Punktumene gjorde ham pompøs

Meland-bloggen fikk ikke Klassekampen i helgen. Freden senket seg dermed og det var ingenting å melde herfra. Men jeg leste DN, og det aller morsomste der var portrettet med Espen Beranek Holm som skal slutte i Hallo i uken og som fortsatt er mest kjent for 80-tallsklassikeren Dra til hælvete.

Jeg visste forresten ikke at den låta ironiserte over alle de mørke rockelåtene som kom fra urbane kjellermenn som var misfornøyde på den tida. Når jeg tenker etter må de jo ha vært Raga Rockers mest av alt som inspirerte ham?

Uansett. Det morsomste i portrettet skrevet av min flinke eks-kollega Alf Marius Opsahl kommer etter at Opsahl har spurt Beranek hvilken parodi han er mest fornøyd med:

Så forteller han historien om hvordan han i mange år lurte på hva det var med denne Viggo Johansen, utenriksmedarbeideren, debattlederen. Og om da han plutselig skjønte hva det var som fikk alt, absolutt alt Johansen sa, til å fremstå som pompøst.

– Det var punktumene! Selvfølgelig var det punktumene. Gjerne midt i ordene.

Han gjør stemmen mørkere:

– Vel. Kommen. Til. Denne. Sendingen.

Alf Marius Opsahl er sammen med Ingvild Tennfjord forresten de to jeg synes skriver de morsomste portrettene for tida.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Punktumene gjorde ham pompøs

  1. Jeg bladde frem og tilbake på jakt etter portrettet i lørdagens DN uten å finne det. Hvor i huleste var det? Etterhvert skjønte jeg det – de har jo tatt sluttpakker! Alle de flinkeste folkene har forlatt skuta, inkludert avistegner Per Elvestuen.

    Det så litt nakent ut. Stusselig, rett og slett. Espen Beranek uten tegning, med et bilde jeg faktisk håper er en reserveløsning hentet fra arkivet.
    Bring Elvestuen back! Lørdagen er ikke den samme uten…

  2. Han skal starte i e24 og har fått jobb et annet sted i også. Ikke tilbake altså. Men vi har jo Tennfjord.

  3. I love your site!

    _____________________
    Experiencing a slow PC recently? Fix it now!

Legg igjen en kommentar

