Om man tar en passer og en linjal og drar noen linjer på en Shakespeare-side kan man finne noen bokstaver som man kan lage et skattekart som gjør en i stand til å finne graven til Francis Bacon med de håndskrevne Shakespeare-manuskriptene som egentlig var skrevet av Bacon som var gravlagt på Oak Island

Etter flere oppfordringer har jeg sett tredje episode av NRKs serie i fire deler om organisten Petter Amundsen som er hobbykryptolog.  Han bruker passer og linjal og finner frimurersymboler og skjulte koder i Shakespeares manuskripter. Han sitter på informasjon som kan endre verdenshistorien. It’s huge, partypeople.

Jeg ble passe irritert over den langtrukne dokumentaren som ikke har plass til mer enn litt av Amundsens beregninger, men kan sende det samme Shakespeare-klippet tre ganger i samme episode.

Amundsen ser ut til å finne bokstaver her og der på en bokside i Shakespeare som han kan sette sammen til ord som skal lede ham på rett vei mot en stor skatt, nemlig Shakespeares håndskrevne manuskripter. Hvor er de???

Skatten virker det som han på forhånd har bestemt seg ligger på sagnomsuste Oak Island, en øy hvor man har lett etter diverse skatter i mer enn 200 år uten å ha funnet mer enn gjenglemte ting fra tidligere skattejegere.

Heldigvis finner Amundsen nok stjernetegn og skjulte koder til å kunne konkludere med at også skatten han leter etter ligger på Oak Island.  I TV-serien drar han dit med metalldetekor og spader for å grave ut stedene der hans beregninger sier at skatten skal ligge.

I jorda finner han, litt skuffet først, bare to steiner. Men selvsagt! Det er hemmelige koder på steinene også, noen hull som helt klart viser et hemmelig frimurertegn (el.)

Skattejakten fortsetter.

Det er en episode igjen av dette opplegget. Lite tyder på at sisteepisoden kommer med noen løsning. Vi ville nok hørt det allerede om han har gjort funn som endrer verdenshistorien.

Amundsen mener forresten det er utrolig at manuskriptene til Shakespeare ikke finnes i vår samtid. Men det er vel ikke så veldig rart. Han mener at de slett ikke har gått tapt, men at de er dyppet i kvikksølv og gravd ned på Oak Island sammen med Francis Bacon som skrev alt av Shakespeare og altså etterlot seg koder i skriftene sine slik at ekstremt smarte folk skulle finne igjen manuskriptene. En frimurerlosje skal gjenoppstå også, forresten.

Jeg tenkte jeg skulle sette meg inn i dette temaet og skrive en skikkelig bloggpost. Deretter tenkte jeg at det allerede er nok folk som har kaste bort så mye tid på dette (oversatt: Jeg orket ikke). Jeg forbeholder meg retten til å være forutintatt.  For meg er en episode nok til å synes at dette er for fantastisk. Noen har for mye fantasi.

Heldigvis Bjørn Are Davidsen hos Skepsis skrevet mer inngående om saken. Les mer:

På tokt med Amundsen

Oak Island, snart er skatten vår

Debattforumet på Skepsis, som Amundsen selv deltar i

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Om man tar en passer og en linjal og drar noen linjer på en Shakespeare-side kan man finne noen bokstaver som man kan lage et skattekart som gjør en i stand til å finne graven til Francis Bacon med de håndskrevne Shakespeare-manuskriptene som egentlig var skrevet av Bacon som var gravlagt på Oak Island

  1. Dette likte jeg svært godt. Takk for det.

    Hvis tiden strekker til, kan det være jeg kommenterer en del til på Skepsis.

    Muligens noe mindre harselerende, litt for og litt i mot, men den største utfordringen er at det er en del annet som jeg er bedt om å skrive de nærmeste ukene.

  2. Det hadde vært fint, særlig om mange er opptatt av dette. Jeg vet ikke hvilke seertall serien har, men det virker som folk snakker om det. Jeg for min del forstår ikke at folk synes programmet er morsomt.

  3. Men det er tydelig at folk virkelig synes det er morsomt.

    Jeg har fått en ung, dynamisk kollega til å skrible litt om saken i ferien: http://skepsis.no/?p=865

Legg igjen en kommentar

