Meland-Konsernet nuller bok (nei, vi har ikke lest den denne gangen heller)

Trond Giske har vært redaktør for boka «Mangfold eller enfold – 21 stemmer om kultur i vår tid» hvor blant annet folk «som vet hvor skoen trykker» skriver at  folk ikke har røtter men føtter. Forlaget skriver at boka er både tankevekkende og oppdatert, og det er klart at de er fryktelig stolte over tittelen. Enfold du liksom, hihihih!

Lansering var 25. mai. Boka har ikke fått så mye oppmerksomhet. I Dag og Tid på fredag fikk den faktisk en ganske god anmeldelse. Hør bare:

Og når Unni Wikan viser til eit motto eg held for å vere mitt eige, «mennesket har føter, ikkje røter», men minner om at mange kvinner slett ikkje får høve til å bruke føtene sine, bundne opp som dei er, i tradisjonar med lange røter attover i kulturar dei ikkje får rådvelde
over – ja, då skjemmest eg såpass over det eg ikkje har tenkt skikkeleg over, at eg veit eg kjem til å grave meir i spørsmålet
ved høve. Jau, d’er meir ved denne boka enn ein fyrst ser – her er nokre opningar til nye tankar.

Etter god erfaring med å nulle Jonas Gahr Støres bok nuller vi Giske sin også, og dessuten alle kommende bøker fra sittende statsråder. Vi har tro på at å gå av først hjelper på det littærere nivået.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Meland-Konsernet nuller bok (nei, vi har ikke lest den denne gangen heller)

  1. Cassanders

    Så kommenterer jeg ytterligere på en bok du ikke har lest og har nullet, og som jeg heller ikke har lest, og heller neppe kommer til å lese🙂

    Det kan jo tenkes at jeg misforstår TG’s intensjoner, men jeg oppfatter tittelen som en kommentar til debatten om det flerkulturelle samfunnet.
    Tittelen kan leses i hvert fall på to plan:
    Det praktisk politiske/forvaltningsmessige: Slik verden er blitt og ser ut til å bli fremover er innvandringen «kommet for å bli» og vi kan egentlig gjøre lite for å regulere den (Dessuten er vi bundet av internasjonale konvensjoner, osv osv).

    Men ført og fremst er utsagnet normativt.
    Vår «norskhet» regnes som kjedelig, innesluttet og blodfattig. Migrasjoner tilfører oss nye impulser og beriker oss.

    Men jeg skulle gjerne vite om TG og hans likesinnede noen gang har reflektert over en helt grunnleggende forutsetning for hans utopi:
    HVORDAN har andre kulturer blitt anderledes? Svaret (på det retoriske spørsmålet) er : GJENNOM EN GRAD AV ISOLASJON. På mange måter er den grunnleggende forutsetningen for multikulturalisme faktisk en negasjon av seg selv. Uten å fatte sammenhengen er de likevel i stand til å evaluere. Særpreget kultur (=følgene av isolasjon) «hos de andre» er bra (fordi det tilbyr oss anderledeshet), «Norskhet»(=følgene av islolasjon) hos oss er ikke bra, fordi det er…….. kjedelig?
    Jeg vet jo ikke helt hva TG egentlig mener med «Enfold» (i debatter på nettet har jeg sett andre henvis til lusekofter, nisseluer, geitost, og Tideman og Gude….og Grandiosa).

    Men det kunne være fristende å minne ham på at noen av de kvalitetene som resten av verden beundrer i det norske samfunnet: EGALITET og likestilling. Disse kvalitetene har en del forutsetninger OG en historie. De har ikke kommet rekende på en fjøl.
    Meningseliten i sentrum og AP+SV ser ut til å inbille seg at motvilje mot den politikken som nå føres først og fremst springer ut fra Bærum og Oslo Ø.
    Det virker som det er svært få som har fundert på om det faktisk er en bred folkelig følelse av at arven etter Gerhardsen og Bratteli nå skusles bort.

    Det skal bli interessant å følge valgkampen i sommer og høst.

    Cassanders
    In Cod we trust

Legg igjen en kommentar

