Sprek fireroms

Det er dårlig gjort av en som har skriving som jobb å rakke ned på eiendomsmeglernes språk. Deres spesialitet er jo tross alt ikke å skrive, men å sleske, smiske og selge hus.

Nå har det seg sånn at Meland Konsernet (TM) er på jakt etter et nytt lokale i Oslo indre øst. Konsernet er i enorm vekst, finanskrisa rammer oss ikke,  særlig er det fordelaktig at vi har fått en mindre publikasjon i Osloregionen til å betale hele  Konsern Sjefens lønn.

Så vi leser boligannonser på Finn.no.

Der finner vi «En sprek 4(5)-roms på Bjølsen/Sagene.»

Sprekt.

Hvor mange rom leilighetene faktisk har og hvor de ligger, ser sjelden ut til være sentrale opplysninger i annonsene. Meglerne er ikke matematikere heller, og derfor blir det så praktisk å kunne ta i bruk parentesene, i tilfelle de har regnet antall soverom feil, slik som denne ved foten av Ekebergåsen som er en:

Flott 2(4)-roms.

Hadde meglerne studert geografi hadde de vært lærere, så jeg synes ikke kritikken mot at de slår sammen bittesmå bydeler i Oslo er berettiget. KampenTøyen er en slik bydel. KampenGalgeberg er en annen, samt VålerengaGalgeberg. Det er ingen i Oslo kommune som registrerer dette som egne bydeler en gang, så kravene til meglernes presisjon er nok litt for høye her.

Hvor nytt eller gammelt ting er, er jo heller ikke noe man går rundt og husker. Derfor er det godt å kunne ta i bruk begrep som nyere. Nyere kjøkkeninnredning er en hendig måte å si det på.

På meglerutdanningen har de lært flere smart grep som de heldigvis gjennomfører konsekvent, nemlig forkortelsene. Det er begrenset plass på internett, og da er det best å title annonsene slik:

Flott 4-r m/utleiemul. -Garasjepl./Heis

Hadde man skrevet «Flott fireroms med utleiemulighet, garasjeplass og heis» ville tittelen gått over to linjer. Og da kommer ikke folk på visning.

Et annet sjangergrep er anførselstegnene, som hører med i enhver god boligannonse. «Midt i smørøyet» må settes i anførselstegn, ellers kan jo folk komme til å tro at det faktisk ligger et smørøye på tomta. Og det vil vel ingen ha.

Sjarmerende.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Sprek fireroms

  1. villeple

    Har brukt mye tid i det siste på å se etter hus til min Bror som skal flytte hjem fra USA. At teksten bløffer litt er så. Men bildene, de bløffer virkelig! De minste rom ser ut som ballsaler! Plenene ser parkmessige ut. Og himmelen er alltid blå! Det har blitt utrolig mange bomturer!

  2. Fantastisk bra bloggpost! Godt oppsummert og jeg synes rett og slett dette burde sendes direkte til de som bedriver utdanning av eiendomsmeglere, inkluder dette i pensum og diskuter!

  3. Jeg kunne jo vist deg mine egne bilder av en 4-r leil på Sagene og bildene i den glossy brosjyren fra megleren. Ikke helt samme greia, nei. Fikk da solgt, men de potensielle kjøperne må da ha blitt litt skuffa da de kom inn? Det ville jeg blitt. Og det enda jeg trivdes der, altså.

  4. Jeg blir ofte litt skuffa når jeg kommer inn, men er forberedt på at bildene lyver. Syns det er verre med andre forsøk på å føre folk bak lyset. I mitt borettslag har det en tid nå stått at «balkonger er planlagt» på boligannonsene. Dette er sprøyt. Balkong har vært diskutert i flere år, men ingenting er vedtatt, og det er heller ingenting som tyder på at det vil bli det med det første.

    I broderns sameie løy megleren om at det skulle komme heis der. Det var også bare løgn. Brodern satt i styret og visste jo det.

  5. Jeg er enig med deg i det! Det er jo ren svindel! De såkalte takstene kan man jo også stille spørsmål ved. Mange ganger kan man lure på om takstmannen overhode har vært der før han (jeg har aldri sett en hun) laget taksten.

  6. Sant. Og nå for tida er takstene ofte feilaktige (alt for høye) har jeg hørt, fordi de er et halvt år gamle. I dag er det et halvt år siden Lehman Brothers gikk konk i USA.

Legg igjen en kommentar

