Tabloidsakene vi liker

Det er så lett å rakke ned tabloide avissaker, lettbente historier om kjendiser og dyr og bisarr krim i rare land.

Det er mer sjelden å høre folk si at en sak var bra – annet enn internt selvsagt, der det ofte er snakk om nok en «gnistrende sak».

Jeg liker de tabloide sakene. Hvilke?

Jeg synes det er morsomt å lese grundige, vittige, sjokkerende, halsbrekkende saker om ganske uviktige ting. Jeg er kjempelei av tabloidmoralisering. Kjøp Foreign Policy og hold kjeft. Det er miksen jeg liker. Den mye omtalte Dagbaldet-schizofrenien er jo genial. Den burde fått en diagnose med artigere fortegn.  Bipolar? Manisk depressiv?

Kanskje det hadde vært morsomt om folk sa mer om det de liker om vi først skal snakke om norske medier?

Akkurat nå, for eksempel, liker jeg å lese de detaljerte sakene om for eksempel Tiger Woods. Det er sikkert mange som er provosert over dekningen av hans bilkjøring etc, men jeg liker det.  Jeg elsker ulv i Oslo, særlig om det stemmer. Dyrehistorier i det hele tatt, jeg holder rundt PC’en. Romantiske tåreperser liker jeg også.

Når jeg skriver saker selv liker jeg det når jeg får til å lage en grundig sak som mange leser, helst med en vinkel av det mer tabloide slaget. Jeg innser at folk blir skuffet av og til, men jeg er det ikke ok å friste folk inn i stoff jeg synes er interessant?

Det jeg ikke liker av tabloidjournalistikken er når journalister later som om ting er sant og riktig for å lage en tabloidsak, når det ofte åpenbart er usant, strukket for langt, veldig kynisk. Jeg er etter hvert blitt en trenet leser som klare å la være å klikke meg inn på de mest fristende sakene som jeg vet er strukket for langt i vinklingen.

(PS: Angående bisarr krim i andre land. Det er av og til verdt å lese. I det virkelig ille landet Usbekistan blir fanger kokt og drept. Det kan høres ut som bisarro krimoppspinn, men det er altså slik myndighetene behandler opposisjonelle i dette landet. )

Flere som liker noe slikt? Jeg vil gjerne høre.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Tabloidsakene vi liker

  1. Nei, jeg liker IKKE at fanger blir kokt og drept. Utover det har jeg muligens litt lite jeg skal ha sagt hva det tabloide angår …

  2. Leser du aviser? Jeg er miljøskadd etter 10 år i tabloidhelvete, så jeg kan ikke være for sikker på at mine egne vurderinger er riktige. Det har ført til bra ting og. Jeg er nesten ikke fristet av se og hør i det hele tatt lenger.

  3. albus

    Nesten alltid givende å lese om dyr – og ekstra bra dersom det er en grundig artikkel à la den om smerte hos tifotkreps. (Dyrevernernes syn støttes forøvrig av nyere forskning.)

  4. flimra

    Jeg blir alltid glad når du har lest en interessant bok som jeg ikke har tid til å lese, men som jeg nesten føler jeg har lest etter artikkelen din. Tabloide blikk på historien, usynlige sos.strategier eller kulturfenomen er også gull. Skal lese noe seriøst så kan jeg ta opp alle de utgavene av Le monde diplo som jeg aldri får lest. Må si opp abm før regnskogen går tom.

Legg igjen en kommentar

