Blogging 2.0, et melodrama i mange akter

Internett er lunefullt, skriver D2 i saken «Intim bakrus.» Det handler om blogging.  Og som vanlig når papiraviser skriver om internett dreier det seg om hvor farlig og faktisk dødelig det er.

Bloggeren blondinbella ble utbrent, voldtatt og fikk livvakter.

Alt dette fordi hun var en uskyldig blogger, selvsagt.

De anonyme haterne, som er uunngåelige på personlige blogger.

Man kan kreve fullt navn eller sperre for kommentater om man vil.

Informasjonen som bloggerne har lagt ut om seg selv forsvinner ikke.

Man kan slette hele bloggen sin. Om du er sitert eller lagret andre steder er det selvsagt litt verre. Selv om det ikke er så stor fare for det, gjelder det altså å tenke seg litt om før man skriver,  verre er det ikke. Akkurat som man bør før man blir intervjuet av aviser, for eksempel D2.

Med en gang den er lagt ut, kan den brukes av alle, og spres uten kontroll.

Dette er jo poenget med en blogg: Den skal brukes av folk, alle som vil være med. Problemet er egentlig omvendt, de aller fleste bloggere får langt mindre oppmerksomhet enn de ønsker. Forresten er alt annet som legges ut på internett (som saken i D2) selvsagt underlagt samme «spredningsfare» som en blogg.

Bloggen som skulle bli en hobby, er i ferd med å bli så mye, mye mer.

Ohhhh!

Etter å ha utlevert sine egne og vennenes personlige erfaringer i flere år, fikk også han [Justin Hall] nervøst sammenbrudd.

Hvilke flere bloggere er det egentlig som har fått det? Og var kanskje Justin litt nervesvak allerede?

Det finnes drifter som er sterkere enn ønsket om personvern.

Dæsken! Ikke personvern på toppen av Maslows behovspyramide altså?

I saken følger en sørgelig historie om en 16-årig jente som har personlige problemer med dop, barnevern og dessuten blogger hun. Hun har blant annet skrevet at hun har lyst til å ta selvmord. Hun har fått det hun oppfatter som trusler, men klarer ikke å slutte å blogge.

Trist, men problemene hennes ville nok antakelig vært der uten bloggen. Det står i saken at en undersøkelse viser at kvinnelige bloggere er betydelig mer nevrotiske enn gjennomsnittet. Deres problemer kom altså forut for bloggingen. Og om 16-åringen blogge, så kan hun jo bare gjøre det anonymt.  Men nei:

– Jeg driter i hva folk mener, bare de vet hvem jeg er. Jeg har bare lyst til å bli kjendis, sier hun.

Folk gjør altså dumme ting, blogg eller ikke.

På bloggen Stylebytes.net begynte bloggeren å tjene penger. Det førte jaggu også til problemer:

Hun har annonsører å forholde seg til. Hun blir redd for å være en skuffelse i det virkelige liv.

Akkurat som en dag på jobben altså.

Stylebytes.net-bloggeren Agathe ble til slutt skilt, visstnok på grunn av bloggen det også.

– Blogger, det var det jeg var. Jeg skjønte at hvis jeg skulle komme meg videre med livet mitt måtte jeg slutte med bloggingen, sier hun.

Dramaet i denne fortellingen holder Ari Behn-nivå. Hva med å lage en filmversjon av denne saken? «Melodrama i verdensklasse, terningskast 6.»

Jeg er tilhenger av å spre kunnskap om nettvett. Det er også flere interessante fortellinger i D2-saken. Men hvorfor denne skremselvinkelen? En næringslivsavis kunne enkelt gjort en positiv sak på blogging og markedsføring, annonseinntekter osv.

Det er jo også litt pussig i en moraliserende sak om at privatliv så alt for lett spres på blogger på nett, at Agathe, forsidebildet og vinkelen på saken, forteller hele sin private og ukjente historie om skilsmissen sin i saken i D2.

Det er kanskje flere som leser D2 enn bloggen hennes? Om hun angrer, vil i alle fall Agathe oppleve at det er langt vanskeligere å få fjernet en D2-sak fra nettet enn et blogginnlegg hun skrev selv.

Hjorthen har også skrevet om dette.

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Blogging 2.0, et melodrama i mange akter

  1. Tilbaketråkk: Offentlig vs. privat, dagbokblogging, blondineblogging og blogging mot ensomhet. « Hjorthen uttaler seg om ting han ikke har greie på

  2. Glimrende! Kunne ikke ha sagt det bedre selv, så da lar jeg det være med det.🙂

  3. Veldig enig i det du skriver! Blogg er bare et redskap som du bruker til publisering.

  4. Å! Nydelig!

    Den artikkelen om blogging var til å få fnatt av.

    Villeple: Nettopp!

  5. Jeg syns artikkelen var grei nok. Hun hadde tydeligvis sett for seg å lage en sak om hvor ille det kan gå deg når du blogger, fant ingen reelle case, og skrev i stedet om hvordan bloggen er det nye reality-TV. Og her har hun et poeng.

    Alle innvendingene dine er helt riktige; men den klart mest fremtredende trenden i bloggeverden det siste året er jo at jenter, og til dels unge jenter, har begynt å bruke bloggen som et middel i selveksponering. Mange velger å gjøre det ved å eksponere sitt eget, fysiske jeg; av og til med «mote» som overskrift, av og til ikke.

    Akkurat sammenhengen mellom psykisk sykdom, eksponeringsbehov og blogging er et interessant tema, og jeg opplever ikke at journalisten forsøker å generalisere dette til all blogging. Men det er klart; den tabloid-melodramatiske tonen blir i overkant når caset hennes er såpass lite dramatisk.

  6. Tilbaketråkk: 5 skritt til et bloggfritt liv : Pål Hivand | blog

  7. MissPop

    Da jeg var 13 år laget jeg en nettside om en popstjerne, hvor jeg også la ut info om meg selv. For 13-åring å være i 1997 var jeg nokså god på html, men ikke like god på internettsikkerhet. Passordet er long gone, og derfor er den siden fortsatt noe av det første som dukker opp når du googler meg…

    Det er en last jeg må ha med meg resten av livet. Men heldigvis kan jeg skylde på at jeg var ung og dum.

  8. Det irriterer meg at denne artikkelen bare fokuserer på det kjipe ved jenteblogging, som om bare jenter er troll og ikke kan kontrollere hva de legger ut på nettet.

    Godt analysert! Dette var en god motvekt til artikkelen.

  9. Pat

    Vi er fler som sliter med den MissPop. : (

    Jeg trøster meg med at mange andre er langt mer uforsiktig med info slik at mine ting ikke blir like flaut i sammenligning.

  10. Audun Ulshagen

    «Men hvorfor denne skremselvinkelen? En næringslivsavis kunne enkelt gjort en positiv sak på blogging og markedsføring, annonseinntekter osv.»

    I rettferdighetens navn skal det sies at denne næringslivsavisa stort sett har et aktivt forhold til blogging. Blant annet har DN.no vinblogg, to forskjellige livsstilsblogger under D2-fanen (!), flere blogger på tankestadiet, og siterer og lenker ofte opp til blogger. Det være seg Petter Stordalens private blogg, DN bil viser ofte til blogginnlegg om nye modeller, og Dagens it bruker blogger jevnlig mtp på trender og nyutviklinger.

  11. Jeg vil advare mot han siste fyren der! Audun et eller annet. Han er ikke objektiv! Noen vil si at han er helt fullstendig kjøpt og bettalt av næringslivet. Samtidig er han veldig kjekk.

  12. hihi lite rolig blogg hadde du allt ; )

  13. digitalkaffe

    «Etter å ha utlevert sine egne og vennenes personlige erfaringer i flere år, fikk også han [Justin Hall] nervøst sammenbrudd.»

    En annen erfaring:

    «Etter å ha vært usosial og bare løst matematikkoppgaver i flere år, fikk også han [Mat Tematiker] nervøst sammenbrudd.»

Legg igjen en kommentar

