Tyler redesignet til og med sitt eget navn

bruleJeg har vært på besøk i Monocle i dag. Magasinet er kostbart og hipt. Grunnleggeren Tyler Brûlé ser ut til å elskes som en sektleder på kontoret. Pussig. Han har nemlig innført regler som dette:

De har ikke lov å ha vannflasker på pultene sine på kontoret. Det er innkjøpt designglass med medfølgende dings til å ha under som skal brukes.

Det er ikke lov å henge jakka på kontorstolen.

Det er selvsagt ikke lov å spise ved pulten. Tyler synes alle skal ha en times lunsj, og har derfor innført lunsj der de diskuterer kreativt. Maten har han fått organisert at blir innkjøpt. Det er ikke tilfeldig hva slags mat det er. Vi fikk kaffe som ikke var kokt på kontoret, den kom fra et hipt take out-sted i store kartonger. Det så ut som pappvin.

Visittkortene var noe av de første de diskuterte grundig igjennom før de lanserte magasinet i 2007. Vekten måtte være riktig. Papirkvaliteten i magasinet er selvsagt også sentralt.

Monocle har åpnet butikk i London. Der pakkes alt inn i en bestemt type papir. Til og med når du bare kjøper bladet får du det innpakket. Det skal være eksklusivt, og følelsen skal gjennomsyre alt som Monocle har noe med å gjøre. Jeg lurer på om man får jobb på Monocle om man er er tykk?

Tylers designbragder henger rundt på veggene på kontoret. Hans redesign av Swiss-air vises fram på utstilte flymodeller. Han reiser verden rundt kontinuerlig, og bladet forsøker å følge ham. De skriver om Hong Kong når han er der, om London når han drar dit og Helsinki når han representerer på en konferanse der.

De ansatte så ut å digge Tyler og hans konseptuelle tvangstrøye.  En regel veier forståelig nok opp:

Klokka er ofte wine o’clock på kontoret i London. Festene de har er også strengt regulert, så klart. De vil jo ikke at folk skal komme til å assosiere feil ting med merkevaren. Man kan le av de snobbete magasinfolka, men de har klart å bygge en hype rundt bladet sitt.

Ifølge Wikipedia har Tyler selvsagt redesignet sitt eget navn også. Han heter egentlig Jayson Tyler Brule, og faren hans liker ikke at han har lagt på aksenter på etternavnet. Men så liker han ikke at sønnen er homo heller, så han er nok litt streng.

Monocle sier de liker webben, men legger ikke ut noe av stoffet fra papirmagasinet på nettet fordi de ikke vil gi ut stoffet gratis. Online produserer de noen radiodebatter og videoinnslag. De selger i tillegg ting fra Monocle-butikken og lar deg bli abonnent online. De synes webben er en fin rekrutteringskanal for nye lesere.

Det finnes diskusjonsgrupper om Monocle på Facebook og Twitter, men selv vil de ikke ha noe med dem å gjøre. De vil ikke ha debatt på nettsidene sine. Det passer ikke med deres kvalitetskrav.

På webben har de aldri brukt mer penger enn de har klart å tjene, de bygger det opp langsomt etter hvert som inntektene øker.  Radioprogrammene lager de bare om de får en sponsor.

De har en plan om break even i 2010/11, men allerede har noen av utgavene gått med overskudd.

Bladet blir bra synes jeg, fordi de skriver fra et verdensperspektiv, ikke fra et amerikansk eller engelsk perspektiv. Blodbadet i mediene er bra for dem, mener de selv. De beholder korrespondentene som alle andre sender hjem.  Da blir det lettere for dem å nå målet om å gi informasjon som ingen andre har.

Finanskrisa har gjort at de har begynt å satse på annonser også for andre ting enn luksusprodukter. Men de godtar selvsagt ikke særlig mye her heller, og designer gjerne annonsen selv om de ønsker annonsøren,  men synes annonsen er for stygg.  Et problem de har er at det ikke finnes internasjonale annonser for mange merkevarer. BMW har ulike kampanjer i USA og Tyskland.

Folk sa de var gale da de startet et papirmagasin i 2007. De sa også at de var gale fordi de tok over 100 kroner for et nummer. I den finanskriseoppfyrte mediekrisen gir magasinhus nærmest bort abonnementene sine (og en paraply), for å bygge opp en kundegruppe. Men siden annonsemarkedet er skrumpet inn er de avhengig av salg i kiosk for å overleve, og det salget er vanskelig.

Selv synes de at de er lure. Og Monocle klarer seg bra gjennom krisa.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Tyler redesignet til og med sitt eget navn

  1. Cassanders

    hmmm
    Det er ikke kritikk av deg, men jeg fikk en nokså påtrengende følelse da jeg leste dette:

    …Så utrolig mye alvor noen mennesker klarer å legge i uvesentligheter i livet?

    …og til og med designet og ressigert fest og gøy…..jøsselandpåtrappa!

    Cassanders
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift! -That’s why we call it THE PRESENT 🙂
    Babatunde Ojatundi

  2. (som tidligere skrevet på Underskog) Jeg blir småkvalm av å lese Monocle. Det får da være måte på til elitisme og hyperforbruk. Fly på første klasse til Tokyo for å bo på luksushotell, kjøp klokke til 50k og fly deretter Singapore Airlines tilbake til Europa og gjør intervju med Kronprins Håkon om hans engasjement for den tredje verden.

  3. Sjofel

    «Jeg lurer på om man får jobb på Monocle om man er er tykk?»

    Eller om man bærer hijab? Designerhijab? Homodesignethijab?

    Jante og ganglaget. Dekadensen tjener penger mens de som virkelig betyr noe, som de Politisk Korrekte i Dagbladet, snart er out of business med mindre det statlige brystet utvider sugekvoten. Den sosialistisk trente hjernebarken henger ikke med. Hvilken urettferdighet!

  4. Meland Konsernet og Berner Gruppen, som eier Dagbladet, er to forskjellige mediekonglomerat. Viktig å påpeke forskjellen her.

  5. Tilbaketråkk: Får ikke trykket sine stygge annonser | Ulv! Ulv!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s