Tar betalt på nett

ugen

Danskene har alltid hengt etter på nett, men betaling på nett er de tidlig ute med.

På fredag lanserte Berlingske Media nettmagasinet Ugen. Det koster 19 kroner per utgave, eller 49 per måned.

De lover journalistikk som ikke finnes andre steder, og til å lese dette må brukerne laste ned programmet Adobe Air. Du kan dermed lese Ugen både online og offline.

Man kan lese tre artikler gratis for å få et inntrykk av Ugen, og det har jeg gjort.  Innholdet de viser fram er en kommentar som er kritisk til det i Danmark mye omtalte forslaget om å gi innvandrere som reiser tilbake til opprinnelseslandet opp til 100 000 kroner.  Dernest har de en sitatsak fra Guardian som handler om å redde verden ved å plante trær i Sahara. Den siste artikkelen har tittelen «Influenzaen har kommet».

Ingenting her som frister til å kjøpe resten altså, for Ugens skyld får vi håpe at de har spart de beste artiklene sine til de som betaler. De har 60 – 80 artikler hver uke.

Måten å lese på er ok. Man må bla flere ganger for å få lest hele artikkelen, utseende ligner litt på en bokside i Kindle. Det er nesten ingen bilder, overhodet ingen nettfunksjonalitet ser ut til å være tatt i bruk. Det er ikke en eneste lenke her. Det ser ut til at de har laget en papiravis på nett, bare uten bilder.

Det er lett å orientere seg og registrere seg, betaling virker også enkelt, men jeg fikk ikke lyst til å kjøpe tilgang, så jeg vet ikke hvordan hele Ugen ser ut. 19 kroner er overkommelig, men jeg vet ikke hvorfor jeg skal laste ned, registrere meg og betale når jeg har så mange bra papiraviser å lese. Hvorfor lage en papiravis på nett når man kan lese dem mer behagelig på papir?

Kan hende kan noen papiraviser forlenge forretningsideen sin på nett, men jeg tror bare det vil lykkes dem som har et godt merkenavn eller et unikt stofftilbud. Jeg kunne for eksempel kjøpt Weekendavisen og lest avisa på denne måten. Jeg vet ikke hvor stoffet til Ugen kommer fra. Selv sier de:

UGEN hedder den nye satsning, der komprimerer ugens begivenheder i et elektronisk magasin, som udkommer hver fredag.

Vi har valgt et enkelt design, der skiller sig ud fra andre sider på nettet. UGEN er ikke et website, men et magasinprodukt, der tager webmediet alvorligt,« siger Lisbeth Knudsen.

Det hun tenker på når hun sier at de tar webmediet alvorlig må være noe sånt som at de har hentet inn «blogs» i magasinet sitt (… djisess). Britiske The Week er forbildet .

For danskene dreier det seg kanskje mest om å teste ut forskjellige betalingsløsninger på nett. Berlingske varsler at de lanserer seks nye betalprodukter på nett innen kort tid.  Da skal vi betale blant annet for næringslivstoff og en «videnbutikk».

I Berlingske vil de i tillegg sperre Google ute, de mener som Murdoch at Google stjeler stoffet deres. I nettverdenen vil man både  søkeoptimalisere og lukke for Google for tiden. 2010 blir spennende.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Tar betalt på nett

  1. Kære Astrid
    Tak fordi du gad bruge tid på at kigge på vores nye digitale magasin UGEN. Ville dog ønske, at du var gået videre end gratisversionen og beklager, at vi ikke har valgt tre historier, der sælger os bedre (det vil vi prøve at gøre bedre i næste uge). UGEN er IKKE en avis på nettet. Du finder ikke stoffet gratis på nettet. Alt i UGEN er kun skrevet til UGEN. Det er et magasin, der giver overblik over de vigtigste begivenheder i ugen (her vil du kunne finde noget af indholdet spredt ud over mange digitale medier, hvis du har tid til det) og en række klummer fra journalister på tværs af vores medier.
    Så vi bruger en masse tid på at finde de vigtige pointer i de begivenheder, der er, og servere dem for brugerne i et lækkert og kort format. Så det er en slags journalistisk service. Der er også masser af store billeder i billedsserien. Ikke bare tekst.
    Og ja, vi forsøger at finde nye forretningsmodeller for journalistisk indhold på nettet, da vi ikke tror at vi fremover udelukkende kan leve af reklamer. Det er jo sådan, at folk gerne vil have løn for det, de laver. Også alle dem, der kræver at alt indhold skal være gratis. De arbejder jo ikke selv gratis.
    Håber at høre fra dig igen en anden gang og takker igen.
    De bedste hilsener
    Pernille

  2. Hei Pernille og takk for at du bidrar på bloggen!

    Jeg er også interessert i alle mulige betalingsløsninger som kan fungere på nettet. Som nettjournalist ser jeg jo at 2010 blir en utfordring.

    Jeg tviler litt på at prosjekter som Ugen kan sikre inntektene, men nå har jeg som kjent bare lest en bitteliten del av stoffet.

    Interessant å høre at alt stoffet til Ugen er egenskrevet for magasinet, det tror jeg gjør det mer attraktivt. Om profilerte danske journalister og kommentatorer skriver i Ugen, kan nok det trekke noen lesere. Men for at folk skal kjøpe trengs unike artikler som ikke finnes lett tilgjengelig andre steder.

    Det finnes mange gode løsninger for å oppdatere seg på hva som har skjedd i løpet av uken. Jeg sverger til Weekendavisen, etter mitt syn den beste danske avisen, bedre enn noen norske. Om dere kunne fjernet den ubrukelige e-avis-løsningen Weekendavisen har i dag (man trenger Valium for å orke å navigere) tror jeg kanskje folk ville kjøpt det i Adobe Air-løsning. Ikke de helt store massene, men noen.

    Jeg har som du helt riktig sier bare sett på tre saker i Ugen, det er jo alt for lite. Det blir spennende å følge med videre. Jeg er spent på om dere selger, og jeg ønsker dere all mulig hell og lykke!

    Astrid

  3. Peter Walseth

    Personlig har jeg ikke tro på slike konsepter. Jeg tror ikke forbrukere som er vant til å få nyheter uten å betale for det vil velge å abonere å noe slikt,
    men kanskje tar jeg feil.

  4. Tilbaketråkk: Betalingsavis nedlagt « Astrid Meland

Legg igjen en kommentar

