Nyhetsroundup

Jepp, så er uka slutt, Meland-bloggen tar på seg ansvaret for å oppsummere ukas viktigste saker. (Lørdager og søndager i desember gjelder ikke som ekte dager, da det bare er julebord og gavehandling).

Denne uka har vært preget av en eneste stor sak.

Tatam! Journalisten.nos sak om den nye Facebookgruppa til Trond Andresen, Klassekampenskribent og amanuensis på NTNU, langt til venstre i det politiske landskapet («anarko-kommunist» kaller han seg på Facebook). Dette er mannen som tidligere i år skrev en rasistisk kommentar om jødene og deres degenererte psyke.

Gruppa heter Vi som bryr oss om avisa Klassekampen, oversatt: Vi som synes Klassekampen er elendig (bortsett fra det vi selv skriver).

Her kan man altså, på tampen av 2009, se sekterismen på ytterste venstrefløy i full blomst, 30 år etter at den blomstret av første gang. Det er fryktelig underholdende. FRYKTELIG! Det handler altså igjen om at folk som står nærmest hverandre politisk i det norske landskapet, finner det lurest å krangle med hverandre, heller enn høyresida, for eksempel.

Innleggene i «bry seg om» avisa-gruppa har gått med på å påpeke at Klassekampen er for langt til høyre, de støttet ikke akademisk boikott av Israel, var for lite avvisende mot EU, for lite opptatt av klasse, altså «ultrareaksjonære». Gruppa har fått 250 medlemmer, og Klassekampens redaktør Braanen har advart medarbeiderne om å delta i gruppa.

Braanen grunngir dette med at Andresen driver med «kritisisme«, et ord han må ha med seg fra sin egen AKP-tid, og som også får fram den fnisete nostalgien.Begge sider i denne striden bidrar! Takk til alle.

Morsomme utdrag fra Facebookgruppa:

Trond Andresen En illustrasjon på hvor journalisten(e) bak EØS-oppslaget har hjertet sitt er at Norges nåværende forhold til EU omtales som «utenforskap». Dette er et nedlatende uttrykk som er funnet opp av EU-tilhengere og brukes mye av dem, spesielt i polemiske sammenhenger. Uttrykket bør ikke brukes i KK.

Martin Eggen En del tekster, blant annet på side to, er rett som det er behagelig, for eksempel skriver Trond Andresen alltid spennende ting.

Trond Andresen Klassekampen har også et eget leserforum på sitt nettsted, som jeg for min del har gitt opp (..) det har aldri tatt av fordi avisas ledelse boikotter det ved ikke å svare på innlegg og ved ikke å omtale det i avisa. Så derfor har jeg starta dette forumet.

Ingvar Tølløv Skjerve Ooookei.. Trodde overskriften «Vi som bryr oss om Klassekampen» var alvorlig ment. Skønner nå at det som er ment er «vi som synes Klassekampen skriver for lite om det vi er opptatt, slipper til for mange som ikke er 100% enig med oss og derfor trenger et sted å spy ut edder, galle og sarkasmer over redaktøren og journalistene.» Dette formodentlig fordi det er slik vi kan gjøre KK til en avis mer etter vår smak- alt basert på de pedagogiske prinsippene til Gordon Ramsey. Lykke til, men dette får bli uten meg!

Trond Andresen når kritikk begrunnes er den sjølsagt bare sunn for ei avis.

Lillibeth Lunde (…) synes jeg KK viser en gradvis men ganske tydelig dreining vekk fra formålsparagrafen. Kan vi snu den?

Bjørgulv Braanen Denne gruppa heter «Vi som bryr oss om avisa Klassekampen». Problemet er bare at hvis Trond Andresen får det som han vil, er det ikke lenger noen avis å være glad i. Hans tese er at dess mer hardtslående kritikk avisa og dens medarbeidere får, dess bedre blir avisa. Jeg tror derimot positivitet rundt avisa er enormt vi…ktig, og at en av grunnene til at vi nå har framgang er at vi har klart å kvitte oss de mest kritisistiske baksetesjåførene som hele tida skulle ha en hånd på rattet, spesielt i farlige situasjoner. Vi er selvfølgelig åpne for kontstruktiv kritikk og debatt, men den evig surmulende og kritisistiske stilen, for øvrig et ektefødt barn av de verste sidene ved ml-tradisjonen, er fullstendig ødeleggende. Andresen har en gang før (1997) lykkes med å jakte ned redaksjonen. Det førte som kjent til at avisa gikk inn i sin verste krise noensinne. Ikke la det skje igjen!
Wenche Blomberg Dette er vel dagens…. redaktøren oppfordrer til BOYKOTT av denne gruppa («isoleringsstrategi») fordi det kanskje kan komme kritikk her, men går IMOT akademisk/kulturell boykott av israelske institusjoner. Angstbitersk.

Trond Andresen (etter at flere KK-journalister meldte seg ut av gruppa): Journalister slutter rekkene når noen tar til orde for organisert leser-diskusjon rundt det de gjør. I dette tilfellet betyr det å følge Braanens forslag om «isoleringsstrategi».

Wenche Blomberg Boykott: En ting er å dekke kontroversen rundt saken. Noe annet er å stikke ned Palestinasolidariteten bakfra på lederplass. Revolusjonært, my foot.

Nils Amund Raknerud Ærlig talt, Bjørgulv. Det er jo ditt utkjør som er konspiratorisk nå. Du tar opp gammalt grums, reduserer ikke-ansatte Klassekampen-sympatisører med kritisk sans til baksetesjåfører, gir staben tilnærmet munnkurv og tillegger initiativtageren skumle motiver. Jeg vet ikke alt som foregår i dypet av Trond Andresens sjel,… men ser på formålsparagrafen til Facebookgruppa. For en tid tilbake ga jeg, i andre fora, uttrykk for at jeg syntes Trond oppførte seg temmelig uspiselig kritisistisk. Men jeg husker også jeg var imponert om din saklighet dengang, Bjørulv, da du påpekte at Trond skrev gode innlegg i avisas spalter. Du skilte person og sak.

Bjørgulv Braanen Konspiratorisk? Jeg kjenner Trond Andresens stil gjennom 14 år. Jeg har ikke noe imot hans politiske standpunkter, og han er da også side 2-kommentator i Klassekampen, men når det gjelder å drive debattforum om avisa Klassekampen, er han notorisk negativ, kritisistisk og surmaget. Beklager!

Lillibeth Lunde (etter at en ansatt meldte seg ut): Servil holdning. Også du som skriver så flotte ting…

Her er mer som er mye morsommere enn Skavlan i kveld:

Trond Andresen svarer i Journalisten. Han har nå trukket seg som administrator av gruppa for å hindre personfokuset på ham.

Lillibeth Lunde er svært forbannet over oppslaget i Journalisten. Hun skriver blant annet:

Fakta i saken er at flere av Klassekampens lesere, skribenter og aksjonærer i lengre tid har kjent og uttrykt irritasjon og bekymring over avisas utvikling, prioritering av saker og endring av klasseperspektivet, og ikke minst en del av redaktørens holdninger uttrykt i lederen, noe mange av oss mener er i strid med avisas formålsparagraf. Disse reaksjonene har i stor grad kommet fram på Facebook.

Etter at AKP i praksis falt sammen har de gjenværende medlemmene hatt stor tro på internett og revolusjonskraften i det. Det har ført til at AKP har masse stoff på nettsidene. De har også fått til litt på internett, blant annet  i 1997, da Andresen var med å få redaktøren i KK sparket gjennom opprettelsen av KK-forum på nett. (Dette bestrider han og de ca. tre meningsfellene hans).

Et eller annet sted på Facebook skriver Trond Andresen at det er bedre å svømme motstrøms enn medstrøms. Jeg tror det går an å svømme medstrøms så lenge man har 3 – 4 venner. Hadde man diskutert mer med folk man ikke var helt enig med hadde man aldri funnet på å skrive rasistiske kommentarer om jøder.

PS: Hos Tjen folket fant jeg definisjonen av kritisime.

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Nyhetsroundup

  1. Olds69

    Sukk

    Er det mulig å sende Andresen opp til Dragvoll?
    Han passer mye bedre sammen med andre svemlinger på sos-ant/annet svada enn på NTH

    Hadde han i Reg.Tek og det er ikke noe jeg lengter tilbake til…

    Olds69

  2. Olds69

    BTW:

    hvorfor hevder Journalisten.no at Andresen er en forsker?

    Sist jeg sjekket var amanuensis en glorifisert lærer uten doktor grad.

    Olds69

  3. Ikke vær kritisistisk nå, Olds69!

  4. Jeg er stort sett en passiv, men begeistret følger av denne bloggen. Både innlegg og kommentarer ligger såpass mange oktaver over mitt intlekk… intellellekt… inxtwleqqtuel… æsj :(!
    ..over mitt nivå at jeg velger å beundre fremfor å drite meg ut.

    Men her finner jeg en såpass graverende blunder atte den fortjener korreks: «Jepp, så er uka slutt, Meland-bloggen tar på seg ansvaret» osv.

    Meland-bloggen???

    Meland Konsernet/Meland Gruppen har ingen Meland-blogg, de har en Meland Blogg! Etter et høyt flyvende døgn med Barack Gud Obama, var dette litt av en krasj landing, og et stort tilbake skritt mht. blogg forfatterens språk bruk.

  5. Olds69

    Beklager så meget Meland.
    Jeg tar naturligvis selv-kritisistisme og lover å gjøre mitt beste for å kvitte meg med mine besteborgelige tendenser som stopper meg fra å føle de undertrykkedes smerte.

    Olds69

  6. Meland Konsernet er så opptatt med selv-kritisisme nå at vi ikke har tid til å svare skikkelig på innleggene som kommer inn. Det har vært gjort noen skikkelige blundere i det siste.

  7. Mens Skavland går i reprisepå NRK2, og mens jeg av samme grunn kaster opp, vil jeg bare anbefale Meland Konsernet daglige motarbeidersamtaler. Jeg har prøvd.. Det funker🙂

  8. Svein

    Min sjef forkorter medarbeidersamtaler til MAS. Det er tankevekkende…

  9. Jon Hustad

    Fru Meland, når du fyrst er i gang, meiner eg avgjort at du og burde ha lagt ut nokre peikarar til KK-forum. Trond Andreasen har som vi ser, mange kloke vener i cyberspace, som han kallar det: http://lists.copyleft.no/pipermail/kkf/2009-December/000104.html

  10. Jeg har fundert litt på å lage en egen Andresenblogg nå? Hm? Kan bli morsomt? Han har jo så mange morsomme kommentarer. I dag for eksempel. Han går gjennom de dårlige argumentene mot akademisk boikott av Israel. Ifølge ham er motstanderne av slik boikott sentrert i det teknologiske miljøet på NTNU. Han argumenterer som en kid mot argumentene de har, men verre: Han glemmer å nevne et eneste godt argument for å boikotte.

  11. Jon Hustad

    Nja, Trond Andresen gjer seg best i små dosar, ein heil blogg til han, vert på eit vis å gjera det same som han held på med, det vert overkill.

Legg igjen en kommentar

