Trenger gode big talk-tips

Det er vanlig å si at man hater small talk. Det er lov å være dårlig i small talk, og det er morsomt å gjøre narr av samtaler om at det blåser på toppene og den varmeste vinteren i manns minne. Overflatisk vissvass!

Men er det ikke small talk vi driver med nesten hele tida?

I dag står det i Dagbladet at man ikke skal fortelle kollegene sine om den vanskelige skilsmissen under fredagspilsen. I årevis har vi gjort narr av den gode samtalen til kronprinsparet.

Så hva blir igjen da?

Jeg var på fest i går med folk jeg ikke kjente og tenkte litt på hva alternativet til den utskjelte small talken kunne være. Kan jeg starte slik?

Hei, Astrid (29) her, du var Gunnar? Hyggelig å hilse på. Hvordan stiller du deg til New Public Management, for eller imot?

Trude? Så koselig! Tror du det dreier seg om et stockholmsyndrom i Pirate Bay-saken?

Kanskje samtalene kunne vært artigere om det ikke var nødvendig å være så høflig. Hva med frekk small talk, et nytt forretningskonsept?

At det blåser på toppene sier du? Ja, hæhæ, det har du jaggu rett i, i alle fall på toppen din.

Eventuelt kan man bare henge med gamle kjente. Og satse på sladder.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Trenger gode big talk-tips

  1. Det enkle er ofte det beste. Som den klassiske: hvordan har du det? Egentlig…?

  2. Er det da fare for å havne i den kategorien Magasinets ekspert advarer mot i dag, altså at man ikke skal snakke om den vanskelige skilsmissen i fylla?

    Kan det være at det som var ment som big talk blir small talk?

    Jeg er nå så usikker at jeg har bestemt meg for å gå for helt trygge munnhell og ordtak framover.

  3. Du har aldri spurt meg om jeg egentlig innerst inne bare er en redd liten jente, Meland! Og da snakker vi år med fredagspils. Jeg er ikke sint. Jeg er bare veldig, veldig skuffet.

  4. Sjofel

    Sunnmøringen og Nordmøringen.

    Så søtt.

Legg igjen en kommentar

