Islam hadde en flink rockegitarist – KORDUSYN!*

USA er delvis tuftet på islam og arabisk kultur, skriver Jonathan Curiel i sin nye bok Al’america, som Bjørn Gabrielsen har interessant omtale av på side 59 i dagens DN (bare tilgjengelig på nett via e-avisen til DN, du må ha innlogging.)

I boka, som jeg  selvsagt ikke har lest (for et mas!), er det samlet historier om geniale, arabiske vitenskapsmenn, om tvillingtårnene som symboliserte to minareter, at kremmerhuset ble oppfunnet av en syrer, sufier påvirket Ralph Waldo Emerson, en arabiskamerikaner fremførte surfgitaråpningen på Pulp Fiction, The Doors var inspirert av arabisk musikk osv.

Morsomme fakta altså, men anmeldelsen tyder på at det er noe anstrengt over eksemplene som skal vise hvor sterkt arabisk kultur har preget USA.

Slikt syns jeg stadig jeg ser i velmente artikler om lignende tema om hvor bra/sjåvinistisk en kultur er.

Anmeldelsen fikk meg til å tenke på den morsomme og interessante trilogien til Stian Bromark og Dag Herbjørnsrud hvor de kritiserer fremherskende verdensbilder.

I boka deres «Norge – et lite stykke verdenshistorie«, er prosjektet å vise at vårt bilde av norsk kultur ikke er så bra som vi tror, tvert om sauset inn i nasjonalromantisk historieskrivning og myter hvor minoritetskultur er utelatt.  Mye rett der.

Det kan likevel virke som både den nye boka om det islamske USA og den gamle om Norge prøver på det samme, å presse inn alle fakta slik at de passer med hypotesen.

For Herbjørnsrud og Bromark gjaldt det for eksempel avsløringen om at Kardemomme by ikke er så erkenorsk som vi trodde. Inspirasjonen er hentet i Fez i Marokko.  (Sjokk. Det er palmer på omslaget.)

At kakaobønnene til det vi trodde var erkenorsk Melkesjokolade ikke dyrkes i Norge, var heller ingen hakeslepp-avsløring.

Som så mye annet blir melkesjokolade til ved en miks. Men det videreformidles av og til slike forenklede pussigheter når man vil overbevise om en atskilt kulturs uovertruffenhet/tilbakeliggenhet etc.

Det er sikkert slik at mange føler det er på sin plass nå, til og med nødvendig, å fremholde muslimsk kulturs gode sider, siden islam stadig blir kritisert som bakstreversk og utviklingshemmende.

Men faktaene passer ikke alltid, og av og til er de til og med litt stusseliggjørende. Har vi dumpet over en klassisk bjørnetjeneste, igjen?

En arkitekt inspirert av Mekka. Tja. Dette minner meg om måten man snakker til barn til. Det er som den irriterende de Lillos-sangen som går på radioen nå, Flink. FlinkFLINKFLINK! En arabiskamerikanere som spiller riff i kule rockelåter. Ehem. (Neida, jeg har ikke lest boka.)

Også Herbjørnsrud og Bromark er opptatt av islam, de skrev også om tvillingtårnenes arkitekt som var fascinert av Midtøsten (selv om han på samme reise hadde sett Taj Maha!l), og at WTC var en hyllest til Kabaen i Mekka.

Det sier ikke masse om hvor genial, uovertruffen islamsk kultur er dette heller, men jeg liker bedre eksempelet med at islamske fremstående lærde digget Darwins evolusjonsteori. De var i så måte langt foran de kristne apesatire-tegnende kritikerne av evolusjonsterorien i Europa.

Poenget er: Selvsagt har muslimske kulturer hatt geniale vitenskapsfolk, var det noen som betvilte det? Klart arabisk kunst og arkitektur har inspirert kunstnere og husbyggere over hele verden. Også videre.

Folk har heldigvis reist over hele verden til alle tider, de har innvandret til nye områder så langt tilbake vi kan se, vi har gitt hverandre ny teknologi og kunnskap. Og selvsagt har ulike kulturer hatt sine opp og nedturer.

Så isolerte kateogorier som her gir kanskje ikke mening å operere med, om det ikke er polemiske pamfletter man skal skrive. I virkeligheten har vel ulike folk påvirket hverandre mye mer enn å opptrådt isolert.

Kristne korstogsfarere allierte seg stadig med muslimer og omvendt. Det var lurt å ha de beste på laget, og lagene er vel ikke alltid så ensartede og står vel ikke så steilt mot hverandre som vi tror?

*KORDUSYN = Sunnmørsk for noe sånt som «nå står ikke verden til påske». Et annet folkeslag som skal skjæres over en kam.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Islam hadde en flink rockegitarist – KORDUSYN!*

  1. Det blir mye anstrengt over sånne «men se så flinke muslimene har vært da!»-fremstillinger. Og nedlatende – jeg tror verdens muslimer er stolte over helt andre kulturelle bidrag enn å ha inspirert diverse vestlig popkultur og litt av formen på et hus.

    Men .. ideene bak disse prosjektene (som f.eks. i bøkene til Herbjørnsrud og Bromark du nevner) er jeg helt enig i:
    – De rene, klart adskilte nasjonalkulturene er en myte. De ble skapt.
    – Vestlige har vært lite interessert i å høre om hvordan våre kulturer har påvirket og blitt påvirket av andre deler av verden, og mye av dette henger igjen fremdeles.
    – Vi er generelt ikke spesielt interessert i hva folk har drevet med utenfor Europa opp gjennom historien, så fremt det ikke har involvert europeere. Da får man et merkelig bilde av verden. Og boken du skriver om her motvirker vel egentlig ikke det bildet – den beholder jo fremdeles fokuset på amerikansk kultur.

  2. Taxi-sjaføren

    Fes inspirasjon for Kardemomme by? Du finner hverken palmer eller laid-back stemning i Fes. I Essaouira derrimot, der finner du enkelte palmer og masse kule folk. Og byen er jo en gjennganger hos Egner, det er den samme byen kaptein Sorte Bill røva i 1418. Forøvrig holdt Jimmi Hendrix til der blant annet. Og a propos musikk, ingenting likner mer på musikken til the doors en musikken fra Sør-Marokko. Etter å ha vært gjest på et bryllup sør for Souss begynte jeg å like the Doors.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s