Vi vet hva du leser på nettet

Eyetrack-undersøkelser har tidligere vist at folk leser mer og lenger ned i sakene på nett enn på papir.

Nå er det kommet en ny undersøkelse med eyetracking fra Danmark, fortsatt et nett-u-land. Update (den danske journalistetterutdanningen) har gjort undersøkelsen sammen med fagforeningen 3F som vil kommunisere bedre med medlemmene sine på nettet.

Først og fremmest viste testene en afgrundsdyb forskel mellem hvordan erfarne netbrugere (som f.eks. journalister) og ikke specielt læsestærke 3F-medlemmer læser på nettet. Den erfarne netbruger formår hurtigt at overskue og skimme en webside og finde den søgte information eller link videre. Den mindre rutinerede netbruger læser mere slavisk og skal bruge meget længere tid på at bevæge sig gennem materialet.

I øvrigt var hovedresultaterne følgende:
Både svage og stærke læsere har svært ved at finde informationer, de leder efter, i traditionelle nyheds- og informationstekster. Nogle måtte sågar opgive at komme videre (såkaldte ”drop-outs”)

Kortere tekster opdelt tydeligt i afsnit hjalp alle læsere med at finde informationer på kortere tid.

Især svage læsere fokuserer fuldstændig på midterfeltet. De har svært ved at opfatte og anvende tekst, navigation m.m. i siderne.

Mange læsere bryder sig tilsyneladende ikke om at scrolle. Selvom det er tydeligt, at teksten fortsætter, leder de efter yderligere informationer i den tekst, de allerede har læst.

Billeder og billedtekster blev i høj grad set og læst.

En av konklusjonene er at artiklene skal være kortere. Jeg synes vi bør gå i motsatt retning, så lenge stoffet er bra og godt redigert, og håper de nettvante leserne er flere på Dagbladet.no enn i Danmark. Daskene mener på grunnlag av undersøkelsen at:

  • Skriftstørrelsen sættes op
  • Faktabokse flyttes ind som en integreret del af teksten i stedet for at ligge mere separat
  • Der skal være flere links i teksten
  • Venstre-navigationen droppes, og navigation samles i stedet i toppen af siden
  • Ellers har de bestemt seg for en rekke ting som vi kunne fortalt dem uten noe undersøkelse. De fleste store nettavisene har innført dette for lengst.  Men heldigvis ikke dette:

  • Nyhedsredaktør Toril Steffensen, 3F, beskrev på seminaret, hvordan Nils Ulrik Pedersens anbefalinger nu bliver «ophævet til lov» i form af redaktionelle regler for skrivestil og -formater på nettet:
  • Nyhedsartikler må højst være 200-300 ord lange (hvilket giver en maksimal læsetid på ét minut)
  • 1 kommentar

    Filed under Uncategorized

    One response to “Vi vet hva du leser på nettet

    1. Hei Astrid,

      jeg dumpet innom siden din naa gjennom litt tilfeldig surfing, og legger merke til at du gir filmen Slumdog Millionaire en fem pluss. Jeg bor for tida i India, og hadde en skikkelig ambivalent foelelse etter aa ha sett filmen her. Skrev et bloginnlegg om det, som du kan lese her hvis du vil:
      http://blog.tf.uio.no/jensbg/2009/03/08/slumdog-reality/

      Og hvis du vil lese litt mer om kritikken filmen faar her i India, anbefaler jeg denne:
      http://rsajan.wordpress.com/2009/03/03/arundhati-roy-on-slumdog-millionaire/

      Fin blogg, forresten!

      Vennlig hilsen Jens

    Legg igjen en kommentar

    Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

    WordPress.com-logo

    Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

    Twitter picture

    Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

    Facebookbilde

    Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

    Google+ photo

    Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

    Kobler til %s