Hijabstripping

Strippedamer sier av og til at de stripper fordi det er frigjørende og fordi de utforsker seksualiteten og slikt.

Det betyr ikke objektivt sett at det er sant.

Når det gjelder hijabdamer er det også mange som sier at de har hijab fordi det er frivillig og fordi de vil beskytte seg mot seksualiserte blikk.

Det betyr ikke nødvendigvis at det objektivt sett er sant det heller.

Jeg kom til å tenke på dette fordi kjønnsforsker Jørgen Lorentzen skriver et interessant innlegg på side 3 i Klassekampen der hans innfallsvinkel er at vi av og til glemmer at kvinner også deltar i kjønnsundertrykkende systemer.

1) Han mener DNA, 2) feminister og 3) Islamsk råd og har sviktet i hijabsaken fordi sender utydelige signaler. DNA ved å ikke skille mellom privat og offentlig. Feminsiter når de ikke ser at også kvinner er deltakere i undertrykking og at det kvinner sier ikke nødvendigvis er akseptabelt, selv når hijabkvinner lurer seg til å tro at det er et selvstendig valg. Islamsk råd når de ikke er villige til å diskutere hijab som et politisk valg basert på kvasireligiøse fortolkninger.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Hijabstripping

  1. Espen Klem

    Men hvordan takler du at damer som bruker hijab ikke gjør det av samme grunn?

  2. Om du mener at det er forskjellige grunner til at kvinner går med hijab, har jeg selvsagt helt enig i det.. Noen går med hijab fordi de er dypt religiøse andre fordi det er mote. Mange grunner.

  3. Plussover

    Samtidig er det jo også slik at mange kvinner tiltrekkes av kvinneundertrykkende, mannsjåvinistiske, dominante menn som ser på kvinner som svake som må beskyttes. Slik sett belønner jo kvinner denne typen menn og oppfordrer andre menn til samme kvinnesyn. Dette er nok også en veldig viktig og ubehagelig faktor i kvinners deltakelse i kvinneundertrykking.

  4. Noen ganger lurer jeg på om det mest undertrykkende av alt er dette likestillingshysteriet. Likestillingskampen, eller mer presist, kvinnekampen, i Norge dreier seg egentlig ikke om annet enn å tre et sett med verdier og normer nedover hodet på folk. Om det er objektivt sant om Sandra stripper fordi det er frigjørende er vel rimelig uinteressant dersom det er frigjørende for Sandra?

    For hva er egentlig undertrykking og evt diskriminering? Hva er riktig og hva er galt? Dersom det er undertrykking av kvinnen dersom en religiøs leder pålegger deg å ta på deg hijab. Hva er det da dersom en politisk leder pålegger en annen kvinne å ta den av? Når hun frivillig har tatt den på?

    For min egen del opplever jeg dette dillemmaet på følgende måte: Dersom jeg stirrer ned i utringninga på dama forran meg så er jeg en gris. Dersom jeg ikke gjør det, viser jeg henne ikke nok oppmerksomhet. Stirrer jeg, får jeg en på trynet, ser jeg en annen vei, får jeg ikkeno..

    Poenget mitt er at man alt for ofte drar inn undertrykking som et element i en hvilken som helst debatt. Er det ikke kvinnene som undertrykkes, så er det religionsfriheten eller noe helt annet. Men mindre man blir tvunget til det, så er hverken stripping eller hijab undertrykkende. Det kan derimot endre folks oppfatning av vedkommende. Noe som også skjer om man forteller omverdenen at man holder med Brann, spiller ishockey eller samler på frimerker.

    Lorentzen burde forøvrig lagt til et 4. punkt på lista si: kjønnsforskere

  5. Mina

    en vanlig leser: ditt dilemma har jeg en enkel løsning på – den heter folkeskikk. Dvs, oppfør deg som en hyggelig fyr, ikke som en dust/gammel gris.

    Leste btw en kronikk i Dagbladet om at regjeringen ikke tar religionsfriheten alvorlig. Noe sier meg at hijabdebatten ville vært mindre betent om vi kunne enes om hvilken plass religion skal ha i samfunnet. Når til og med grunnloven er «kristen», er det vanskelig å snakke om nøytralitet i staten.

Legg igjen en kommentar

