Gud og gartneren

To mennesker kommer tilbake til deres neglisjerte hage og finner ut at blant ugresset har noen få av de gamle vekstene holdt seg overraskende flotte. En av dem sier til den andre «Det må ha vært slik at en gartner har kommet og gjort noe med ugresset.» Den andre er uenig. De slår opp teltene sine for å følge med. De ser aldri noen gartner. Den troende lurer på om gartneren er usynlig. De patruljerer med blodhunder, men de gir ikke fra seg et knyst. Likevel insisterer den troende på at det finnes en usynlig gartneren som  hverken gir fra seg lukt eller lyd.  Skeptikeren er uenig. Han spør hvordan en såkalt usynlig, ufølbar, udefinerbar gartner skiller seg fra en innbilt gartner eller fra ikke noe gartner i det hele tatt.

(Filosofen John Wisdoms lignelse fra 1944.)

Anthony Gottlieb skriver i siste nummer av Intelligent Life (som er så flink til å legge ting på nett) at de troende har malt seg inn i et hjørne med sine forsøk på å avvise ny-ateister som Dawikins, Hitchens og Harris’ harde angrep.

Et eksempel er den siste av 22 religionsbøker fra den tidligere nonnen Karen Armstrong. “The Case for God”. Hun mener nyateistene feiler fordi de kritiserer en gammeldags gud som bare svært få tror på, det er få fundamentalister igjen. Hun mener «Gud ikke er god, guddommelig, mektig og intelligent på noe måter vi kan forstå. Vi kan ikke en gang si at Gud eksisterer, fordi vår forståelse av det er for begrenset.” Hennes Gud overgår den menneskelige forståelse og kan ikke beskrives i det hele tatt. Hva er igjen da, ikke mer enn den usynlige gartneren?

En annen kritiker av nyateistene er litteraturkritikeren og katolikken Terry Eagleton, som definerer Gud slik: «what sustains all things in being by his love, and…is the reason why there is something instead of nothing, the condition of possibility of any entity whatsoever.»

Vanskelig altså, i alle fall mye vissjivossji, når noen skal forklare hva Gud er. Les resten av kommentaren til Gottlieb.

(Som dette bildet viser, også kristne har noe å lære når det gjelder Photoshop.)

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Gud og gartneren

  1. Minner om at Armstrong verken er teolog eller filosof og at Eagleton er av det heller postmoderne slaget som ikke er spesielt opptatt av realiteter.

    Jeg har forøvrig kommentert saken i kjent og kjekk stil på http://dekodet.blogspot.com/2009/12/dissekert-gartner.html😉

  2. Svein

    At menneskenes tanker kan motbevise Gud, er en stor og dristig tanke, som jeg aldri har fått til. Det er å tenke for smått om Gud og for stort om mennesketanken.

  3. Knut-Sverre

    * Bjørn Are,

    pussig at de dårlige argumentene mot Gud finnes på nettet, mens de gode du lenker til i din bloggpst åpenbart bare finnes i bøker vi må kjøpe av den kristne bortforklaringsbransjen.

  4. Svein

    Tilgi et teit ordspill sånn etter en liten førjulsakevitt, men det er vel heller de som ikke tror på Gud som forklarer ham bort?

  5. *Knut-Sverre,

    vet ikke hvor du har lett på nettet, men det finnes et vell av argumenter også der. Hvis du går inn på bloggen min finner du noen av mine gratis.

  6. Ørjan

    Svein,
    hvordan vet du at det finnes én Gud? Har du noen bevis for at det ikke finnes to? Tre? Hundre?

  7. Svein

    Jeg VET ikke at/om det finnes en gud eller flere, jeg TROR at det finnes en.
    Det jeg kommenterte, var påstanden om at det kan finnes avgjørende motbevis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s