Vi ønsker å samtale om pole i et feministisk perspektiv

pole-dancing-how-to

Jeg tror jeg vet hvorfor nisjeavisene går bra.  Jeg er i alle fall villig til å betale mer enn 3000 i året for den glimrende underholdningen Klassekampen og Dagens Næringsliv leverer hver dag. Kanskje det er dette Dagbladet burde gjøre, rendyrke de skikkelige feministene litt mer? Ikke de kjedelige mainstreamfeministene.

Ottar har oppfordret til boikott av årets Ladyfest på grunn av et innslag med såkalt pole dance.

Sometimes Pole Studio svarer i dag i Klassekampen:

Vi ønsker å samtale om pole dance i et feministisk perspektiv, og vil gjerne spørre: Er det per definisjon nedverdigende å noen ganger ta rollen som et seksuelt attraktivt objekt, eller kan det være en form for selvrepresentasjon, uansett kjønn?

De ønsker å spre kunnskap om hva «pole dance» er, en kunst, en 900 år gammel treningsform med yogatradisjoner,  det har ikke noe om å ta av seg klærne å gjøre.  Jeg liker denne setningen best:

Dersom ikke dette synet er relevant i en diskusjon om feminisme, så vet ikke vi.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Vi ønsker å samtale om pole i et feministisk perspektiv

  1. Dagbladet har rendyrket feminismen rimelig mye som det er vel? Marie Simonsen, Martine Aurdal, Marthe Michelet osv. er vel ikke akkurat blåskjørter noen av dem…

    Kanskje er det også noe av grunnen til at har gått dundrende utforbakke med den blekka lenge – mainstreamfeminismen blir dørgende kjedelig å lese i lengden.

  2. Det blir først morsomt når pole dancers-motstanderne og pole dance-forkjemperne kommer på banen, syns jeg.

  3. Astrid, Astrid. Du undervurderer totalt kravene poledancing stiller til koordinasjon, bevegelighet og ikke minst styrke i overkropp. Kjent i uminnelige tider som gode kvinnelige egenskaper alle tre. Hvis du hadde forsøkt å spinne deg rundt stangen en eneste gang, ville du ha skjønt at dette ikke er helt ulikt asiatiske kvinners slit på rismarkene og nordiske bondekvinners kamp mot et karrig jordsmonn i hundrevis av år. Jeg derimot, har forsøkt. Jeg kom, jeg så, jeg feilet. Hør fiaskoen her:
    http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/409096

  4. Cassanders

    ….for what it is worth….
    Jeg er mann og synes kvinnekropp er nydelig. Og jeg har også såpass kontakt med mannen i meg og jeg er ærlig nok til å si at en ung sprek kvinnekropp er vakrere enn en gammel. Og om noen skulle lure: jeg synes Ottar-babsene ofte er nokså på jordet.

    Men for meg er pole-dance seksuelt BLING!!

    Nå kan jeg ikke skryte på meg all verden erfaring med pole-dance, men det lille jeg har sett har etterlatt ett (fullstendig) dominerende inntrykk.
    Et overtydelig og vulgært turn-off.

    Det er sikkert elementer av mosjon i det, men jeg er rimelig trygg på at det den mosjonen kan gjøres mer effektivt med andre øvelser.

    Cassanders
    In Cod we trust

  5. Jeg for min del synes pole-dancing er et overgrep mot mannen. Noen som har tenkt over hva tykkelsen og lengden på stanga kan ha å si for gutter og menns selvbilde?

Legg igjen en kommentar

