TV og sosiale medier overlegne på Obama-seremonien

Min første tanke etter å ha hørt Obama-innsettelsen på radio (mens jeg rensket poteter), sett på NRK (etter fiskebolleboksåpning), twitret (før sausen skulle lages), sjekket Dagbladet.no (under smelting av smør), ikke orka å vente på VG TV (måtte spe sausen) og vandret til CNN/Facebook-integrasjonen, er at nettavisene ikke er best på dette.

I live-mediet nettaviser går det for treigt mellom hver gang en ny vinkel kommer på. Det hjelper ikke at alle saker kalles «live», jeg orker heller ikke å vente på at web-tv skal laste. Dette har ikke noe med de som jobber der å gjøre, de er hyperraske. Men det går ikke fort nok likevel.

Direkte TV (på fjernsyn) har jo alltid vært overlegen på slike begivenheter. Men sammen med sosiale medier blir det enda  morsommere. Jeg likte twittter-best, fordi alle dem jeg følger er morsommere enn alle verdens Joar Hoel Larsener og Ingvild Bryn.

Ettersnakket, som mange mener skal foregå etter store hendelser på nettaviser, utkonkurreres av akkurat-nå-snakket. Her fra Twitter:

Klungtveit minnet meg for eksempel (med link) om at nettsidene til Det hvite hus ble oppdatert 12.01 lokal tid. (forresten alt underlagt Creative Commons 3.0-linsens, fri bruk.)

frmartinsen inviterte til nachspill på bloggen sin, hun dekket det hele live.

VGanders og flere på VG Nett fulgte innsettelsen stilig via Coverit med avstemninger, bilder og leserkommentarer (men ikke veldig oppdatert på Twitter)

BreakingNewsOn kom med nyhetsoppdateringer om terrorfrykt osv.

TechCrunch twitret at de skrev om CNN/Facebook-integrasjonen

janomdahl leverte flere minikommentarer om talens kvalitet.

nprpolitics twitret gullkornene fra talen.

stephenfry uttrykte sin glede over at Obama tok med «non-belivers» i talen sin.

En savnet jeg imidlertid. BarackObama er verdens mest populære twitrer, med nesten 170 000 følgere. Han har ikke oppdatert på 20 timer.

Note to self: Nå er det nok twitter-hyping.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “TV og sosiale medier overlegne på Obama-seremonien

  1. Ja det var min erfaring også, tv kombinert med twitter og facebook updates var best. NRK-kommentatorene trådde vannet, twitterne var morsomt og ureddest og smartest på kommentarene, raskest, hadde artigst opplysninger, på facebook fikk jeg alle følelsene, underskogerne var innlogget men kommenterte ikke der.

    Dette er den eneste begivenheten der alle har twitret om det samme hele tiden og kommentert på hverandres @s kontinuerlig, det har vært en stor og morsom samtale.

  2. Nå synes jeg forresten NRK fortsetter å rule. De har alle de smarteste folka på plass for å debattere talen. Men det de sier på TV kan vi jo også snakke om på Twitter.

  3. Kottke sa noe smart nå:

    Concerning Twitter as a platform for news: you get the who & what and maybe the where & when but never the why & how…i.e. the best parts!

  4. Tilbaketråkk: It’s not about me « Sermo Consulting

  5. kjell

    Det var da godt å høre at husmødre enda kan lage hvit saus!

  6. I går holdt Wolf Blitzer & co munn i mer enn to sekunder. Det må være ny rekord. Det var helt genialt å la CNN surre og gå i bakgrunnen, uten for mange reklamepauser. Så fikk jeg de tilleggsopplysningene jeg trengte via Twitter. Der var og de beste kommentarene.
    Da kunne jeg i tillegg lese bok, og gløtte innom når kjøreturen til detta beige huset tok så lang tid.

  7. Går ikke an å renske poteter. Det er noe man gjør med fisk; tar ut innvoller, altså det som er innvendig etc.. Poteter skreller man (av); skallet, det utvendig. Av en rensket potet blir bare skallet tilbake; en rensket fisk derimot… Men som opphavelig norlænning må æ bærre sei; vi renska både fesk og poteter…🙂

  8. Renske poteter er det eneste ordet som finnes på min dialekt. Nå skal det riktignok sies at den ikke er perfekt. Hånd og arm kalles for eksempel bare «hånd», hele greia fra skuldra ned til fingertuppene. Så når jeg knakk overarmen, brøyt jeg hånda.

  9. Vel, TV-mediene var vel ikke så fantastisk de heller. TV2 Nyhetskanalen var mer opptatt av å informere om hvilke Hollywood-kjendiser de så, enn å informere om de politiske personlighetene som var til stede på seremonien.

    Liveblogging ble brukt på flere nettaviser, og det var ikke en dum greie. Det eneste som hadde vært bedre ville vært live web-tv. Men nettavisene i sitt normale format kan ikke dekke en slik hendelse godt nok der og da.

Legg igjen en kommentar

