23-åringer som er flinke med «data» trusselen

Jeg er på kurs i New York sammen med en gjeng journalister for å lære hvordan man lager magasiner på nett.  I går var vi på Digital conference Magazines 24/7, og det uten nettilgang, faktisk!

Forholdene er større, titlene er lengre, summene er større, men det ser ut til at amerikanerne sliter med de samme problemene som norske medier. Papiropplaget synker. Hva funker på nettet? Hva skal vi gjøre med mobil, video, sosiale nettverk?  Til stede var store mediehus med verdenskjente magasin og tilhørende nettsider. De fleste ser ut til å ha oppstått på papir, men med årevis på nettet bak seg nå.

Det paneldeltakerne og talerne sa, raskt oppsummert, var:

Vi er kjempebra! Vi har veldig kjente merker vi kan være stolte av.

Råd fra eksperttalerne:

Skaff deg en partner med mye trafikk du kan dele innholdet ditt med.

Hold deg oppdatert på sosiale nettverk, promoter stoffet ditt der.

Bygg gjerne din egen side som et nettsamfunn.

Gjør bedre trafikkanalyser, bruk Google analytics, ikke bare gjett hva brukerne gjør og vil.

La alle ansatte arbeide på nett og papir (noen sa det i alle fall).

Selvsagt har vi godt nok innhold til å ta betalt for det, bare et spørsmål om tid (noen mer usikre).

Søkeordsoptimalisering er kjempelurt.

Flere av magasinene har for lengst skjønt at det er lurt å produsere mye eget innhold på nettet, men store mediehus som Hearst Publishing, med blader som Marie Claire og Good Housekeeping, har fortsatt bare 1 – 2 ansatte på nettet per publikasjon.  Til sammen er de 150 ansatte på nettet, flere tusen på papir. De nylanserte alle nettsidene sine i 2006, før det hadde de bare 10 – 15 ansatte på nett. 80 prosent av trafikken kommer fortsatt fra stoff ompakket fra papirutgavene. De har mye tidsløst innhold om mote, skjønnhet, slanking og mat.

Konkurrenten Conde Net lager riktignok video til 1000 dollar per minutt, men til tross for over 10 års satsning på nett, er de forbigått av Hearst trafikkmessig. Jeg synes Vanity Fair er deres beste nettsatsning. De ser også ut til å legge ut mye papirstoff på nett.

En hovedgrunn til at alle disse magasinene satser på nett ser fortsatt ut til å være merkevarebygging. De går for eksempel ikke i pluss i Hearst Digital i år, annonseinntektene er ikke store nok. Men annonsesalg er ikke viktigst heller, ennå i alle fall.

De forteller om lite dobbeltlesing mellom papir og nett, nede i 2 prosent for enkelte titler, 40 prosent av trafikken på nettsidene kommer gjennom søkeordoptimalisering (noe de bedriver aktivt), og de er svært fornøyd med hvor mange abonnementer de får via nettsidene sine. Det er «gratis» og effektivt, og tall som 1/3 av abonnentene fås gjennom nettsidene ble nevnt for noen magasiner. Det gjør at papirredaktørene i Hearst ser ut til å være positive til å legge ut masse på nett. I Marie Claire legger de ut stoffet på nett 2 – 3 dager før bladet er i salg. Oppslaget kommer ut samme dag.

Flere Hearst-titler har fjernet elementer fra nettsidene som kommuniserer at de er papir på nett. De er opptatt av å fremstå som oppdatert og eksklusive på nett, og har blant annet fjernet bildet av coveret av papirmagasinet på flere av nettsidene. Likevel er jo fortsatt papirvekst årsaken til at de driver nettet.

Størrelsene er altså annerledes i USA. Hearst er kjempestolte over å ha klart å lage en nettside om mat, delish, til «bare 1,5 millioner dollar», de mener det er vanlig å bruke 40 – 50 milloner dollar på noe sånt. Matsiden har fått masse trafikk, samarbeidet med MSN er årsaken.

Hearst lykkes jo på mange måter, selv om de ikke lager så mye spennende nettjournalistikk. Jeg tror en forutsetning for å lage kvalitet på nettet er dedikerte, nettkompetente medarbeidere som får lov å lage stoff bare for nett.

Mixingbowl fra Meredith publishing var en annen matsuksess som ble presentert. Communityfunksjonene ser ut til å ha skapt suksessen.

Der ser altså ut som flere av de amerikanske magasinene er foran flere norske, de har for lengst tatt i bruk gode communityfunksjoner, de deler innhold, de er mindre opptatt av å spare papirutgavene, bruker Facebook, satser på video og mobil. Samtidig er de sent ute i forhold til de som alltid har vært på netttet og til nyhetsorganisasjoner, som har gjort dette og mere til lenge.

Flere på  konferansen snakket forresten om 23-åringer med en Mac som om de var en trussel. Han vil de av en eller annen grunn ta makta tilbake fra.

Dette er litt av twitringingen som foregikk mens talerne på konferansen snakket:

@avinashkaushok Lady @ Mag Conf: «We are MEDIA. We need 2 take control back from the 23yr old /w a laptop. We r authoratitive, we ‘ve credibility & he does not.» !!

@ericgerhardt For serious? Wow,with attitudes like that, no wonder traditional media is on the ropes. Credibility is earned not inherited.

@BillBruno I wonder what color the sky is in her world. What was the audience response to that???

@ericgerhardt I admit that large magazine have massive brand recognition and loyalty. But they’ll have to adapt to the new world reality.

@avinashkaushok I think many in the audience related to what she said. But there were a bunch who were not sure. That’s a good sign.

@BillBruno I think it’d be beneficial for her to follow @mashable to see how much is happening around her just with social media.

@avinashkaushok er forresten Google Analystics og evangelist, som de kaller ham. Han holdt det beste foredraget, om bruk av Google Analystics. Følg bloggen hans.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “23-åringer som er flinke med «data» trusselen

  1. Espen Klem

    Høres litt ut som endel av deltagerne ikke var der fordi de hadde «skjønt det» og kom helt frivillig

  2. Anders

    @avinashkaushok linker til http://twitter.com/BillBruno

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s