Nyhet! Noen skriver noe fint om Dagbladet

960x1

Merk: Satirefri kommentar.(tm)

Jeg jobber i Dagbladet, og vet at de største kritikerne av Dagbladet finnes i nettopp Dagbladet. I gamle dager satt de og klagde på røykerommet. Om de kunne fått bestemme! Av og til er jeg en av gjengen selv, av og til er jeg medlem i The Real IRA.  Men det finnes også dager jeg med i Sinn Fein.

I dag er jeg det.

Dagbladet har lagt om designet i dag, en liten omlegging har vår flinke sjefredaktør kalt det.

Dagbladets beste folk, samt noen innleide, har sittet i det gale professor-kontoret oppe i åttende  etasje de siste månedene. De har flyttet lederne bakerst, fått inn flere nye spalter og skribenter, lagt tv-programmet i midten, flyttet været og allerede på side 2 er det en stor nyhetssak over to sider.

Samtidig med dette har Dagbladet jobbet med nytt design på Fredag og Søndag, den siste kommer i morra. Det har vært hektisk, det har vært tekniske problemer og det har vært en del som har gått for fort. Men jeg synes det er blitt veldig fint!

Jeg jobber jo på nettet, og har verken design- eller papirekspertise, men i Meland Konsernet synes vi debattsidene ligner litt på Guardians. Det er jo ingen diger omlegging, men det er blitt tydeligere at avisa satser på kultur- og debatt. Det ser også ut som det er blitt flere lengre, skikkelige saker, og det er mange, små, snertne designgrep strødd utover.

Hva er interessant med at en Dagbladet-ansatt bruker bloggen sin til å skryte av avisa si, spør du kanskje. Ikke så mye.  Jeg er selvsagt ikke til å stole på, på ingen måte objektiv. Hadde jeg ikke likt avisa hadde jeg nok ikke vært komfortabel med å blogge om det, da ville jeg heller holdt kjeft.

Jeg fikk likevel litt lyst til å si noe plutselig, da jeg så noen som twitret om at det ikke hjelper å sminke hora for Dagbladet. Slikt kritikk er jeg selvsagt vant til, av og til enig i, men i dag er jeg ikke det.

Det er så mye Dagblad-kritikk.  Det er da også hyggelig at folk er opptatt av Dagbladet, men hva med å ta for seg NA24, Klar Tale, Tabloid eller Himmelblå i et par dager?

Jeg var allerede i dårlig stemning da jeg gikk inn for å lese innlegget på bloggen til min gamle DB-sjef Helge Øgrim. Jeg forventet slakt, slik som da Journalisten anmeldte nye Fredag for en uke siden. Gamle Dagbladet-ansatte pleier jo å være mest kritiske.

Men jaggu, jeg tok feil, Helge liker det, og skriver:

– Jeg syns det er litt fint.

Jeg anbefaler blogginnlegget hans, men kan forsikre alle Dagbladet-kritikere om at jeg sikkert av og til havner i Continuity IRA igjen, og er så enig, så enig om at et eller annet oppslag er dårlig. Men i dag syns jeg avisa har fått til en del fine ting på kort tid, og jeg  ser fram til enda større omlegginger.

Det er selvsagt helt i orden at man mener noe helt annet. Jeg har nok tenkt eller hørt det samme før.

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Nyhet! Noen skriver noe fint om Dagbladet

  1. Jeg liker det jeg også, heretter blir det å begynne bakfra når jeg leser Dagbla, akkurat som i gamle dager, men da var det fordi sporten var bakerst i lokalavisa. Nå vil jeg heller ha Marie Simonsen enn siste nytt fra Premier League.

  2. Innlegget ditt fikk meg til å få litt lyst til å se hva redesignet hadde gjort med en avis jeg i årevis hadde et nært forhold til, og jeg vurderte å kjøpe Dagbladet. Men så, mens jeg sto i dusjen, ringte det på døren. Det var unge gutter som for tredje søndag på rad trosset vårt «Dørselgere uønsket”-skilt, og våre tidligere oppfordringer om å ikke ringe på hos oss, og ville pushe Dagbladet på oss.

    Så nå tror jeg heller jeg velger å ikke gi Dagbladet noen av pengene mine.

  3. Har dere dørselgere så sent på dagen der du bor?

  4. Har dere dørselgere så sent på dagen der du bor?

  5. Jeg syns også det er litt fin. Og jeg har aldri jobbet i Dagbladet.

  6. Helt okay, selv om BT fremdeles ruler på design. Pass på så du ikke får føle foten!

  7. De ringte vel på litt før kl. 11, mener jeg å huske. Jeg synes selv det er tidlig nok å ringe på hos folk på søndagen, jeg. Når begynner de å ringe på?

  8. Historien om Dagbladets undergang har jo nesten nådd mytiske proporsjoner. Jeg blir faktisk positivt overrasket nesten hver gang jeg kjøper avisa.

    (Det skal sies at førstesiden ofte hjelper bra til med å dempe forventningene den og).

  9. Jeg liker. Jeg liker følelsen av at det er nyheter rett på i starten av avisa og følelsen av at det er massevis av meninger å få bakerst, det oppleves som det er fler meninger, selv om jeg tror de bare er samlet på et sted.

    Dessuten liker jeg at nettsida er blitt voldsommere, jeg liker f.eks de svarte boksene som jeg ser mange ikke liker.

    Jeg liker at jeg kan klikke meg inn for å sjekke kultur og magasinet og det gjør at jeg kikker oftere på db enn på vg (men sånn har det jo vært lenge).

    Jeg er direkte fan av den måten dere eksperimenterer med nettet på med lyd rett inn i artikkel (Pirate Bay) og twitter og google-map.

    Må jeg skrive noe negativt etter denne hyllesten. Ja det må jeg. Jeg skulle ønske dere skrev mer om kjendiser jeg bryr meg om.

  10. Jeg henger meg på, og syns også det er fint. Hehe.

  11. Barabas

    Vil bare si kudos itl Dagbladet for ny stil. Jeg synes den fungerer bra. Dog må jeg innrømme at som fast leser av side 2+3 i dagbladet har det vært rart og at jeg ikke leser de tilsvarende kommentarene like ofte nå som før. Men jeg synes det er en ryddigere avis som er lettere tilgjengelig.

    Av nyhetsstoffet så liker jeg at det er lagt inn ‘små’ nyheter – føler jeg får mer ut av det selv om det ikke er mye informasjon som blir gitt virker det nok til å ha et overblikk.

    Jeg kan bare komme med et generelt hjertesukk om at jeg har et inntrykk av at Dagbladet kommer med lite nyheter som ikke er hentet enten fra nyhetsbyråer, stortinget eller som er kjendis/livsstilsstoff.

    Der har Aftenposten hatt ett par gode saker i det siste – f.eks. søkelyset på veistandard og veifinansiering (og jeg holder til på den venstresiden som vanligvis driter i veier) og (igjen) mangelfull alderstesting av enslige mindreårige asylsøkere. Jeg skulle ønske at det virket som at Dagbladet brukte like mye penger på nyhetsjournalistikk utenfor allfarvei som man bruker på livsstilsnyheter (som magasinet og fredagsbilaget).

    Sorry for hjertesukket, det er vel litt for åpenbart, vil igjen si at det nye designet av Dagbladet virker spennende og at du har god grunn for å fornøyd med det.

    Og Dagbladet forblir ‘min’ avis.

Legg igjen en kommentar

