ettermæle hvis han ikke var blitt president. Han organiserte også humanitær bistand i Europa under 1. verdenskrig, uten at jeg har undersøkt detaljene.

Legg igjen en kommentar

