Et blogg

I går var det debattmøte om nettdebatt på Litteraturhuset i Oslo arrangert av PEN-klubben.

I panelet satt professor Bernt Hagtvet, bloggeren VamPus, redaktør i Hegnar Online Stein Ove Haugen, leder i Norsk Journalistslag, Elin Floberghagen og førstelektor ved HiO, Audgunn Oltedal. Møteleder Anders Heger.

Meland-bloggen er forhindret fra å mene noe om debatten foreløpig, for Berner Gruppen krever at jeg jobber i deres Konsern i dag. Men det er mulig for alle dem som ikke var på debatten å lese den strålende livedekningen utført av IJs Ingeborg Volan som også er med i NONA.

Fr. Martinsen har blogget om det.

Jan Omdahl med kommentar i Db.no

Noen flere bloggposter?

For øvrig var det mange høydepunkter. Blant annet setninger som inneholdt ord som «et blogg», eller Hagtvedts:

–  Liberaldemokratiet vil ikke felles av en Hitler eller Pol Pot, men drukne i kloakk.

Vampus:

– Det er alltid like rørende å snakke med folk som snakker om ytringsfrihet på nett, som aldri har vært i debatt på nett, og som ikke vet hva en blogger er. Også morsomt å høre folk snakke om «vesentlighetskriteriet» i journalistikken på nett når vi ser forsidene på Dagbladet og VG hver dag.

Heger introduserer ny paneldeltaker:

– Til slutt Stein Ove Haugen fra Hegnar Online, under fullt navn.

Heger oppsummerer innleggene:

– Dette er en debattleders drømmesituasjon, max uenighet. Fra Hagtvedt «vi vil drukne i kloakk» til Haugen «vi vil drukne i vår egen bremsevæske».

Så var det mye «med å respekt å melde» en stund (Har ikke disse menneskene lest Meland-bloggen? Eh, nei, det har de selvsagt ikke.)

Hagtvedt:

– Nettet er et sted der du tømmer deg, ikke egentlig en arena for debatt.

Etter mye om og men gikk det opp for paneldeltakerne at vi twitret og debatterte debatten mens den pågikk. Noe oppstuss omkring det.

Oltedal:

– Til dere som har blogget og twittret innimellom: Det ville dere ikke hatt sjans til hvis vi ikke var samlet her og diskuterte.

Hagtvedt:

– Det er mulig at jeg som ung engelsk tekstilarbeider i 1810 ville ha knust Spinning Jenny. Jeg nekter uansett å være teknologideterminist.

– Informasjon er noe annet enn kunnskap. Kunnskap er noe annet enn innsikt. Innsikt er noe annet enn visdom. Hvorfor er det så få som snakker om kompetansekravene i debatten?

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Et blogg

  1. Det hadde vært praktisk dersom noen (Hagtvedt f.eks) kunne redegjøre for hvilke kompetansekrav som gjelder for å uttale seg i debatten.

    Jeg er faktisk redd jeg er ikke kvalifisert. Hørte vi etterutdanningsreform?

  2. >Oltedal: – Til dere som har blogget og twittret innimellom: Det ville dere ikke hatt sjans til hvis vi ikke var samlet her og diskuterte.

    Det mest skremmende med denne uttalelsen var ikke at den kom på møtet, men at den kom på slutten av debatten.

    En skulle kanskje tro at paneldeltagerne skulle bli opplyst av debatten? Jeg mener å huske at en av paneldeltagerne trakk det frem som en fordel med å møtes, istedenfor å diskutere på nettet.

  3. Første tanke da jeg leste Oltedal-sitatet, var Grensesprengende. Men det er det jo ikke, dessverre er det en synliggjøring av den kunnskapsløsheten og arrogansen mange journalister viser i forhold til nye medier.
    Og derfor bringer verken Hagtvet/Oltedal debatten fremover, de bare synliggjør det kunnskapsmangelen.
    På den annen side – jeg vet ikke om Haugen har mye å bidra med heller. At de har åpne sluser er jo ikke akkurat en nyhet…
    Men fornøyelig, det var Oltedal-sitatet.

  4. Jeg forundret meg aller mest om at et premiss for hele diskusjonen i går var at debatt på internett kan vurderes som én ting, at det er et fenomen som fremstår unisont.

    Debatt på internett kjennetegnes vel først og fremst ved at det er fragmentert (som alt annet på nett). Om pressen eller mediene i Norge skulle enes om en måte å regulere nettdebatten på sine egne sider er én ting, men om det ville hatt noen som helst påvirkning f.eks. på debatten som pågikk på Twitter underveis i går tviler jeg sterkt på.

    Å fremheve at den gode debatten som fører til folkeopplysning er verdt å hige etter er i og for seg bra, men hvorvidt denne forekommer på avisenes nettsider handler mindre om regulering og mer om at de må selv finne sin egen rolle i en mer fragmentert mediehverdag.

    I så måte undres jeg over hva i all verden Hegnar Online ønsker med å ha et forum fullt av drit. Argumentet om at driten ville dukket opp et annet sted uansett gjør den ikke noe mer attraktiv å ha flytende på sitt eget nettsted.

  5. Hegnar har et forum full av dritt fordi det er enkle penger. Eneste utgiftene de har med forumet er båndbredde. Ingen som utvikler det, ingen som modererer det og ingen som engang følger med på det. Det bare er der og genererer klikk.

  6. @Thlom: Det jeg ikke skjønner er hvor pengene i dette ligger. Hvis de i sin redaksjonelle virksomhet er opptatt av å selge innhold med en viss kvalitet ser jeg ikke at dette styrkes av å forbindes med dette forumet, ytringsfrihet eller ikke.

    @meg selv: liten feil ang. premiss for diskusjonen, jeg mente ‘ensartet’, ikke ‘unisont’.

  7. Jeg synes Hegnar ødelegger ryktet til alle andre som jobber for å forbedre nettdebatten. Så Hagtvedt sa at vi hadde nettdebatt bare fordi vi vil tjene penger på det.

    På Dagbladet.no selger vi ikke annonser på debattene og vi teller debattanten bare en gang, den gangen han gikk inn på saken.

    Det burde vi kanskje gjøre, men uansett er det ikke annonseinntektene som får oss til å drive med debatt, selv om det selvsagt er viktig for merkevaren å ha en åpen og liberal debatt. (mange mener debatten vår ødelegger merkevaren, menmen).

    Jeg tror at vi må diskutere nettdebatt med dem som vil, men at vi rett og slett må ta veien om voksenopplæringa igjen. Vise dem med eksempler hva som er bra med nettdebatt.

  8. Tholm: Stein Ove Haugen påstod faktisk at forumet er moderert. Får nesten håpe det, men jeg kommer faktisk ikke til å bruke tid til å sjekke.

    Det var ikke mye holdbart det som Bernt Hagtvet presterte å ytre. Fremmedfiendtlighet er en veldig naturlig følelse som vi alle har, men måten Bernt går frem på med sine synspunkter på nettdebatten grenser til vanlig rasisme. Generalisering og fordømmelse over en høy sko.

    Overrasket hvordan en professor i 2009 ikke er godt inne i den digitale nettverden. Håper virkelig at Bernt og andre som til nå ikke har satt seg inn i hva som skjer på nettet, kanskje får opp øynene og utforsker litt på egenhånd.

    Man blir fort overrasket over det man klarer å finne på nettet… og det er alltid håp for alle, teknologien har aldri vært så enkel som i dag.

  9. @SondreB: Akkurat det slo meg også.

    Med sine sterke, fordømmende og nedlatende ytringer om noe som for ham fremstår som nytt, fremmed og skummelt, men som han føler ikke er verdig å bli kjent med, har Hagtvet selv en naturlig plass på hegnarforumet.

  10. Så ille syns jeg ikke Hagtvedt var. Til tross for at jeg ikke syns han sa så mye jeg var enig i, er han da ganske elegant av og til med sine morsomme, historiske eksempler. Når han er inne på at han kanskje ville knust Spinning Jenny om han var arbeider da maskinen kom i 1810, så ligger det jo litt selverkjennelse i det. Han var jo også enig, etter hvert, i at det finnes masse bra på nettet som er viktig for demokratiet. Vi måtte bare minne ham på det. Slik er det sikkert med mange. Det første de tenker er at nettdebatt er dårlig. Så begynner de å tenke på hva de bruker selv, og finner ut at det er mye bra der ute. Jeg synes ikke selv at nettdebattene i de store avisene er de mest interessante. Det er ofte ganske mye støy der. Men mye bra også, for all del.

    Jeg synes nesten den største verdien med nettdebatten er at den er med på å skape transparens. Det er vanskeligere for journalister å jukse nå.

  11. kjell

    Jeg sa det først: Intellektuell Ludditt.

Legg igjen en kommentar

