Du kan digitalisere musikk, ikke en konsert

Konsertene er det musikerne har igjen, skriver Economist økonomiredaktør Henry Tricks i saken Gigonomics.

For 20 år siden hanket The Clash inn fansen gjennom sidedører og kjøkkenvindu slik at de skulle slippe å betale konsertbilletten. Den gangen ville det vært flaut for bandet om det kom fram at de tjente penger på fansen på denne måten. Det var platesalg som gjaldt.

I dag er det helt omvendt. U2s siste turne brakte dem 389 millioner dollar. Plata de slapp samtidig, den med atombomba, tjente de rundt 150 millioner dollar på.

Prisen på en CD har ikke økt så mye de siste 20 åra. Men konsertbillettene er blitt dyre.

Dermed er det i konserter pengene finnes, mens plater hjelper til med å selge ut konserter, ikke omvendt.

De som tjener store penger er konsertarrangørene, som også prøver å få sin del av merchandise, fanklubbene og til og med plateinnspillingene. Det inngås 360-avtaler, der artistene inngår avtale om turne-pr, nett, fanklubb, DVDer, salg, plateavtale osv. Madonna gikk over til Live Nation fra Warner. Live Nation kontrollerer mye, nå også billettsalget.

Konsertbilletter til store arrangementer selges fortsatt raskere enn du kan si finanskrise.  Prisen på konsertbilletter eksploderte mellom 1996 og 2003, økningen var gjennomsnittlig på 82 prosent, inflasjonen var på 17 prosent. Det viser en studie fra 2004 av Alan Krueger, økonom ved Princeton.

Det estimeres nå at de store stjernene tjener 7/10 av pengene sine på turne. David Bowie har skjønt det. I et intervju i NY Times i 2002 sa han:

– Den absolutte transformasjonen av alt vi noen gang har visst om musikk vil skje innen 10 år, og det er ingenting vi kan gjøre for å stoppe det. Du bør forberede deg på masse turnevirksomhet, for det er egentlig den eneste unike situasjonen som blir igjen.

Det beste er selvsagt å være superstjerne, da får man det Krueger kaller superstjerneeffekten. Desto større stjerne, jo større sjanse for at du kan bruke teknologien til å nå nytt publikum som igjen vil kjøpe konsertbilletter. I 1981 tok én prosent av artistene 26 prosent av konsertinntektene, nå er det mer enn doblet, til 56 prosent.

De mindre artistene som vil opp og fram sliter, men kan satses på nettet som sin markedsføringskanal. Problemet er selvsagt at ikke alle de musikerne er markedsføringsgenier.

Weekendavisen var optimistiske på disse musikernes vegne i en artikkel forrige uke. Avisa skrev i saken Lyden under overflaten av Per Reinholdt Nielsen (beklager det dumme formatet, e-papiravisa de har er virkelig elendig):

snapshot2e

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Du kan digitalisere musikk, ikke en konsert

  1. Joakim Thorkildsen

    Jeg er også grunnleggende optimistisk i forhold til at det skal komme forretningsmodeller som gjør det attraktivt å lage musikk også i framtida.

    Det er likevel litt viktig å innse at situasjonen i dag er langt fra ideell, synes jeg.

    * Det digitale salget er ikke i nærheten av å kompensere for tapet i salget av fysiske eksemplarer. Det kommer det heller aldri til å gjøre.

    * Investeringsviljen i forhold til nye band er kjempelav når plateselskapene (særlig de små) sliter. Det koster tradisjonelt opp mot 100 000 kroner selv for mindre band å spille inn plate i et bra studio. Tradisjonelt er det selskapene som har lagt ut for dette. Kanskje kan man klare seg med mindre, men klarer man det uten et kvalitetstap?

    * Det har vært tegn på at toppen også er nådd i livemarkedet. Selvsagt er det ikke noe problem for U2 og Madonna å få betalt (selv om sistnevnte måtte nedverdige seg til å forlenge turneen til utposter som Latvia og Norge). Men hvordan kommer 360-avtalen til et bittelite band som Tommy Tokyo bandet til gode, hvis Warner Music også skal ha andel av konsertinntektene deres?

  2. Interessante innspill, helt enig i at det sikkert ikke ligger en pengebinge i konserthimmelen der ute for små band og nykomlinger.

    Noen lyspunkter finnes det jo selvsagt. Arctic Monkeys som alle vet, de slo vel gjennom takket være My Space, fikk masse folk på konsertene og deretter platekontrakt.

    Må musikere begynne å ta markedsføring på BI på kveldstid? Og samtidig bli skikkelig nettnerder, lære seg php og mysql?

    OMG! Hva vil det gjøre med musikken?

    Vi kommer til å få sånne indie-liberalister som er langt ute på høyresida og som jobber som eiendomsmeglere deltid og som programmerer eiendomsprisdatabaser! På Mono!

    Det blir helt feil på alle måter, vøtt. Ikke den riktige typen politisk sprengkraftpotensiale heller.

  3. helgebirk

    En liten korreksjon først: Du kan digitalisere konserten, men ikke opplevelsen.

    Til Astrids skrekkscenario er det vel bare å melde at alle musikere ønsker å nå ut til så mange som mulig; slik har det alltid vært og slik vil det forbli. Å markedsføre bandet sitt er ikke noe nytt.
    Historisk tenker jeg på klistremerker på dass og t-bane, flyers og etter hvert MySpace, Facebook og Twitter (?).
    Det er vel derfor ingen grunn til å frykte et renn av nyfrelste Kotlerentusiaster på Mono (selv om det er plenty av Westerdalsfolk der allerede) de neste åra.
    Det er altså ikke noe prinsipielt nytt med MS, FB og Twitter. Det er bare arenaen som har forflyttet seg fra WC til WWW. (En bekreftelse på Hagtvedts kloakkallegori?)
    Som Joakim er inne på tror også jeg at kronene til konsertbilletter sitter litt lengre ned i lomma enn det gjorde for, la oss si et år siden (finanskrisen?) , men de beste (kunstnerisk og kommersielt) vil fortsatt hevde seg og gjøre sine daler. De med størst kommersiell slagkraft vil selvsagt tjene mest (1200NOK for Madonna-billetter), men jeg tror fortsatt at det er noen kroner igjen til de beste Mono-artistene også. For summen av kroner brukt på musikk for dagens attenåringen er mer eller mindre lik hva attenåringen brukte i 1989, tror jeg. Minst.

    Så spørsmålet til Joakim er følgelig – for hvem er ikke det digitale salget i nærheten av å kompensere tapet for. Plateselskapet eller artisten?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s